Wpis Gościnny

Analiza rynku dla e-commerce

Wpis Gościnny , Marzec 20, 2017

Wielu przedsiębiorców zapomina, że sam pomysł na biznes zazwyczaj nie jest wystarczający, zwłaszcza dla działań e-commerce. Do wejścia na rynek z nowym produktem lub usługą potrzebujemy dokładnej analizy rynku. Jednak tutaj przed wieloma właścicielami sklepów internetowych pojawia się kolejny problem. Jak to zrobić?

 

Analiza rynku dla e-commerce

Po pierwsze, należy zastanowić się, co analiza rynku ma na celu i dlaczego jest ona dla nas tak ważna? Powinna być ona odpowiedzią na pytania, które stawiamy sobie tworząc wycenę, strategię marketingową oraz mówić w jakim stopniu nasz sklep powinien być innowacyjny.

 

Analiza rynku pozwala nam przede wszystkim dowiedzieć się jakie sklepy internetowe już istnieją na rynku i jakie produkty oferują. Jaka jest forma dostawy, płatności i jakie szanse mamy by konkurować ze znaną już marką.

 

Kolejnym ważnym aspektem jest ustalenie cen wszystkich produktów. Wielu przedsiębiorców ma z tym problem i chce za wszelką cenę sprzedawać je jak najtaniej. Może jednak zamiast walki cenowej, lepiej jest postawić na obsługę klienta, udogodnienia co do dostawy czy budowanie marki, którą pokochają klienci. To wszystko wykaże nam analiza rynku. Jednak nie mniej ważna jest ona przy tworzeniu kampanii marketingowej. Warto zwrócić uwagę na kanały jakich używa konkurencja, jak wyglądają ich reklamy i z jakimi influencerami współpracują.

 

Jak zrobić analizę rynku dla e-commerce?

 

Należy pamiętać, że analiza rynku powinna być nieodłączną częścią każdego biznes planu i tak samo zmieniać się i ewoluować. Każdego dnia powstają nowe portale i sklepy internetowe a wraz z nimi nasza konkurencja. Dodatkowo, do rozpoczęcia analizy potrzebna jest dokładna znajomość audiencji sklepu. Musimy wiedzieć kto jest naszym klientem i czego będzie szukał na stronie, co wiąże się z późniejszym zakupem.

 

Narzędzia do analizy rynku

 

1. Google Trends

 

Narzędzie to daje nam ogólny zarys tego, co w danym czasie jest popularne i jakie wydarzenia ze świata możemy użyć do promocji naszego sklepu. Na pierwszy rzut oka widzimy polecane wiadomości.

 

Analiza rynku dla e-commerce

 

Co więcej, możemy też wyszukać wątki dopiero zyskujące popularność, a to daje nam przewagę szybkiej reakcji.

 

Analiza rynku dla e-commerce

 

Jednak co jest najbardziej przydatne dla właścicieli platform e-commerce, Google Trends pozwala na analizę interesującego nas słowa klucz. Powiedzmy, że chcemy sprzedawać kwiaty. Po wyszukania słowa ‘kwiaty’ Google pokaże nam w jakich dniach słowo to było najczęściej wyszukiwane.

 

Analiza rynku dla e-commerce

 

Dzięki temu, możemy dokładnie zaplanować, kiedy powinniśmy zainwestować w reklamę oraz kiedy nastawić się na sprzedawanie dokładnie tego produktu. Pozwoli nam to uniknąć sytuacji, w której 8 marca na stronie głównej polecamy skarpetki męskie.

 

Jest jednak jeszcze jeden obszar Google Trends wart uwagi. Są to ‘podobne tematy’ oraz ‘podobne zapytania’. Bardzo często daje nam to rozeznanie czego dokładnie szukają klienci zainteresowani kwiatami.

 

Analiza rynku dla e-commerce

 

2. Wyszukiwarka Google

 

Jeśli mowa już o Google, to znakomitym rozwiązaniem na dogłębną analizę produktu i tego, jakiej wersji najczęściej wyszukują nasi klienici jest przyglądanie się ‘Wyszukiwania podobne do…’ na samym dole wyszukiwarki. Jeśli szukamy np. sukienki, to Google zaproponuje nam również:

 

Analiza rynku dla e-commerce

 

Dodatkowo, podczas wpisywania słowa kluczowego, wyszukiwarka będzie sugerować różne skojarzenia, które użytkownicy wpisują najczęściej. Zobacz, czego wyszukują klienci i zaoferuj im to.

 

3. Google Alerts

 

Ostatnim darmowym narzędziem Google przydatnym do analizy rynku oraz ciągłego nadążania za interesującymi nas tematami jest Google Alerts. Pozwalają one na stworzenie powiadomień, które będą pojawiać się na koncie Google za każdym razem, gdy wybrane słowo pojawi się w sieci. Jednak przed ustawieniem powiadomienia, należy się dokładnie zastanowić nad słowem kluczowym, ponieważ możemy dostawać ogrom powiadomień o artykułach w ogóle nie związanych z tematem, który nas interesuje.

 

Dodatkowo Google sugeruje co jest teraz na topie z wielu dziedzin.

 

Analiza rynku dla e-commerce

 

4. Amazon / Allegro

 

Duże sklepy zazwyczaj nadążają za trendami, dlatego też są one doskonałym miejscem na podpatrzenie jakie produkty obecnie są popularne i co w 100% powinny znaleźć się u nas.

 

Analiza rynku dla e-commerce

Możemy więc zauważyć, że ze względu na sezon wiosenny w sklepach królują kolorowe torby i spódniczki mini. Allegro pozwala nam na śledzenie polecanych artykułów w każdej dziedzinie i dostosowania swoich produktów do potrzeb klientów.

 

5. Etsy

 

Etsy to sklep dla szczególnej audiencji, ale tam również możemy zobaczyć produkty polecane przez sklep (Etsy Picks). Rzeczy sprzedawane w tym sklepie są bardzo oryginalne. Dlatego też, możemy podobną strategię testować u siebie i wyszukiwać produkty, które będą modne w danej chwili jednak z czymś wyjątkowym, co będzie dostępne tylko u nas.

 

6. Google Adwords

 

Aby uzyskać dostęp do Google Adwords należy zarejestrować kartę płatniczą, jednak korzystanie z narzędzia jakim jest wyszukiwarka słów klucz jest za darmo. W taki sposób możemy dowiedzieć się jakie słowa kluczowe są najbardziej efektywne i czego wyszukują potencjalni klienci.

 

7. Kickstarter i Indie GoGo

 

Jeśli przeanalizowaliśmy już wszystkich dużych graczy, czas na firmy, które dopiero na rynek wchodzą. Portale takie jak Kickstarter i Indie GoGo pozwolą nam przeanalizować nową konkurencję i zobaczyć co innowacyjnego wprowadzają. Być może twój sklep online powinien zainwestować w dostawę dronami, jak robi to Amazon w USA? A może są jakieś innowacyjne produkty, które warto byłoby dołączyć do oferty?

Analiza rynku dla e-commerce

 

8. Portale Społecznościowe

 

Przenalizuj profile konkurencji, zobacz w jaki sposób promują swoje produkty. Dodatkowo, zobacz co udostępniają twoi klienci. Ponoć po 100 lajkach można poznać osobę lepiej niż jej partner.

Co więcej Facebook daje możliwość do wielu grup, gdzie możemy zadawać pytania, promować swoje produkty i nawiązywać bardziej nieformalny kontakt z klientami.

Nie zapominajmy o tym, że jest to doskonałe miejsce na znalezienie ambasadorów i influencerów dla naszej marki.

 

9. Blogi i strony internetowe z branży

 

Zobacz co w sieci piszczy. Blogerzy to również klienci, a na dodatek, jeśli twój produkt czy usługa przypadną im do gustu, z pewnością chętnie o tym napiszą i podzielą się swoimi doświadczeniami.

 

10. Zacznij działać

 

Żadna analiza nie będzie lepsza od doświadczeń. Musimy sami wiedzieć co najlepiej działa dla naszego biznesu e-commerce i stosować to. Posiłkowanie się danymi i przykładami konkurencji ma sens tylko wtedy, gdy jesteśmy w stanie wykorzystać je w swoim przypadku.

 

Analiza rynku dla e-commerce nie musi być czymś trudnym, jeśli wykonujemy ją dość systematycznie i badamy wyniki naszych działań. Może się okazać, że mamy swoje przeczucia i intuicję, która działa najlepiej.

 

Autorka:

Patrycja Kalkowska – założycielka portalu dla kobiet przedsiębiorczych Pretty Business.