Miriam Witych, Dawid Witych, piszcie śmiało na kontakt@webmetro.pl

Jak zwiększyć konwersję dzięki psychologii kolorów – praktyczny poradnik

Miriam Witych, Dawid Witych, piszcie śmiało na kontakt@webmetro.pl , Czerwiec 9, 2016

Projektujesz reklamy w Internecie, tworzysz bannery do mediów społecznościowych albo szukasz sposobu, by podnieść konwersję na stronie? Jesteś w dobrym miejscu! Zamiast przekopywać sieć w poszukiwaniu inspiracji, poświęć kilka minut na zapoznanie się z naszym artykułem – poznaj fakty i mity na temat psychologii kolorów i dowiedz się, jakie barwy i zestawienia podnoszą efektywność.

psychologia kolorów

Kolory silnie wiążą się ze skojarzeniami i emocjami. Postrzeganie kolorów jest zależne od płci, wieku i indywidualnych preferencji. Badania dowodzą jednak, że kolory mają ogromne znaczenie. Przede wszystkim mogą nakłaniać do określonych reakcji – kolor jest decydującym czynnikiem podczas wyboru danego produktu aż w 85% przypadków. Z drugiej strony, Raport „How Colors Affect Conversion Rate” z 2014 roku udowodnił, że więcej niż 65% konsumentów rezygnuje z zakupu, jeśli produkt ma nieodpowiedni kolor. Ten sam raport pokazuje, że kolorowe reklamy są zapamiętywane i rozpoznawane o 26% częściej niż te czarno-białe. Czynniki wizualne mogą kształtować nawet 90% decyzji, zostawiając daleko w tyle dźwięki czy zapachy. W sprzedaży on-line nabierają jeszcze większego znaczenia.

Zapraszamy do poznania zestawienia najefektywniej działających kolorów.

Czerwony

Jaskrawy, mocny, zdecydowany. Przyciąga uwagę nie bez powodu – kojarzony z energią, emocjami, działaniem, erotyzmem. Z drugiej strony może symbolizować krew, wojnę lub zagrożenie. Bardzo ważny jest zatem kontekst. Różne odcienie czerwieni mogą nieść za sobą inne konotacje – burgund kojarzy się z bogactwem (i nie jest to bynajmniej jego magiczna właściwość – wynika to raczej z mocno zakorzenionych obrazów, np. widoku królewskich szat w tym odcieniu), a wchodząc w brąz może przynieść na myśl stabilizację i prestiż (jak wiekowe, mocne drewno). Kolor czerwony wysuwa się na pierwszy plan i dominuje, dając mocne sygnały do podjęcia natychmiastowej decyzji. Bardzo dobrze sprawdza się przy bannerach i przyciskach wzywających do działania. Dlaczego? Ponieważ jest widoczny i kontrastowy, o ile nie zlewa się z resztą strony.

psychologia koloru

Niebieski

Kolor niebieski często przywoływany jest jako symbol wyciszenia i uspokojenia – i słusznie. Badania dowodzą, że realnie przyczynia się do wytwarzania w organizmie substancji odpowiadającej za te uczucia (noradrenaliny). Odcienie ciemniejsze, granatowe, kojarzą się z mocą, prestiżem, bogactwem oraz tradycją. Zwłaszcza, jeśli występują w kontrastowych zestawieniach – na przykład ze złotem lub bielą. W wydaniu jasnym jest skutecznie wykorzystywany do podkreślania takich atutów jak mądrość, stabilizacja, przyjaźń, zaufanie, naturalność. Niebieski jest wykorzystywany w logotypach i opakowaniach produktów technologicznych, a także w przypadku innych produktów i usług mających budzić zaufanie oraz w biznesie. Niebieski to najbardziej lubiany kolor – bez względu na płeć, zawsze wysuwa się na prowadzenie. Obliczono, że aż 1/3 ze stu najpotężniejszych marek świata zastosowało w  logotypie kolor niebieski. Należy jednak pamiętać o złotej zasadzie kontraktu – żeby skłonić odbiorcę do działania, niebieski nie może zlewać się z otoczeniem, a raczej służyć jako tło.

nieb

Żółty

Żółty to kolor energii, kontrastu, optymizmu i niezależności. Co ważne, poprawia zapamiętywanie (często stosowany do podkreślania najważniejszych zdań). Wywołuje ciepłe uczucia, bo kojarzy się ze słońcem i świeżością, a także z młodością. Dobrze sprawdza się przy budowaniu komunikatów mających kojarzyć się ze szczęściem – na przykład w odważnych kampaniach skierowanych do młodych, energetycznych osób. Nie jest jednak zbyt lubiany – może kojarzyć się z zazdrością i rywalizacją, dlatego trzeba dawkować go z rozsądkiem i na specjalne okazje. Żółty pasuje do podkreślania kontrastów tedy, gdy występuje razem z innymi kolorami – wtedy może skutecznie przyciągać uwagę (na przykład w połączeniu z mocną czernią). Należy jednak uważać, by nie zirytować odbiorcy przesadną jaskrawością – można zastosować na przykład pastelowe odcienie lub głębokie, mocne żółcie. Żółty często stosowany jest w logotypach fast-foodów i  dobrze sprawdza się jako wyróżnik na białym tle.

żółty

Zielony

Zielony kojarzy się z naturą, harmonią, bezpieczeństwem, szczęściem i powodzeniem. Skojarzenia te są wzmocnione faktem, że od dzieciństwa jesteśmy uczelni w oparciu o symbole – a zielony wykorzystywany jest symbolicznie jako przeciwieństwo czerwieni, na przykład w sygnalizacji drogowej, przywodząc na myśl bezpieczeństwo. Jest skutecznym rozwiązaniem w przyciąganiu klientów nastawionych na ekologiczny tryb życia. Podkreśli nieszkodliwość i naturalność. Dla oka jest kolorem, który jest najłatwiej przetwarzany. Działa relaksacyjnie, a w jaskrawszym wydaniu silnie przyciąga uwagę (jeżeli kontrastuje z pozostałymi elementami, może skutecznie nakłonić do podjęcia działania).

zielony

Pomarańczowy

Agresywne wezwanie do działania. Bardzo skuteczny do przycisków typu „subskrybuj”, „kup teraz” – działaj. Silnie przyciąga oko, zwłaszcza w zestawieniu z czernią, przez co trudno go nie zauważyć. Działa na odbiorców spontanicznych. Jest skuteczny w stosunku do ludzi młodych i aktywnych, a ponadto może nawiązywać do przyjemności. Najlepiej sprawdza się w zestawieniu z bielą i czernią, bo silnie przyciąga wzrok.

Czarny

Czarny zarezerwowany jest dla produktów i usług prestiżowych, unikatowych, wyrafinowanych. Jest bardzo elegancki i jednocześnie surowy. Stosowany w sytuacjach, gdy marka, usługa lub produkt mogą w zasadzie mówić same za siebie (największe marki sportowe czy giganty produkujące sprzęt elektroniczny). Daje poczucie głębi, tradycji i mocy, a także wysokiej jakości i prestiżu. Może być stosowany również jako tło do odważnych i wyrazistych reklam. Z czernią łatwo kontrastować, jednak nie można jej nadużywać.

czarny2

 

Mocne i słabe strony kolorów

Kobiety bardziej lubią kolory pastelowe, a mężczyzn przyciągają jaskrawości. Jest to cenna informacja dla tych z Was, którzy kierują swoje działania do określonej płci – przy projektowaniu stron i reklam dla kobiet, warto postawić na odcienie z dodatkiem bieli (delikatne, pudrowe kolory), podczas gdy na mężczyzn lepiej zadziałają bardziej zdecydowane kolory. Warto zapamiętać także, że kolor fioletowy może wiele namieszać – kobiety bardzo go lubią (szerokie zastosowanie w kosmetyce, kremach przecizmarszczowych), a mężczyźni wskazują jako jeden z najbardziej nielubianych. Kolory, których lepiej unikać, to w zależności od kontekstu: szarości (budzą kojarzenia ze smutkiem, samotnością, nudą), czernie – jeśli nie są stosowane do produktów ekskluzywnych, błękity – jeśli nie mają wywoływać efektu relaksacji i spokoju, brązy, róże – istnieje ryzyko feminizacji przekazu, jeżeli są dominujące.

psychologia kolorów w reklamie

W kwestii kolorów pewniaków jest kilka. Przede wszystkim, kolory mogą zachęcić lub zniechęcić do podjęcia działania. Muszą być dopasowane do produktów, aby nie wprawiać odbiorców w zakłopotanie. Lepiej nie ryzykować, o ile kampania nie jest kierowana do specyficznej grupy. Kolory są bardzo silnymi i zakorzenionymi w kulturze symbolami, których przełamywanie wymaga dużego doświadczenia. Nie da się wskazać najskuteczniejszego koloru. Przy wyprzedaży niezastąpiony jest czerwony (postawiło na niego 29% ze stu największych marek na świecie), także w połączeniu z czarnym czy żółtym – ponieważ opierają się na kontrastach, które oko błyskawicznie wyłapuje. Z drugiej strony, z zabiegami tego typu nie można przesadzić i pozwolić oku odpoczywać. Najważniejszą zasadą jest wyeksponowanie tego fragmentu strony czy reklamy, który ma zachęcić do podjęcia działania. Na białym tle świetnie sprawdzi się czerwony banner (znany jest przykład, kiedy zmiana koloru bannera z zielonego na czerwony podniosła konwersję aż o 21%), ale równie dobrze sprawdzi się każdy inny kolor – jeśli będzie się wyróżniał. Niezależnie od wykorzystanego w tym celu koloru – najważniejszy element ten powinien kontrastować z tłem. To zawsze działa!