Dawid Witych-Partner Zarządzający

Co to jest Marketing Automation

Dawid Witych-Partner Zarządzający "Piszcie śmiało na dawid@webmetro.pl" , Sierpień 14, 2015

Marketing automation to zespół działań mających na celu wykorzystanie maksymalnego potencjału marketingu internetowego z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania.

Aktywność w zakresie marketingu internetowego przedsiębiorstwa można podzielić na trzy etapy ze względu na doświadczenie.

Pierwszym etapem obecności nowoczesnej firmy w Internecie jest stworzenie strony internetowej. Gdy witryna jest już aktywna w sieci, nadchodzi czas na kolejny duży krok – dostarczenie ruchu ze strony potencjalnych klientów. W tym celu wybierane są słowa kluczowe, które zaczynają się pozycjonować w wyszukiwarce, uruchamia się kampanię linków sponsorowanych (AdWords), wskazana jest aktywność w dyskusjach w mediach społecznościowych oraz forach branżowych, buduje się listy mailingowe. Gdy przedsiębiorstwo osiąga już dojrzałość w działaniach internetowych, zaczyna dostrzegać, że potencjał i zasięg jest ograniczony (pozyskanie wciąż większego ruchu jest coraz droższe i ograniczone przez popyt w danym okresie). Trzeci etap to optymalizacja. Naturalnym pomysłem jest zmiana strony internetowej na nowocześniejszą, która nie zawsze przynosi zamierzony rezultat – wzbogacenie warstwy graficznej w oparciu o nowe trendy działa tylko wówczas gdy zmiany dają lepszą użyteczność i przejrzystość dla klientów, a to wymaga kosztownych badań i wdrożeń prowadzonych przez ekspertów User experience (UX).

Narzędzia do obsługi marketing automation dają ogromne możliwości lepszego wykorzystania ruchu na stronie internetowej. Podstawowe zadania automatyzacji to:

  • ocena potencjału zakupowego klienta i segmentacja grup docelowych (lead scoring) 
  • automatyczna personalizacja komunikatów marketingowych (lead nurturing)
  • dosprzedawanie produktów i dodatków (cross selling i up selling)

Rynek automatyzacji marketingu w Polsce rozwija się bardzo dynamiczne. Niekwestionowanym liderem w kategorii dostarczania oprogramowania tego typu jest w kraju Salesmanago – który wg. raportu firmy Datanyze zajmuje 12 miejsce wśród najistotniejszych na świecie systemów marketing automaton. Pierwsza trójka w tym segmencie to amerykańskie instytucje Hubspot, Marketo i Infusionsoft.

 

Zapraszamy również do zapoznania się z usługami WebMetro – agencji marketingu internetowego, której motorem napędowym jest sukces klientów w Internecie. Tworzymy kampanie AdWords i e-mail marketing w oparciu o system marketing automation.