Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Blog w sklepie internetowym lub na stronie z usługami? 3 razy TAK!

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Maj 4, 2018

Chcesz wiedzieć, jak założyć i prowadzić blog w sklepie internetowym albo na stronie z Twoimi usługami? Zastanawiasz się, czy warto inwestować w bloga czas i środki? Koniecznie przeczytaj nasz poradnik, w którym na prostych przykładach przedstawimy argumenty które przekonają Cię do tego pomysłu i uświadomią, że blog w biznesie to wspaniały pomysł.

blog w sklepie internetowym

Blog w sklepie internetowym – czy warto?

Zacznijmy od tego, że blog w sklepie internetowym lub na stronie z prezentacją usług opłaca się, jeśli od początku jest prowadzony według wcześniej przemyślanej strategii. Nie oznacza to, że musisz dodawać świeży artykuł co tydzień, jednak warto już na początku wyznaczyć sobie cele i zarys harmonogramu, tak aby Twoja praca przeznaczona na tworzenie tekstów była maksymalnie efektywna i nie zabierała Ci dużo czasu. Tworząc blog Webmetro zawsze staramy się, aby każdy wpis był odpowiedzią na potrzeby lub pytania naszych czytelników. Dzięki temu ponad 90% wizyt na naszej stronie ma swoje źródło na blogu, co przekłada się potem na zapytania i maile od Was. Zatem, podsumowując – jakie są korzyści z bloga w sklepie internetowym?

  dodatkowe wejścia na Twoją stronę z wyszukiwarki Google, za które nie zapłacisz,

 ciekawe i unikatowe treści są cenniejsze niż np. marketing szeptany,

  masz możliwość promowania najciekawszych produktów i usług w tekstach,

✔  możesz oswajać potencjalnych klientów z produktami i poszerzać ich wiedzy o produkcie,

  masz możliwość uzyskania tańszych kliknięć z postów reklamowych kierujących na wpisy blogowe, w których pojawiałyby się linki do produktów,

 możesz nasycić stronę dodatkowymi cennymi słowami kluczowymi = to poprawa pozycjonowania!

Jak prowadzić bloga w sklepie internetowym?

blog w sklepie internetowym

Prowadzenie bloga przy sklepie internetowym czy na każdej innej stronie może opierać się o różne strategie. Możesz np. pisać teksty o swoich produktach, kategoriach produktów, czy też poradniki w których produkty się tylko czasem przewijają (po prostu wartościowe treści, które przyciągają).

Przykładowo załóżmy, że prowadzimy sklep z rowerami i chcemy postawić przy nim blog (niech sklep rowerowy posłuży jako przykład do końca tekstu).

a) wersja poradnik

✔  każdy tekst ma swoją jedną frazę kluczową – najważniejsze słowo lub hasło, które potencjalni czytelnicy wpisują w Google. Przykłady słów kluczowych dla sklepu z rowerami: wybór ramy rowerowej, średnica kół do roweru, trening rowerowy…itd. Mogą to być np. kategorie produktów które są w sklepie, konkretne produkty lub ogólne porady dotyczące produktów. Po wybraniu hasła kluczowego, wokół którego zbudujesz tekst, pamiętaj aby:

 ta fraza kluczowa występowała w tekstach często: w tytule, wstępie, nagłówkach;

 dodatkowo można te najważniejsze informacje pogrubiać, dodawać im kursywę, podkreślenia;

  cały tekst powinien być poradnikiem skupiającym się wokół jakiegoś określonego tematu, a link do produktu który promuje po prostu naturalnie się tam pojawia – aby uniknąć typowego efektu reklamy. Przykładowy temat poradnikowy: „Wybieramy optymalną ramę do roweru – 5 wskazówek„.

blog w sklepie internetowym

b) wersja prezentacja produktów

Można również robić teksty typowo prezentacyjne, np. „Zestawienie akcesoriów do roweru – Wasze TOP10″. Ogólna logika tworzenia tekstu, słowa kluczowe, pogrubienia itd zostaje ta sama, ale w takim tekście można dodawać dużo zdjęć, linki do produktów, ciekawostki. Tutaj nikt nie „obrazi się” za nieco reklamowy ton – tekst ma pomóc w wyborze najlepszego gadżetu czy czegoś innego i linki oraz zdjęcia będą przydatne.

Tworzenie tekstu na blog – minisłownik

blog

Słowo kluczowe, fraza kluczowa – wybrane dla danego tekstu jedno, najważniejsze hasło składające się z 1-3 słów.

Na początku każdego tekstu wybieramy słowo/frazę kluczową dopasowaną do Twojego sklepu, np. „damski rower miejski”, „rama rowerowa aluminiowa” lub inne, które np. sugeruje poradnikową treść („Jak…”).  Tekst może dotyczyć także np. określonej kolekcji/kategorii i prezentacji jej produktów. Słowa kluczowe dla poszczególnych tekstów powinny być unikatowe. W tekście można odmieniać je przez przypadki i np. rozdzielać innymi wyrazami (np. „zalety ram aluminiowych do roweru”). Tekst warto ponadto zaplanować tak, aby zawierał w sobie linki do produktów ze sklepu.

Opisy i tagi SEO  – Wprowadza się je zazwyczaj w zakładce Pozycjonowanie i są to elementy, które „widać” w Google przed wejściem na stronę.

blog w sklepie internetowymTytuł – warto aby zaczynał się od frazy kluczowej i dodatkowo może (ale nie musi) zawierać w sobie np. jakąś „liczbową” zachętę, np. „5 wskazówek”, „7 najważniejszych porad”, „TOP3 kierunki” itp.

Wstęp – pierwszy i kluczowy akapit. Wstęp powinien jasno informować czego będzie dotyczył dany tekst i zachęcić do przeczytania całości. Tutaj wstawiamy słowo kluczowe. Dobrze, kiedy tytuł i cały tekst rozpoczyna się od frazy kluczowej.

Zawartość strony – tekst dzielimy na akapity, te z kolei powinny być opatrzone nagłówkami. W treści umieścić należy 2 -3 frazy kluczowe w różnych miejscach – na początku, w środku, na końcu. Dla lepszego pozycjonowania słów kluczowych można je pogrubić.

Nagłówki – Fragmenty, które dzielą wizualnie tekst na kawałki powinny możliwie często zawierać słowo kluczowe.

blog w sklepie internetowym

 

Tytuł strony ten wybrany na początku, ze słowem kluczowym (najlepiej na początku),

Meta Description – opis strony, który wyświetla się Google pod linkiem prowadzącym do strony. W tym miejscu stawiamy krótki i klarowny opis strony + słowa kluczowe. (do 155 znaków)

Meta keywords – w polu „meta keywords” dodaje się wybraną na początku frazę i parę innych ważnych dla sklepu.

Grafiki – przed dodaniem grafiki, jeśli jest duża rozmiarem (np. 1-5MB czy nawet 500 KB), warto najpierw ją skompresować w narzędziu https://tinypng.com/ i pobrać

Tekst alternatywny, alt – opis zdjęć, który pozwala na wyszukiwanie ich w Google grafika i poprawia pozycjonowanie wpisu.

blog w sklepie internetowym

W tekście warto ponadto dodawać linki do produktów. Jeśli link ma być ukryty pod tekstem, wstawia się go w następujący sposób (na przykładzie sytemu Shoper): a) wpisujemy tekst który ukrywa link b) zaznaczamy go i klikamy „Wstaw/edytuj łącze” c) wklejamy link, zatwierdzamy wyświetlany tekst, a w polu Cel wybieramy „Nowe okno”.

Poprawa jakości bloga w sklepie internetowym

Aby blog przyciągał czytelników, warto pamiętać o kilku aspektach:

  • zachowanie regularności nowych wpisów, np. raz na 2 tygodnie we wtorki,
  • zadbanie o to aby strona szybko się ładowała – kluczowe jest aby dodawane do artykułów zdjęcia nie „ważyły” zbyt wiele,
  • przejrzenie gotowych tekstów w wersji mobilnej – pamiętaj, że prawdopodobnie ponad połowa wizyt na blogu to będą komórki,
  • wypromowanie wpisu w mediach społecznościowych, aby przyciągać wielu czytelników,
  • stosowanie wskazówek z naszych poradników: Jak dobierać słowa kluczowe oraz Skuteczna optymalizacja strony

blog w sklepie internetowym

Ważna wskazówka 1: przed dodaniem zdjęcia do bloga gorąco polecamy najpierw zmniejszyć mu rozmiar np. w narzędziu online TinyPNG. Zdjęcie nie traci nic na jakości a ma mniejszą wagę – w efekcie blog się szybciej ładuje.

Ważna wskazówka 2: Każdy tekst, który pojawi się na blogu, warto promować wszędzie gdzie się da 🙂 jeśli masz konto np. w Google+, Pintereście, Twitterze, oczywiście na Facebooku – radzimy dodawać linki do nowych tekstów, zarówno na fanpage, jak i z prywatnego konta. Można również dodawać najnowsze teksty w bio na Instagramie.

Pozycjonowanie bloga

blog w sklepie internetowym

Z naszego doświadczenia wynika, że stosunkowo łatwo prowadzi się i pozycjonuje blogi oparte na Shoperze i WordPressie. Jeśli jednak działasz na innej platformie, nie ma się czego obawiać – dla chcącego nic trudnego! 😉 Jeśli masz pytania dotyczące bloga w sklepie internetowym lub interesuje Cię pozycjonowanie sklepu lub strony www, napisz koniecznie maila na kontakt@webmetro.pl.

Powodzenia!