Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Jak wybrać Idealną dla Ciebie platformę e-commerce. 11 decydujących czynników

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Marzec 30, 2016

Jeżeli rozważasz przeniesienie sprzedaży on-line do własnego sklepu internetowego, jedną z najważniejszych decyzji będzie ta dotycząca wyboru platformy e-commerce. Ze względu na to, że spektrum możliwości jest bardzo szerokie, na początku warto ustalić priorytety. W tekście prezentujemy najważniejsze czynniki, które ułatwią podjęcie decyzji – owocującej oszczędnością czasu i pieniędzy.

e-sklepW polskich e-sklepach kupuje ponad 50% internautów i liczba ta nieustannie rośnie. E-commerce rozwija się od przeszło 40 lat, dlatego konsumenci są przyzwyczajeni do szybko zmieniających się standardów, wygody i oszczędności – nie tylko finansowej. Liczy się także czas poświęcony na e-zakupy, przejrzystość strony, bezpieczeństwo transakcji i komfort jej przeprowadzenia. Wychodząc naprzeciw konsumentom, którzy cenią wygodę, możemy dostosować platformę e-commerce pod kątem tych wysokich standardów, aby zatrzymać klienta na dłużej. Poniżej przedstawiamy listę najważniejszych czynników, które pomogą w wyborze platformy dopasowanej do Twojego modelu sprzedaży w zależności od Twoich preferencji.

1. Model płatności

Istnieją różne formy opłacania platform e-sklepowych. Mogą to być na przykład: stały comiesięczny abonament, abonament z doliczanym procentem od sprzedaży (na takiej zasadzie funkcjonuje na przykład Shopify, które pobiera dodatkowe opłaty w zależności od wysokości abonamentu – im wyższy, tym dopłata jest mniejsza lub znika), uiszczanie opłaty jedynie za utrzymanie serwera i domeny (które jednak muszą sobie radzić z dużym obciążeniem i być wystarczająco szybkie) lub korzystanie z darmowego oprogramowania (które generuje jednak inne koszty, takie jak na przykład opłata za wymienione wyżej serwer i domenę, dostosowanie narzędzia do strony czy instalacje pożądanych modułów). Jako darmowa platforma reklamuje się na przykład WooCommerce. Dodatkowe opłaty mogą być pobierane oprócz tego za szablony czy inne wdrożenia, które uatrakcyjnią design.

2. Łatwość obsługi

platforma ecommerceJeżeli projektując swój e-sklep będziesz sam przeprowadzał większość działań, przystępna obsługa może być priorytetowym czynnikiem. Wiele platform działa na podobnej zasadzie jak dość powszechnie znany WordPress (podobny kokpit ma na przykład Shopify czy BigCommerce). Niektóre platformy wymagają jednak bardziej zaawansowanych wdrożeń, instalacji skórek czy modułów płatności (wśród darmowych platform wiele wymaga takich właśnie umiejętności). Platformy, które oferują gotowe rozwiązania w abonamencie, pomogą przejść przez proces projektowania sklepu i dodawania produktów – nie powinno to zająć więcej niż 1-2 godziny. Nie oznacza to jednak, że tylko rozwiązania abonamentowe zapewniają przejrzystą obsługę – wszystko zależy od Twoich umiejętności i zaangażowania. Przykładem platformy, którą można uznać za skomplikowaną w obsłudze, jest Magento.

3. Wygląd

Design e-sklepu, podobnie jak w przypadku sklepów stacjonarnych, może bardzo szybko wpłynąć na decyzje zakupowe klienta. Dlatego należy zadbać, aby wpływ ten był jednoznacznie pozytywny. Aktualnie producenci platform e-commerce doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego możliwości jest dużo. Część platform wymaga samodzielnego zakupu skórek, niektóre oferują całą gamę darmowych i płatnych szablonów, a inne możliwość instalowania dodatkowych modułów, tak jak w przypadku PretaShop (na przykład koszyka, zwrotów czy płatności), które poprawią wygodę i wygląd sklepu. Możliwość ingerencji w wygląd może okazać się kluczowa, kiedy Twój sklep będzie zyskiwał na rozpoznawalności.

4. Możliwości konfiguracji

Jeżeli planujesz wdrażać własne funkcjonalności, elastyczność serwera również jest ważnym czynnikiem. Niektóre duże platformy znacząco różnią się od siebie w tym zakresie – na przykład wspominany Shopify cechuje się dość sztywnym serwerem, który działa dzięki temu bardzo sprawnie. Jeżeli decydujesz się na darmową platformę z własnym serwerem, możliwość wpływania na niego jest niezależna od platformy. Duże możliwości zmian na serwerze oferuje na przykład WooCommerce (ponieważ działasz na własnym, niezależnym serwerze) czy PretaShop.

5. Bezpieczeństwo transakcji

Bezpieczeństwo serwera jest jednym z kluczowych aspektów, który może przyciągać klientów. Jako problematyczne w tym aspekcie może zostać uznane osCommerce, a jako bezpieczne – na przykład Shopify i BigCommerce. Jeżeli samodzielnie instalujesz wtyczki, pamiętaj o tym, by korzystać wyłącznie z zabezpieczonych ulepszeń. Nawet relatywnie bezpieczne platformy mogą dopuścić luki w tym zakresie, jeżeli wtyczka nie będzie sprawdzona pod tym kątem. Jest to niezwykle ważne, nie tylko ze względu na szacunek do klientów czy zabezpieczenie się przez potencjalnymi problemami. Wielu konsumentów ma niskie zaufanie do zakupów on-line, dlatego bezpieczeństwo powinno być priorytetem.

6. Skala sklepu

Zakres oferowanego przez Ciebie asortymentu czy usług również wpłynie na decyzję o platformie. Jeżeli nie planujesz sklepu z tysiącami produktów, nie ma potrzeby zamawiać platformy dedykowanej, budowanej od podstaw na nowym kodzie. Duże platformy oferują swoje usługi również firmom o mniej rozbudowanym asortymencie – doskonale sprawdzą się platformy oparte na Open Source, które umożliwiają wprowadzanie modyfikacji pod kątem produktów. Możesz założyć swój sklep także na polskiej platformie (na przykład Shoper czy WellCommerce). Dla większych sklepów bezpiecznym rozwiązaniem są Shopify, BigCommerce czy Magento.

7. Dodatkowe narzędzia

efektyDodatkowe możliwości, na przykład dostęp do raportów, pozwolą zaoszczędzić wiele czasu i ułatwią podejmowanie decyzji w oparciu o realne dane. Wraz z rozwojem sklepu, możliwość analizowania decyzji w ten sposób zdecydowanie skraca czas poświęcany na rozważanie różnych opcji. Oprócz analiz, do dodatkowych narzędzi można zaliczyć możliwości wdrożenia bloga czy newslettera, narzędzia marketingowe (kupony, bony, rabaty), integracje z innymi platformami lub porównywarkami cen (obecność w porównywarkach jest przy tym bardzo istotnym aspektem zapewniającym ruch na stronie – przeczytaj więcej w naszym artykule).

8. Wsparcie techniczne

Wsparcie 24/7 wbrew pozorom może być czynnikiem decydującym. Pamiętaj, że e-konsumenci dokonują zakupów on-line dlatego, że są wygodne i nieograniczone czasowo. Tak samo powinien działać Twój sklep, więc jeżeli pojawią się jakiekolwiek problemy, nie możesz pozwolić sobie na utratę klientów. Wsparcie całodobowe oferują między innymi Shopify i BigCommerce, jednak należy pamiętać, że może trzeba będzie poczekać na konsultanta, który będzie w stanie się z Tobą porozumieć w języku polskim – choć nie powinno stanowić to problemu. Polskie platformy również stawiają na wsparcie – telefoniczne, mailowe, face-to-face czy w formie video proponuje na przykład Shoper.

9. Promocja

Wysoka pozycja w wyszukiwarce ma kluczowe znaczenie. Niemal połowa klientów decyduje się na zakup, przeglądając produkty z poziomu wyszukiwarki – dlatego zadbanie o pozycję w Google ma ogromne znaczenie. Platformy, które obsługują tysiące sklepów na świecie, nie mają z tym problemu – świetnie pozycjonują się zatem wspomniane wcześniej BigCommerce, Magento czy WooCommerce, a także SquareSpace czy 3DCard. Posiadanie indywidualnego adresu IP, tytułu czy metaopisu strony wzmocni pozycję w wyszukiwarce. Jeżeli decydujesz się na mniejszą platformę, o pozycjonowanie możesz zadbać niezależnie, na przykład za pośrednictwem Google AdWords – tutaj możesz przeczytać więcej.

10. Budowanie marki wokół sklepu

Jeżeli wraz z rozwojem Twojego sklepu pragniesz budować wokół niego rozpoznawalną markę, dostęp do narzędzi marketingowych, takich jak blog, newsletter czy szybkie linkowanie jest niezbędne. Obecność w social mediach może wspierać budowanie rozpoznawalności, pomoc Ci budować własną historię i wychodzić naprzeciw klientom, jednak warto, żeby te działania mogły być przeprowadzane już z poziomu sklepu. Bardzo dobrze sprawdzą się platformy oparte na WordPressie; w budowaniu marki pomaga też pozycjonowanie – co działa z resztą w dwie strony.

11. Zintegrowanie z mobile

W Polsce coraz powszechniejsze jest kupowanie on-line za pośrednictwem smartfonów i tabletów. Dopasowanie wyglądu sklepu i wtyczek do ekranu mobilnego jest nie mniej ważne, niż zapewnienie bezpieczeństwa transakcji – o tym, czy klient dokona zakupu, niejednokrotnie decydują sekundy. Dlatego też, nie tylko podczas wyboru platformy, ale także podczas wprowadzania wewnętrznych integracji, zawsze miej w pamięci użytkowników mobilnych. Zarówno prezentacja produktów, jak wygląd i funkcjonalność koszyka, opisy, opinie czy wyszukiwarka produktów na stronie powinny działać niezawodnie.

Oprócz wspomnianych w artykule platform, możliwości jest znacznie więcej – możesz np. zdecydować się na zamówienie platformy dedykowanej, która zostanie stworzona od podstaw dla Twojego sklepu. Według nas, funkcjonalności oferowane przez istniejące platformy sklepowe bardzo dobrze radzą sobie ze wspieraniem procesu sprzedaży on-line. Rozważenie wymienionych wyżej czynników pomoże Ci zdecydować, co jest dla Ciebie priorytetem, i wybrać platformę, która bezboleśnie przeprowadzi przez ten proces zarówno Ciebie, jak zadowolonych i powracających klientów.

 

Jeżeli masz pytania lub chciałbyś porozmawiać o tym, jak skutecznie pozyskiwać klientów dla Twojego e-sklepu, skontaktuj się z nami lub napisz w komentarzu 🙂

  • Bardzo dobry artykuł aby wybrać najlepsze rozwiązanie e-commerce!

    • Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

      Panie Januszu, dziękujemy za komentarz i trzymamy kciuki za rozwój e-commerce!
      Polecamy się na przyszłość 🙂