Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Jak skutecznie zwiększyć sprzedaż, czyli 5 sposobów na zwiększenie konwersji z formularza kontaktowego

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Wrzesień 9, 2016

Współczynnik konwersji (conversation rate) to nieco skomplikowane określenie, którego zrozumienie jest warte uwagi. Im  lepsza konwersja, tym więcej klientów – a co za tym idzie, rosnąca sprzedaż. Dzięki optymalizacji współczynnika konwersji koszty reklam znacznie spadają, przy jednoczesnym wzroście liczby klientów. Przeczytaj 5 sprawdzonych wskazówek i ciesz się lepszymi wynikami!

 

Każdy e-biznes opiera się na określonych celach. Z pewnością Ty także wyznaczyłeś swoje, które mają realizować odwiedzający Twoją stronę potencjalni klienci: zakupy, zapisy do newslettera, zapoznanie się z ofertą usług,  i tak dalej. Aby sprawdzić współczynnik konwersji, który generuje Twoja strona, dzielisz ilość zrealizowanych celów przez ilość wszystkich odwiedzających.

12268974_999521843424316_898633230_o

Jeśli Twoim celem jest sprzedaż, i na 200 osób, które były na stronie, 4 dokonały zakupu – współczynnik konwersji będzie wynosił  2%. Mało? Okazuje się, że jest to wbrew pozorom dość dobry wynik. Nieraz jest tak, że na 1000 odwiedzających działanie podejmują 2-3 osoby, co daje wynik 0,2-0,3%. Po zastosowaniu serii sprawdzonych wskazówek możesz go znacznie podnieść. W tym artykule pokażemy, jak skuteczniej generować nowych klientów i przyciągać ich do Twojego newslettera.

 

1. Umieść najważniejsze treści w górnej części strony

Postaw na maksymalną ekspozycję elementów, które bezpośrednio wzywają odwiedzających do działania. Umieść kontrastowe grafiki na tyle wysoko, by odwiedzający nie musiał scrollować w dół. Wszelkie informacje o promocjach, darmowych dostawach, zniżkach, poparte dodatkowo silnym wezwaniem do działania (Call To Action), zwiększają współczynnik konwersji.

 

wspolczynnk konwersji

 

To rozwiązanie stosują międzynarodowe firmy, których działania przynoszą nieraz spektakularne skutki. Przykładem jest firma oferująca usługi w zakresie tworzenia landingów – Unbounce, która dzięki zamieszczeniu przycisku z wezwaniem do działania na samej górze strony, obok innych najważniejszych treści, odnotowała aż 41% wzrost współczynnika konwersji. Na uwagę zasługują też kontrastowe kolory, które przyciągają wzrok. Więcej o psychologii koloru w reklamie internetowej możesz przeczytać w naszym wpisie pod tym linkiem.

wspolczynnk konwersji

 

Schemat dobrze zbudowanej strony startowej zawiera zatem takie elementy, jak:

 

2. Upewnij się, że na Twojej stronie znajduje się SILNE wezwanie do działania

Na W 2013 aż 72% stron małych firm nie posiadało żadnego wezwania do działania. Pomijanie tego ważnego czynnika jest błędem, ponieważ jasne i bezpośrednie wezwanie do działania bardzo dobrze wpływa na współczynnik konwersji. Musi być silne i przyciągające. Wzywa ludzi do kliknięcia, a co za tym idzie – do poznania Twojej oferty, dokonania zakupów itd.
Chcesz wręczyć swoim klientom darmowy e-book? Postaw na silne hasło: „Tak, chcę darmowy e-book!” zamiast „Zapisz się na listę”.

 

wspolczynnik konwersji

 

3. Zadbaj o warunki Twojej polityki prywatności

Polityka prywatności to element, który może niepotrzebnie wzbudzać wątpliwości. Niewłaściwe kroki w tym aspekcie mogą łatwo zniechęcić odwiedzających. Nie musisz zdradzać swoich tajemnic, aby być szczerym z potencjalnym klientem – jednak przejrzystość w stawianych przez Ciebie warunkach z pewnością zostanie doceniona. Gdy zbierasz bazę mailingową, postaw na kreatywność. Zamiast oczywistościami typu „Zero spamu!”, zachęć odbiorców w inny sposób. Proste „Możesz wypisać się w dowolnej chwili” czy „Zapisz się za darmo” generują większą konwersję.

wspolczynnik konwersji

Dodatkowe graficzne zapewnienie w postaci kłódki lub hasła zapewniające o poszanowaniu prywatności również są pozytywnie odbierane i generują więcej kliknięć.

 

4. Nie bój się prostoty

Zamieszanie i „tarcia”, które mogą być wywołane przez zbyt dużą ilość elementów i treści, zniechęcają odwiedzających – i odwracają uwagę od głównego przesłania.
Najważniejszym wyzwaniem jest zainteresowanie potencjalnego klienta – tutaj sprawdzi się na przykład popularny model AIDA, na który składają się następujące kroki: przyciągnięcie uwagi, zainteresowanie, wzbudzenie pożądania/chęci posiadania i wreszcie podjęcie działania. Aby ten proces mógł odbyć się bez przeszkód, postaraj się zminimalizować wszelkie wizualne przeszkody.
Dobrze sprawdzają się zatem przejrzyste przestrzenie między elementami, odpowiednie interlinie między wierszami i brak chaosu. Niech użytkownik nie musi zastanawiać się, czego szuka na stronie – i po prostu to znajdzie.

google

Ludzkie oko jest przyzwyczajone do czytania, więc warto zadbać by wzrok mógł swobodnie podążać za kolejnym treściami.

 

5. Usuń niepotrzebne pola w formularzach

Jeżeli zależy Ci na zebraniu bazy newsletterowej – ważne jest dokładne zastanowienie się nad polami w formularzach rejestracyjnych. Czy na pewno potrzebujesz numer telefonu, imię i nazwisko potencjalnego klienta – może sam adres e-mail wystarczy?
Usuwanie zbędnych pól może przynieść wzrost konwersji nawet do 120%! Pamiętaj o tym, że odbiorca ma prawo być nieufny. Prostota czasem jest trudniejsza niż złożoność, ale jeżeli ma przyciągać potencjalnych klientów, warto poświęcić jej czas.
Dobrze, gdy formularz rejestracyjny jest dostępny już z poziomu strony głównej – to podnosi szanse na to, że zostanie zauważony.

konwersja

Zbyt duża ilość pół w formularzu budzi niechęć – wybierz tylko te, które są potrzebne.

Podobał Ci się ten wpis? Przejdź do naszego bloga i przeczytaj więcej praktycznych wskazówek!