Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Co to jest landing page i jakie daje możliwości

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Wrzesień 28, 2017

Landing page, inaczej „strona lądowania”, to miejsce które ma na celu zdobywanie klientów. Skuteczny landing page to strona, która jest konkretna, dopasowana do oczekiwań odbiorców i skłania do wykonania jednego, określonego działania. W tekście wyjaśniam, co to jest landing page i jakie daje możliwości.

co to jest landing page

Co to jest landing page?

Landing page to przewijana strona podzielona na sekcje, która nie posiada zakładek kierujących na osobne podstrony. Od One Page różni się tym, że pełni nieco inną funkcję. One Page może być w pełni funkcjonalną stroną firmy, na której zawarte są wszystkie informacje, produkty czy usługi.

Landing page to z kolei strona skupiająca uwagę odbiorcy na jednym, konkretnym aspekcie – na przykład jednym produkcie, wybranej usłudze, webinarze, wydarzeniu czy szkoleniu; stąd bywa określany też „stroną produktową”. Cała uwaga odbiorcy skupia się wokół jednej rzeczy, aby ostatecznie podjął zaplanowane przez nas działanie – zostawił kontakt do siebie, złożył zamówienie itd.

co to jest landing page

Ogromną zaletą landing page’a jest czas realizacji. Po zebraniu materiałów (obrazów, tekstów) i ustaleniu celu oraz koncepcji, samo wykonanie to kwestia… kilku dni. Projekt publikowany jest natychmiast, a przeniesienie na domenę trwa maksymalnie 24 godziny (czasem jednak nie przekracza to nawet 24 minut :)).

Jak powstaje landing page?

Wyjaśniłam już, co to jest landing page. Warto teraz wspomnieć, co wpływa na fakt że realizacja strony tego rodzaju jest możliwa w tak ograniczonym czasie. Wyjaśnienie jest proste: landingi powstają w oparciu o szablony, które można następnie dowolnie edytować, zmieniać, skracać, rozszerzać, wypełniać kolorami, zdjęciami itd. Wyjściowa strona może wizualnie różnić się od szablonu tak bardzo, że ciężko byłoby je ze sobą połączyć.

co to jest landing page

Po co tworzy się landing page

Landing page może być poświęcony na przykład:

konkretnej edycji zaplanowanego wcześniej wydarzenia,

przekazaniu kuponów, rabatów, zniżek,

zachęceniu do zakupu/pobrania e-booka,

prezentacji najnowszego modelu smartfona, obiektywu, kosmetyku…i wiele innych,

może też zachęcać do zarezerwowania hotelu z dedykowanej okazji (np. Boże Narodzenie),

wynajęcia określonej sali konferencyjnej,

zapisu na szkolenie,

złożenia zapytania o ofertę,

zakupu Twojego produktu lub usługi (po integracji z systemem płatności).

Możliwości jest nieskończenie wiele. W zależności od branży landingi różnią się między sobą celem – on dyktuje to, w jaki sposób landing page będzie wyglądał. Wspólną cechą landingów jest to, że  projektuje się je aby kierować na nie ruch z reklam lub innych źródeł. W projektowaniu uwzględnia się to, kim jest odbiorca przyszłej reklamy, jak działa, co lubi. Wszystko to ma na celu podnoszenie konwersji, czyli ilości poprawnie wypełnionych formularzy lub przejść na stronę.

Jakie są rodzaje landing page’y

Strony typu landing page można podzielić w generalnym uproszczeniu na dwie kategorie:

  • strona generująca leady (formularze)
  • strona zachęcająca do przejścia dalej.

Pierwszy rodzaj landing page’a zbudowany jest tak, aby zachęcić odbiorcę do wypełnienia formularza. Buduje się go tak, aby uwagę odbiorcy ostatecznie przykuwał właśnie formularz; pozostałe elementy to bodźce zachęcające go wypełnienia go. Tego rodzaju landingi muszą być „wyposażone” w informacje o niezbędnych zgodach od odbiorcy, które można estetycznie zamieścić w zwijanym boxie z informacjami. W dalszej części wyjaśnię, jakie elementy najlepiej sprawdzają się do utworzenia skutecznego landinga tego rodzaju.

Przykład krótkiego landingu, którego celem było pozyskiwanie zapisów na szkolenie on-line.

Drugi rodzaj landing page’a działa na podobnej zasadzie, ale jego cel jest inny. Całość ma skłaniać odbiorcę do kliknięcia w przycisk, który przekieruje go na zewnętrzną stronę. Może to być na przykład landing poświęcony nowej linii produktów czy usługom, których pełen zakres i opis jest dostępny na właściwej stronie; landing skupia się na klarownym zaznaczeniu korzyści.

Oprócz tego, landingi można podzielić na dwie kategorie pod kątem ich długości: mamy do wyboru stronę której treść mieści się na jednym ekranie (bez przewijania w dół) oraz dłuższe landingu, które posiadają wiele sekcji.

Możliwości landing page

Ruchome menu

Landing page wielu osobom kojarzą się ze stronami, które zawierają jedynie absolutnie niezbędne elementy. To błąd – landing page, oprócz tego że jego zawartość mieści się w ramach jednego przewijanego ekranu, pozwala na wiele ciekawych rozwiązań. Jednym z nich jest funkcjonalne, ruchome menu, które z łatwością przekieruje odbiorcę we właściwe miejsce na stronie.

Galeria zdjęć

Na stronie typu landing page można zamieszczać rozbudowane galerie zdjęć, które dodatkowo dają kilka opcji po kliknięciu – np. przekierowanie na inny adres albo otwarcie pełnoekranowej galerii, którą można przeglądać przy użyciu strzałek.

Paralaksy

Paralaksy to tak zwane pływające sekcje, które nadają stronie nowoczesności i lekkości. Można dodawać paralaksy w formie przewijanego tła lub stosować je tylko do wybranych sekcji landingu.

Testy A/B

Testy A/B na stronach typu landing page są ich niezwykle silną zaletą – można prowadzić je taniej i szybciej niż w przypadku klasycznej strony internetowej. Dzięki tej opcji połowa ruchu kierowana jest na alternatywną wersję strony, co pozwala sprawdzać która grafika, CTA czy formularz są skuteczniejsze. Podstawą porównywania jest poziom konwersji (ilości zrealizowanych celów w stosunku do ilości odwiedzin strony).

co to jest landing page

Dodawanie wideo

Na landingu można publikować filmy, które czasem oddają więcej niż tysiąc słów ;). Dzięki tej opcji można m.i.n dodać na stronie prezentację produktu w 3D lub dodać opinię w formie nagrania wideo.

Wersja mobilna landing page’a

Landing pages można projektować w trzech różnych konfiguracjach: w wersji klasycznej na komputer, a także mobilnej – osobno na tablety i na telefony komórkowe. Utworzenie podobnie zbudowanej, ale specjalnie dopasowanej do telefonów wersji strony daje ogromną przewagę – większość odbiorców w wielu branżach chętniej sięga po telefony, niż po komputery.

co to jest landing page

Jak pozycjonować landing page

Landing pages można optymalizować i pozycjonować niemal tak samo, jak inne strony. Różnica polega na tym, że przy landing page’u „problematycznych” kwestii jest znacznie mniej! Podczas optymalizacji landing page’a warto zwrócić na takie elementy jak:

obrazy (rozmiar, opis, tekst alternatywny)

nagłówki i akapity (H1-H6)

teksty (unikatowość, aktualność, nasycenie słowami kluczowymi)

metatagi (opis, tytuł, tagi)

słowa kluczowe (odpowiednio dobrane i używane w treści)

indeksowanie (widoczność dla wyszukiwarek).

Dobierając słowa kluczowe warto sięgnąć po właściwe narzędzia (więcej o słowach kluczowych przeczytasz w naszym SEO poradniku).

co to jest landing page


Po właściwej optymalizacji strony, z uwzględnieniem aspektów geograficznych (czyli odpowiedzi na pytanie czy landing page ma być pozycjonowany „szeroko” czy „lokalnie” – na podstawie tego skąd pochodzą Twoi klienci), należy przejść do kolejnego etapu, jakim jest pozycjonowanie. Najskuteczniejszą metodą jest pozyskiwanie dużej ilości linków prowadzących do landing page’a, w czym sprawnie pomaga marketing szeptany.

Dodatkowe ingerencje landing page

Ogromną siłą laning page’y jest to, że można je integrować z wieloma systemami – na przykład e-mail marketingiem (Getresponse), co pozwala na ustawienie automatycznych odpowiedzi do zapisujących się osób. Na landingu można zamieścić także zewnętrzny formularz typu pop-up, który pojawia się gdy odbiorca chce opuścić stronę.

Poza tym landing page można zintegrować z kodami Analytics czy AdWords, a także Facebook – dzięki temu możliwe jest tworzenie wielopoziomowych kampanii reklamowych, które zbierają bardzo dokładne dane o zapisach i zachowaniach odbiorców.

Landing można następnie przenieść na własną domenę lub subdomenę.

co to jest landing page

Chcesz zamówić landing page?

Wiesz już, co to jest landing page i jakie daje korzyści. Na koniec dobra wiadomość: chętnie zajmiemy się przygotowaniem dla Ciebie strony landing page, bo to nasza pasja! Wypełnij poniższy formularz w kilka sekund i zamów rozmowę z nami:


Jeśli wolisz, napisz do nas maila na adres kontakt@webmetro.pl, lub skontaktuj się ze mną (miriam@webmetro.pl). Do usłyszenia!