Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Tworzenie skutecznych postów sponsorowanych na Facebooku. 8 rekomendacji

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Luty 16, 2017

Reklama na Facebooku wciąż się zmienia, dodając kolejne usprawnienia i opcje. Aby łatwiej się w nich odnaleźć, przedstawiamy listę rekomendacji, dzięki którym Twoje posty sponsorowane na Facebooku będą dopasowane do zachowań użytkowników, lepiej zoptymalizowane i kreatywne. Dowiedz się jak zwiększyć zasięg i docierać do zaangażowanych odbiorców wtedy, kiedy ich zainteresowanie wzrasta.

 

reklama na facebooku

 

Analiza trendów i planowanie postów sponsorowanych

 

Skuteczna kampania reklamowa na Facebooku, jak każda inna, powinna być zaplanowana z wyprzedzeniem – aby docierać do potencjalnego leada wtedy, kiedy faktycznie odczuwa zapotrzebowanie na Twój produkt lub usługę. Aby to sprawdzać, skorzystaj z bezpłatnego narzędzia do analizy trendów dostępnego w Google Trends. Dowiesz się dzięki niemu kiedy użytkownicy najczęściej wyszukują Twoje produkty/usługi w Google, co jest bardzo dobrym odzwierciedleniem trendów.

 

✔ W Google Trends możesz analizować wyniki zebrane od 2004.  Dowolny zakres czasu ustaw korzystając z opcji Zainteresowanie w ujęciu czasowym.

 

✔ Możesz wybierać kategorie, a także sprawdzać w jakiej lokalizacji natężenie wyszukiwania jest największe.

 

✔ W efekcie otrzymasz wiele wskazówek – na przykład w których regionach Polski zainteresowanie Twoimi usługami jest największe i kiedy odbiorcy ich potrzebują.

 

 

 

 

Poświęć dużo uwagi na zaplanowanie grupy docelowej

 

Dodając grupę docelową dla Twoich postów sponsorowanych na Facebooku, korzystaj z opcji dopasowywania i zawężania odbiorców. Wybierz konkretne lokalizacje i określ w promieniu ilu kilometrów reklama ma być aktywna,wytypuj wiek, płeć i kryteria targetowania. Jeżeli Facebook zasygnalizuje, że Twoja grupa jest zbyt ogólna, wykorzystaj opcje „Wyklucz” lub „Zawęź”. Wybierając grupę docelową sugeruj się dotychczasowymi klientami.

 

reklama na facebooku grupa odbiorców

Testuj różne rodzaje reklam

 

Pamiętaj o tym, że Twoi odbiorcy każdego dnia widzą setki reklam – warto się wyróżnić. W przypadku niektórych usług doskonale sprawdzają się np. filmy, dzięki którym można osiągać bardzo niskie stawki za aktywność użytkowników na stronie. Posty sponsorowane na Facebooku w postaci filmów pozwalają ponadto docierać później do zaangażowanych osób (poprzez grupę niestandardowych odbiorców).

 

reklama na facebooku 11

 

Edytuj także umiejscowienia (np. reklama tylko na PC / tylko na urządzenia mobilne), a w kolejnych kampaniach wykorzystuj sprawdzone wcześniej metody. Korzystaj z różnych celów i formatów reklam, sprawdzaj różne budżety i harmonogramy wyświetleń. Dodawanie postów sponsorowanych z miesięcznym harmonogramem może przynieść niskie stawki za kliknięcia, ale uważaj żeby częstotliwość wyświetleń nie była zbyt duża (wówczas ten sam odbiorca widzi Twoją reklamę zbyt często, a do innych nie dociera wcale).

 

 

Dopasuj miejsce wyświetlania reklam

 

Jeśli Twoi odbiorcy często korzystają ze smartfonów i planujesz dodać reklamę na urządzenia mobilne, sprawdź wcześniej jak się ona prezentuje na Facebooku (przed złożeniem zamówienia), a także czy zakładka do której kierujesz jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Łatwo to sprawdzisz dzięki testowi optymalizacji mobilnej od Google Search Console. Monitoruj wyniki i wyłącznie na tej podstawie planuj dalsze posty sponsorowane na Facebooku.

 

test mobilności strony

 

Kieruj odbiorców reklamy do konkretnego miejsca na www

 

Twoim zadaniem jest ułatwienie odbiorcy znalezienia dokładnie tego, o czym informowałeś w reklamie, dlatego kierowanie na stronę główną nie ma sensu. Odbiorca bez problemu powinien znaleźć konkretne informacje o produkcie, kosztach, formie płatności itd., a także zobaczyć kolejne korzyści. W przeciwieństwie do Google AdWords, Facebook nie przykłada tak dużej wagi do tego, czy test Twojej reklamy jest zgodny z treścią strony, do której ona odsyła. Warto jednak stosować tę wskazówkę, bo podnosi to konwersje z reklam.

 

Ustawiaj kilka wersji reklam, zmieniając pojedyncze elementy

 

W obrębie jednego zestawu reklam (a więc w tym samym budżecie) dodaj ten sam post sponsorowany z inną grafiką lub innym przyciskiem. Następnie przeanalizuj wskaźnik trafności, ilość i koszt kliknięć i inne ważne dla Ciebie parametry, i wytypuj lidera. Mniej efektywną reklamę możesz wstrzymać i rozpocząć kolejne testy, np. dodając kolejną wersję z innym nagłówkiem. Facebook niedawno dodał opcję utworzenia testów porównawczych w celu „Konwersje”, ale żeby je wykonać trzeba dysponować sporym budżetem.

 

Więcej o testach A/B na Facebooku przeczytasz w tym artykule.

 

posty sponsorowane facebook

 

Korzystaj z dedykowanych narzędzi Facebooka

 

Na Facebooku jest bardzo wiele materiałów, dzięki którym tworzenie postów sponsorowanych jest prostsze. Możesz tam stworzyć filmy, analizować statystki w Power Editorze, generować raporty czy tworzyć zaawansowane grupy docelowe. Żeby odkryć bogactwo tych zasobów, kliknij w napis „Wszystkie narzędzia”. Warto poświęcić kilka godzin na poznanie różnych opcji, dzięki którym Twoje posty sponsorowane na Facebooku będą ciekawsze.

 

reklama na facebooku 9

 

Łącz działania na Facebooku z remarketingiem

 

Nowy Piksel Facebooka to doskonałe narzędzie do remarketingu – ponownego docierania do osób, które w przeszłości podjęły określoną aktywność na Twojej www. Piksel to innymi słowy fragment kodu, który wkleja się w treści strony docelowej, co skutkuje zamieszczeniem na niej niewidocznego obrazka wielkości 1×1 pikseli. Następnie Facebook zbiera informacje o osobach, które odwiedziły stronę lub podjęły na niej działania – np. skorzystały z opcji wyszukiwania, dodały produkt do koszyka, zarejestrowały się itp. Dzięki temu możesz kierować posty sponsorowane na Facebooku właśnie do tych osób!

 

reklama na facebooku 10

 

Jeżeli nie masz zainstalowanego Piksela Facebooka (zmień to jak najszybciej:)), postaw na remarketing „wewnątrz” Facebooka – z wykorzystaniem niestandardowych i podobnych grup odbiorców. Łatwiej zachęcić do zakupu produktu czy usługi osobę, która wcześniej wykazała się zaangażowaniem do Twojej firmy, np. nie pomijając Twoich filmów reklamowych, tylko oglądając je, komentując itd.

posty sponsorowane na facebooku

Masz pytania?

Masz więcej pytań odnośnie reklamy na Facebooku, potrzebujesz dodatkowych wskazówek? Napisz do nas na kontakt@webmetro.pl. Nasz zespół ma spore doświadczenie w kwestii postów sponsorowanych na Facebooku, więc z pewnością Ci pomożemy!

 

Jeśli Ci się podobało, podaj dalej ☟ ☟ ☟

  • Odpowiednio dobrana grupa odbiorców to już praktycznie pół sukcesu. Bardzo często słabe wyniki z reklam to źle dobrany target. Od niedawna testuję reklamy i wyniki raczej słabiutkie mam. Wczoraj w końcu uruchomiłem pierwszą kampanię oczywiście testową ale już stworzoną w bardziej zaawansowany sposób. Grupę dobrałem precyzyjniej po przez grupy niestandardowe, harmonogram wyświetlania, cel i wszystko. Bez Power Editor ani rusz. Jestem ciekawy jaki wynik w porównaniu do poprzednich teraz osiągnę 🙂

    • Podpisuję się pod tym komentarzem 🙂 czasem przy tworzeniu postów sponsorowanych na Facebooku zbyt wiele uwagi przykłada się do jej kosztów, a to grupa odbiorców jest kluczem. Jeżeli docieramy do odpowiednich osób, chętniej reagują na reklamę – wówczas kliknięcia są tańsze. Trzymam kciuki za wyniki!:)

  • Ja mam duży problem z określeniem swojej grupy docelowej. Nawet nie tyle w reklamach, co w samym blogu. Z jednej strony mam wrażenie, że to, co piszę, kierują do kreatywnych kobiet w jakimś przedziale wiekowym, aż tu nagle pojawia się kilka komentarzy od mężczyzn. I to takie komentarze, które wskazują na zainteresowanie tematem, a nie tylko ‚skomentuję byle skomentować’.
    Ostatnio też przeczytałam gdzieś, że reklamy na Facebooku podnoszą zasięg, jednak tylko do momentu, w którym nie przestanie się ich stosować. Później podobno zasięgi lecą na łeb, na szyję. Prawdziwe to czy niezbyt? 🙂

    • Prawdziwe. Robiłam kiedyś na FB reklamę wydarzenia – swojej prelekcji podrozniczej. Faktycznie przyszło bardzo dużo ludzi, przyzwoity zasięg, ale uwaga, nie przekładający się na czytelnictwo bloga czy polubienia fanpejdza. Ludzie jednorazowo chcieli uzyskać informacje podróżnicze. Wnioski: moja grupa docelowa nie są podróżnicy, ale ludzie lubiący czytać o podróżach. I tu pytanie: jak ich targetowac w reklamie? I jak uzyskać z takiej reklamy stałych czytelników bloga? Nie jednorazowe wejścia na konkretny tekst , bo w przypadku osób, które nic nie sprzedają w tym artykule, to nie ma sensu.

      • O, widzisz, pytając miałam na myśli coś innego, a tu dowiaduję się takich ważnych rzeczy.
        Jeszcze za mało wiem o reklamach fejsbukowych, żeby mądrze i z sensem je wykorzystywać.

        • Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

          Dziękuję za komentarze 🙂
          Weronika, dobór odpowiedniej grupy docelowej jest procesem, który ma kilka etapów.
          Dla osób, które mają rozbudowany fanpage:
          Na początek warto sprawdzić opcję analizy odbiorców fanpage, która jest dostępna jeśli jest odpowiednio rozbudowana grupa osób „lubiących” (Wszystkie narzędzia -> Plan -> Statystyki grup odbiorców). Po przeklikaniu różnych opcji Facebook przygotowuje zestawienia, które pokazują % odbiorców wg płci, ich zainteresowania, czy nawet status związku i stanowiska. Warto następnie wypróbować targetowanie reklam na tej podstawie – skoro właśnie takie osoby są aktualnie fanami danego fanpage’a, to najlepsza wskazówka.
          Jeśli jednak grupa fanów nie jest wystarczająco duża, by Facebook zebrał z niej statystyki, albo tak jak napisałaś zależy Ci na blogu a niekoniecznie na Facebooku, polecam następujący schemat, który opisywałam w jednym z naszych e-booków.
          1. Przede wszystkim przeprowadź dokładną analizę Twoich dotychczasowych klientów – osób, które już coś od Ciebie kupiły/wykonały akcję, na której Ci jako nadawcy zależy. Spróbuj wyodrębnić ich cechy wspólne. Założyłaś, że piszesz do kobiet, ale widać mężczyźni też chcą o tym czytać. Może osobny cykl dla panów w dany dzień tygodnia?
          2. Warto szukać osób podobnych do tych, których wyłapiesz w punkcie 1, i z nich formować grupę odbiorców. To może być trudne, ale w tym momencie często trzeba porzucić wyobrażenie o odbiorcy idealnym, i skupić się na faktach – niejednokrotnie to przerabiałam.
          3. W tym celu warto przeklikać też inne blogi, fora, grupy, które skupiają osoby do których chcesz kierować treści. Może jest tam wielu mężczyzn, albo osób w określonej grupie wiekowej. To wymagające zadanie, ale warto poświęcić na nie czas.
          4. Skup się na treści komentarzy, filtrując je pod kątem potrzeb. Opinie są potrzebne i miłe, ale to potrzeby komentujących wskazują o czym chcą czytać i dlaczego odwiedzili dany blog czy stronę. Dla mnie na przykład po komentarzach pod wpisem jasne jest, że powinnam napisać osobny artykuł poświęcony grupie docelowej.
          Odnośnie Twojego końcowego zdania – nie jest tak, że jeśli nie stosujesz reklam, potem zaczniesz i przestaniesz, to ostatecznie wyjdziesz na tym gorzej niż w punkcie startowym. Racją jest jednak to że reklamy zdecydowanie podnoszą zasięg, a po ich wyłączeniu Facebook wraca do poprzedniego stanu; może dodatkowo zająć się czyszczeniem „nieaktywnych kont” wśród fanów Twojego fanpage. Na FB aktualnie wszystko zmierza w kierunku reklam – posty niesponsorowane docierają jedynie do części odbiorców, i nawet jeśli ktoś lubi Twoją stronę może wcale nie widzieć Twoich treści.

        • Dziękuję za komentarze 🙂
          Weronika, dobór odpowiedniej grupy docelowej jest procesem, który ma kilka etapów.
          Dla osób, które mają rozbudowany fanpage:
          Na początek warto sprawdzić opcję analizy odbiorców fanpage, która jest dostępna jeśli jest odpowiednio rozbudowana grupa osób „lubiących” (Wszystkie narzędzia -> Plan -> Statystyki grup odbiorców). Po przeklikaniu różnych opcji Facebook przygotowuje zestawienia, które pokazują % odbiorców wg płci, ich zainteresowania, czy nawet status związku i stanowiska. Warto następnie wypróbować targetowanie reklam na tej podstawie – skoro właśnie takie osoby są aktualnie fanami danego fanpage’a, to najlepsza wskazówka.
          Jeśli jednak grupa fanów nie jest wystarczająco duża, by Facebook zebrał z niej statystyki, albo tak jak napisałaś zależy Ci na blogu a niekoniecznie na Facebooku, polecam następujący schemat, który opisywałam w jednym z naszych e-booków:

          • 1. Przede wszystkim przeprowadź dokładną analizę Twoich dotychczasowych klientów – osób, które już coś od Ciebie kupiły/wykonały akcję, na której Ci jako nadawcy zależy. Spróbuj wyodrębnić ich cechy wspólne. Założyłaś, że piszesz do kobiet, ale widać mężczyźni też chcą o tym czytać. Może osobny cykl dla panów w dany dzień tygodnia?
            2. Warto szukać osób podobnych do tych, których wyłapiesz w punkcie 1, i z nich formować grupę odbiorców. To może być trudne, ale w tym momencie często trzeba porzucić wyobrażenie o odbiorcy idealnym, i skupić się na faktach – niejednokrotnie to przerabiałam.
            3. W tym celu warto przeklikać też inne blogi, fora, grupy, które skupiają osoby do których chcesz kierować treści. Może jest tam wielu mężczyzn, albo osób w określonej grupie wiekowej. To wymagające zadanie, ale warto poświęcić na nie czas.
            4. Skup się na treści komentarzy, filtrując je pod kątem potrzeb. Opinie są potrzebne i miłe, ale to potrzeby komentujących wskazują o czym chcą czytać i dlaczego odwiedzili dany blog czy stronę. Dla mnie na przykład po komentarzach pod wpisem jasne jest, że powinnam napisać osobny artykuł poświęcony grupie docelowej.

          • Odnośnie Twojego końcowego zdania – nie jest tak, że jeśli nie stosujesz reklam, potem zaczniesz i przestaniesz, to ostatecznie wyjdziesz na tym gorzej niż w punkcie startowym. Racją jest jednak to że reklamy zdecydowanie podnoszą zasięg, a po ich wyłączeniu Facebook wraca do poprzedniego stanu; może dodatkowo zająć się czyszczeniem „nieaktywnych kont” wśród fanów Twojego fanpage. Na FB aktualnie wszystko zmierza w kierunku reklam – posty niesponsorowane docierają jedynie do części odbiorców, i nawet jeśli ktoś lubi Twoją stronę może wcale nie widzieć Twoich treści.

          • Bardzo dziękuję za tak rzeczową i pomocną odpowiedź!

            Określenie mojej grupy odbiorców to zadanie, które odkładam „na później” już od dłuższego czasu, a przecież to właśnie od tego powinnam zacząć.
            Na pewno mężczyźni stanowią tutaj niewielki procent wszystkich czytelników, jednak ich także muszę wziąć pod uwagę.
            Zapisuję wszystkie wskazówki i w najbliższej wolnej (dłuższej) chwili rozpracuję ten temat.

            Jeszcze raz bardzo dziękuję – to dla mnie nieoceniona pomoc 🙂

          • Cieszę się że mogłam pomóc! Polecam się na przyszłość i zapraszam do dołączenia do stałych czytelników bloga – nowym subskrybentom wysyłamy darmowego e-booka o przyciąganiu ruchu na stronę www 🙂

          • Już zapisana! 🙂

      • W takim wypadku dobrą opcją jest dokładne przeanalizowanie opcji zawężania grupy odbiorców reklam. Np. oprócz tego, że mają określone zainteresowania czy lokalizacje: A, B, C, dodatkowo „muszą” jednocześnie spełniać warunek D. Przykład: chcę zareklamować sklep sprzedający obrazy on-line. Moimi odbiorcami będą osoby, które mają określone zainteresowania (najlepiej szukać ich, wpisując nazwy zarówno po polsku, jak po angielsku), a po wybraniu ich dodam warunek zawężający grupę – tylko do osób, które jednocześnie interesują się „zakupami w internecie”. Na Facebooku jest mnóstwo opcji – nawet tak zaawansowanych jak „rodzice dorosłych dzieci”. Myślę, że po poświęceniu odpowiedniej ilości czasu na szukanie, będziesz w stanie znaleźć opcję targetującą osoby, które lubią czytać, interesują się blogami, może szukaj zainteresowań po nazwiskach znanych blogerów czy autorów z branży. To powinno zawęzić szeroką grupę podróżników do grupy osób, które lubią o podróżach czytać 🙂

  • Joanna Klaga

    Zapisałam się na newsletter 🙂 Dzięki za garść informacji… obserwuję dalej 🙂

  • Pingback: Sobotnia czytelnia - #4 - Urszula Marketing()

  • Pingback: Słowa kluczowe – jak je dobierać? 13 wskazówek - Webmetro()