Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Google Zakupy – warta uwagi promocja dla Twojego e-commerce

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Kwiecień 18, 2016

Potencjalni konsumenci codziennie korzystają z wyszukiwarki, aby lepiej zorientować się w produktach. Używają Google jako podstawowego narzędzia do sprawdzania i porównania cen, opinii, wyglądu czy sposobu i kosztów dostawy. Jako sprzedawca szukający najefektywniejszego sposobu na sprzedaż, masz szanse wykorzystać potencjał Google na swoją korzyść – wprowadzając usługę Google Zakupy. Dowiedz się więcej o tym, jak zminimalizować nakłady pracy, maksymalizując zyski

grafika

Zakupy Google to usługa, która pozwala na reklamowanie produktów już z poziomu wyszukiwarki. Od AdWords różni się tym, że pozwala na zamieszczanie grafik. Wyeksponowanie produktu już na samym początku ścieżki zakupowej, wraz z przyciągnięciem uwagi za pomocą dobrego zdjęcia i natychmiastowej informacji o cenie, zdecydowanie zwiększa prawdopodobieństwo przyciągnięcia klienta.

 

Krótsza droga do koszyka

Będzie to pierwszy produkt, na który potencjalny klient zwróci uwagę – i możliwe, że stanie się on pewnym punktem odniesienia, do którego nasz lead będzie porównywał każdy następny produkt, poruszając się po sieci. Zwiększy to nie tylko ruch na Twojej stronie, ale prawdopodobnie skróci ścieżkę zakupową. Zgodnie z regułą konsekwencji, klient, który będzie miał zakorzeniony w głowie obraz Twojego produktu jako pierwszego (pierwsze wyszukiwanie zazwyczaj kojarzy się z najtrafniejszym i najlepszym), najpewniej szybciej zdecyduje się na jego zakup w sklepie. W e-commerce czas jest na wagę złota – dlatego im szybsza droga dotarcia do celu (zakup), tym lepsza jest skuteczność – a zyski rosną.

Ważne są wyniki

Google zachęca do korzystania ze swojej usługi, proponując zwiększenie sprzedaży i łatwe pozyskiwanie nowych klientów. Aby zacząć z niej korzystać, wymagane są aktywne konta AdWords oraz Merchant Center (poniżej wyjaśniamy, jak założyć konto). Jak można przeczytać na oficjalnej stronie, „Google wyświetli klientowi zdjęcie i cenę Twojego produktu oraz nazwę Twojego sklepu. Klienci, którzy klikną Twoją reklamę, przejdą do witryny, w której będą mogli kupić reklamowany produkt”. Swoją usługę zakupową w płatnej formie Google wprowadziło stosunkowo niedawno, ale konkurencja szybko rośnie w siłę, dostrzegając możliwości tego rozwiązania. Dlatego warto skorzystać z możliwości Google Zakupy już teraz – reklama z grafiką w wyszukiwarce jest średnio dwukrotnie skuteczniejsza w generowaniu kliknięć, niż sam tekst (w niektórych przypadkach CTR wzrasta nawet trzykrotnie).

Realni klienci

Za pomocą kampanii produktowych Zakupy Google możesz promować ofertę internetową i lokalną, znajdując bardziej wartościowych klientów. Klienci, którzy klikną w Twoją reklamę, będą lepiej dobrani i będą już wiedzieć, czego oczekują – dzięki wcześniejszemu poznaniu wyglądu, ceny i innych informacji. To wszystko sprawi, że potencjalny klient może szybciej zostać klientem realnym. Zwiększa się także Twój zasięg, bo możesz jednocześnie prezentować potencjalnym klientom kilka reklam graficznych, jak i tekstowych (AdWords). Co ważne, płaci się tylko za wyniki – w przypadku reklam z listą produktów, Google pobiera opłaty za faktyczne kliknięcia (prowadzące do strony docelowej na Twojej witrynie). Koszty kliknięcia (CPC) ustalisz, projektując swoją kampanię produktową. Każda wydana złotówka może dostarczyć średnio nawet 2,5 kliknięcia. Jeżeli chodzi o cennik Google Zakupy, koszty ustalane są na podstawie aukcji, w której Google uwzględnia oferty konkurencji, ale także dopasowanie produktów do potrzeb klientów. Niespodzianką może okazać się fakt, że nie wszystkie kliknięcia są płatne – koszty generują tylko te, które wyświetlają się w miejscu zaznaczonym na poniższej grafice. Aby mieć dostęp do bezpłatnych, musisz mieć aktywne konto i budżet w Merchant Center.

 

Narzędzie Google Merchant Center – zakładamy konto

Aby korzystać z Zakupów Google, jako sprzedawca najpierw powinieneś założyć konto w narzędziu obsługującym Twoją kampanię. Generowanie konta i konfiguracja nie zabiera wiele czasu, a kończy się weryfikacją Twojej witryny (Google sprawdza, czy jesteś faktycznym właścicielem), podaniem lokalizacji i akceptacją warunków usługi. Podanie prawidłowych danych jest kluczowe, dlatego warto dokładnie je wpisać, aby nie mieć problemu z dodawaniem produktów. Po utworzeniu konta czeka Cię jeszcze kilka decyzji. Wybierzesz, czy chcesz korzystać z Arkuszy Google, czy wolisz samodzielnie tworzyć feed danych. Następnie możesz dodawać informacje o produktach, a w karcie Diagnostyki upewnić się, czy wszystko jest w porządku.

Aby udostępnić pierwsze produkty, powinieneś skonfigurować swoje konto z usługą AdWords. Kampanie możesz tworzyć za pośrednictwem Merchant Center lub znanego Ci wcześniej AdWords, jednak pierwsza z opcji zazwyczaj przebiega sprawniej. Po wybraniu opcji utworzenia kampanii, postępuj zgodnie ze wskazówkami – cały proces jest intuicyjny. Na koniec pamiętaj o zapisaniu kampanii, a zarządzanie jej przebiegiem oraz budżetem przeprowadź w Google AdWords.

google shopping

Przygotuj materiały już teraz

Google Zakupy zapewnia integrację także z urządzeniami mobilnymi. Ważne jest, żeby przygotowując materiały do swojej kampanii, pamiętać o kilku ważnych szczegółach. Przygotowując zdjęcia produktów już teraz warto zadbać o białe tło – po pierwsze, jest wymagane przez Google, a po drugie – zwiększa czytelność grafik. Twoje produkty będą grupowane zgodnie z danymi, które prześlesz do swojego konta Merchant Center, dlatego warto rozważyć najważniejsze informacje o Twoich produktach. Nie będziesz zatem musiał posługiwać się słowami kluczowymi, bo Google Zakupy dopasuje reklamy do zapytań użytkowników właśnie na podstawie dostarczonych przez Ciebie informacji. Możesz korzystać jednak z opcji wykluczających słów kluczowych. Wszystko to pozwoli na świetne kontrolowanie danych o produktach, dostarczając także zaawansowanych i konkurencyjnych statystyk dotyczących zainteresowania klientów Twoim sklepem. Radzimy często zaglądać do otrzymywanych raportów, aby jeszcze efektywniej dobierać produkty.