Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Case study – Jak promować się w branży edukacyjnej [ Facebook Ads ]

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Luty 27, 2017

Przedstawiamy kompleksowe Case Study z naszych działań reklamowych na Facebooku, które dotyczyły Ośrodka Kształcenia Indeks. Opisujemy,  jak skutecznie prowadzić kampanie reklamowe aby dotrzeć do precyzyjnie określonej grupy docelowej i optymalnie wykorzystać budżet. Wskazówki nie tylko dla branży edukacyjnej.

facebook

Rezultaty naszych działań

Webmetro od ponad 6 miesięcy prowadzi działania reklamowe na Facebooku Ośrodka Kształcenia Indeks, w połączeniu z reklamą w wyszukiwarce (Google AdWords). W tym czasie udało nam się m.in.:

 

✔ około dwukrotnie obniżyć koszt za kliknięcie bez zwiększania budżetu na reklamę,

 

✔ zwielokrotnić społecznościowy zasięg reklam,

 

✔ ustawić precyzyjne zestawy reklam kierowane do odbiorców w danym miejscu (inne reklamy dla Olsztyna, Bydgoszczy i Trójmiasta),

 

✔ utworzyć filmy promocyjne z wykorzystaniem darmowych narzędzi – bez dodatkowego budżetu.

 

Sylwetka klienta

 

Ośrodek Kształcenia Indeks działa w branży edukacyjnej od ponad 20 lat, a jego głównym celem jest przygotowanie uczniów do najważniejszych egzaminów zewnętrznych w formie kursów i korepetycji. Jest to największa szkoła organizująca tego typu kursy w północnej Polsce. Indeks kształci w trzech filiach – w Bydgoszczy, Olsztynie i Trójmieście.

 

Większość uczniów dowiaduje się o kursach poprzez polecenia innych uczestników. Działania internetowe mają na celu poszerzanie grupy odbiorców o tych, którzy wcześniej nie mieli styczności z kursami, i jednocześnie dostarczanie precyzyjnej informacji  osobom, które już słyszały o kursach od znajomych – z naciskiem na okres zwiększonego zainteresowania zapisami.

 

 

Cele kampanii reklamowej na Facebooku

 

Działalność Ośrodka Kształcenia Indeks  wiąże się z sezonowością usług. Zainteresowanie kursami maturalnymi zdecydowanie wzrasta na przykład na przełomie września i października. Sezonowość jest istotna również w przypadku kursów gimnazjalnych. Ośrodek od lat dopasowuje harmonogram zajęć do tych trendów, żeby docierać do uczniów wtedy kiedy najbardziej tego potrzebują.

 

reklamana na facebooku case studyLiczby przedstawiają, jak często hasło było wyszukiwane w odniesieniu do najwyższego punktu wykresu w danym czasie i regionie. Źródło: Google Trends

 

Zgodnie z tymi danymi, za pośrednictwem Facebooka postanowiliśmy:

 

a) docierać do osób zainteresowanych kursami w czasie największego zapotrzebowania, kiedy startowały zapisy na kursy.

 

b) w okresach zmniejszonego zapotrzebowania na kursy celem jest zwiększanie świadomości marki u różnych grup odbiorców.

 

c) założeniem kampanii było generowanie ruchu na stronie www i optymalizacja budżetu oraz stawek za kliknięcia przy wykorzystaniu innowacyjnych form dotarcia do odbiorcy.

 

Ośrodek cieszy się ugruntowaną opinią, zatem nie było potrzeby prowadzenia osobnej kampanii wizerunkowej. Elementy budowania wizerunku były jednak obecne we wszystkich postach reklamowych – poprzez nacisk na dwudziestoletnie doświadczenie oraz gwarancję zadowolenia.

 

reklama na facebookuSezonowość w branży edukacyjnej potwierdzają zachowania odbiorców

 

Grupa docelowa

 

Prowadzimy kampanie z podziałem na poziom kursów, a także ze względu na cele kampanii (np. generowanie ruchu czy promowanie filmu). Kampanię poprzedzała dokładna analiza odbiorców reklam, ze względu na trzy lokalizacje (Bydgoszcz, Olsztyn i Trójmiasto), wiek czy płeć, a także zainteresowania.

 

Reklama na Facebooku – przykłady

 

Jako cel kampanii najczęściej wybieraliśmy „Ruch”, czyli reklamy z przyciskiem kierującym na konkretne kursy na stronie klienta. Korzystaliśmy z reklam wyświetlany w sposób ciągły, z wykorzystaniem opcji budżetu dziennego.

 

Reklamy graficzne

 

reklama na facebooku

 

Każdy zestaw reklam w danej kampanii ustawiamy w kilku wersjach. Po przetestowaniu najskuteczniejszych wezwań do działania i przycisków, zmieniamy w reklamach jedynie zdjęcia.

 

reklama na facebooku

 

Zdjęcia dobieramy tak, aby pokazywały zadowolone osoby o profilu podobnym do odbiorcy. Posty dodawane są z poziomu jednego fanpage, jednak w zależności od grupy docelowej i lokalizacji ich tekst jest zmieniany.

 

 

reklama na facebooku

 

Reklamy wideo

 

Do utworzenia filmów promocyjnych wykorzystaliśmy narzędzia dostępne na Facebooku. Skorzystaliśmy z grafik, które przynosiły najlepsze efekty w postach ze zdjęciami, dodając do nich angażujący tekst i muzykę.

 

Przykład wideo kierowanego do gimnazjalistów

 

 

Film kierowany do rodziców maturzystów

 

 

 

Posty w formie filmów okazały się dużą innowacją. Nasze działania przyniosły optymalizację kosztów za kliknięcie, podniosły ilość wejść na stronę klienta i generowały duży zasięg społecznościowy. Posty z filmami po analizie okazały się tymi, które generowały największą aktywność użytkowników.

 

 

Zobacz opinię Dyrektora Ośrodka Kształcenia Indeks:

„Webmetro daje mi poczucie spokoju i bezpieczeństwa, że promocja w internecie odbywa się zgodnie z najnowszymi zasadami, a budżet jest wykorzystywany optymalnie, pozwalając tym samym na pełną kontrolę wydatków. Ekipa Webmetro jest zawsze przygotowana i zaangażowana w realizację powierzonych zadań, a często sama występuje z interesującą inicjatywą. Polecam.”

Wiktor Kuźmicki

Dyrektor generalny, Ośrodek Kształcenia Indeks (Trójmiasto, Bydgoszcz, Olsztyn).