Emil Czepielinda, Menadżer Kreatywny

Google Tag Manager – Co to jest i jakie daje korzyści?

Emil Czepielinda, Menadżer Kreatywny , Sierpień 1, 2017

Google Tag Manager (GTM) to narzędzie, która bardzo ułatwia dodawanie na stronę różnych kodów marketingowych, dzięki którym możesz dokładnie śledzić zachowanie użytkowników. Co więcej, dzięki GTM możesz wdrażać dodatkowe narzędzia na stronie internetowej. W tekście wyjaśniamy, czym dokładnie Google Tag Manager jest, jak go wdrożyć i jakie daje korzyści.

google tag manager

Co to jest Google Tag Manager?

Dzięki wykorzystaniu Google Tag Manager możesz dodawać na stronę dodatkowe kody bez potrzeby zamiany kodu źródłowego strony. Bardzo często skraca to proces decyzyjny i przyśpiesza wdrożenie, ponieważ we wdrażanie kodów nie musisz angażować swojego webmastera czy programisty – wszystkie kody marketingowe możesz wprowadzać bezpośrednio z panelu Tag Managera.

google tag manager

Tag Manager jest często źle rozumiany

Bardzo często zdarza się, że Tag Manager jest mylnie rozumiany jako alternatywa dla Google Analytics (lub nowsza wersja tego narzędzia). Dlatego na samym początku podkreślę, że Google Tag Manager nie służy do mierzenia danych statystycznych – jest to oddzielne narzędzie. Rzeczywiście, z jego wykorzystaniem można znacznie zwiększyć możliwości mierzenia zachowań naszych klientów w Analytics, ale prawda jest taka, że jest to narzędzie dodatkowe i z wielu względów jest lepszą alternatywą do ręcznego wdrażania kodów marketingowych.

google tag manager

Jakie możliwości zyskam dzięki Menadżerowi Tagów?

GTM znacznie ułatwia i przyśpiesza wdrażanie kodów śledzących i marketingowych na Twoją stronę internetową:

  • Możesz dodać mierzenie konkretnych zdarzeń w Analytics, Facebook Ads, itd.
    Jeżeli korzystasz z Google Analytics i spotkałeś się z opinią, że warto wdrożyć śledzenie zachowań przy pomocy Google Tag Managera. Narzędzie to umożliwia szczegółowe mierzenie zdarzeń – możesz przykładowo zliczać kliknięcia w konkretne miejsca lub przyciski, udane wysłania formularza czy wkładanie produktów do koszyka. Dzięki temu będziesz miał w Analytics wszystkie dane, które pozwolą Ci sprawdzać skuteczność strony internetowej czy konkretnych kampanii marketingowych.
  • Możesz ustawiać szczegółowe grupy użytkowników (do retargetingu)
    W GTM masz ogromne możliwości wykorzystania warunków, dzięki czemu tagi (czyli też określone kody) uruchamiają się jak użytkownik wykona określoną akcję. Z wykorzystaniem tego możemy tworzyć bardzo precyzyjne segmenty użytkowników, które możemy wykorzystywać w kampaniach śledzących (remarketing/retargeting). Chcesz zrobić na Facebooku i AdWords reklamę kierowaną do osób, które wykonały określoną akcję na stronie – teraz jest to możliwe!
  • Możesz w prosty sposób wdrażać na stronę dodatkowe narzędzia
    Nie każdy zdaje sobie sprawę, że Google Tag Manager sprawdza się świetnie do implementacji na stronę dodatkowych narzędzi. Jeżeli chcesz wdrożyć u siebie czat z użytkownikami na żywo, nagrywanie w formie wideo odwiedzin użytkowników, wyskakujące okienka zachęcające do pozostawienia adresu mailowego czy nawiązania rozmowy telefonicznej – wszystko to możesz wdrożyć korzystając z Tag Managera i bez ingerencji w kod strony. Jeżeli zrobisz to za pomocą GMT ddodatkowo masz możliwość określenia dokładnie na jakich podstronach dane narzędzie powinno się pojawiać.

Przykłady predefiniowanych Tagów w GTM

Jakie korzyści daje GMT?

Przed powstanie menadżera tagów kody JavaScript musiały być wdrażane na stronie poprzez ingerencje w kod źródłowy strony. Oznacza to, że byłeś zmuszony prosić administratora strony, aby ręcznie wprowadzał nawet najmniejsze zmiany w kodach na stronie. Potrzebowałeś usprawnić śledzenie zdarzeń na stronie? Trzeba było odciągać programistę od spraw związanych z serwisem i prosić go o przerwę na modyfikację kodu strony. Dodatkowo w niektórych przypadkach tych kodów było bardzo dużo i przy aktualizacji witryny mogły znikać , co wymagało ponownego wdrażania kodów na stronę.
Teraz Tag Managera umożliwia Ci zarządzenie wszystkimi kodami umieszczonymi na stronie poprzez przyjazny interface – wystarczy, że na stronie wdrożysz dwa kody Tag Managera i ustawisz Tagi w odpowiedni sposób. Jakie korzyści dzięki temu zyskasz?

google tag manager

  • Szybsza strona internetowa. Każdy dodatkowy skrypt na stronie spowalnia ją a tych skryptów może być naprawdę sporo. GMT ładuje tylko te tagi, które są potrzebne na stronach i ładuje je w taki sposób, że szybciej wczytujące się tagi nie muszą czekać na te , które są wolniejsze.
  • Małe ryzyko błędu. Dzięki zastosowaniu Tag Managera masz pewność, ze dane skrypty pojawią się na tych stronach, które chcesz i żądana strona spełniające reguły nie zostanie pominięta.
  • Szybsze wdrażania zmian. Ominięcie działu IT przy wdrażaniu poszczególnych kodów sprawia, że możemy wdrażać zmiany szybciej, nie angażując programistów, którzy mają często inne pilne sprawy do rozwiązania.
  • Możliwość ustalania warunków. W GTM możesz dokładnie określić warunki uruchamiania skryptów na poszczególnych podstronach. Chcesz, aby okienko czatu wyświetlało się tylko na stronach z usługami – nie ma problemu!
  • Mierzenie wszystkich kluczowych zachowań. Gdy skonfigurujesz Tag Managera możesz ustawić śledzenie szczegółowych zdarzeń na stronie. Możliwości konfiguracji są ogromne.
  • Szybkie wprowadzanie zmian – Pojawiło się nowe zdarzenie, które chcesz śledzić lub chcesz zrobić nowy segment odbiorców do reklamy remarketnigowej? Dzięki GTM możesz to zrobić szybko.
  • Łatwe testowanie wdrożeń – Zanim ostatecznie opublikujesz zmiany masz możliwość przetestowania ich w trybie podglądu. Dzięki temu możesz sprawdzić czy wszystko działa poprawnie zanim opublikujesz zmiany. Dodatkowo, jeżeli coś pójdzie nie tak – możesz przywrócić Tag Manager do wcześniejszej wersji
  • Łatwe wdrażanie nowych narzędzi – Dzięki GTM możesz w łatwy sposób wdrażać kody dodatkowych narzędzi i sprawdzać jakie efekty przyniosą u Ciebie.

google tag manager

Porzuć takie rozważania i zacznij działać – Google Tag Manager to narzędzie, które zdecydowanie ułatwi start.

 

Jak wdrożyć GTM?

Wdrożenie na stronę Google Tag Managera jest bardzo proste – wystarczy dodać na każdej podstronie (najlepiej w szablonie strony), w odpowiednich miejscach dwa kody. Od tej pory, nie będziesz musiał ingerować w kod strony – ponieważ pozostałe kody będziesz mógł dodawać z poziomu Tag Managera, bez potrzeby angażowania programisty i ryzyka, że strona się posypie, jeżeli wkleisz kod nieprawidłowo.

Po wklejeniu tych kodów Tag Manager jest aktywny. Szczegółowa konfiguracja poszczególnych kodów w panelu Tag Menagera wymaga trochę nauki i zazwyczaj powinna być indywidualnie dopasowywana do każdej strony internetowej , ale jest to gra warta świeczki.

Kody do Wdrożenia GTM

Jak widzisz, korzystanie z Google Tag Managera daje wiele korzyści. Co prawda konfiguracja wszystkich niezbędnych reguł i tagów wymaga trochę nauki, ale jak widać jest to gra warta świeczki. Google Tag Manager to narzędzie warte zastosowania w niemal każdej branży.

Jeżeli będziesz potrzebował pomocy przy konfiguracji możesz skorzystać z naszej pomocy – chętnie pomożemy Ci zarówno we wdrożeniu narzędzia, jak i konfiguracji właściwych kodów. Już teraz wypełnij formularz poniżej, aby szybciej uzyskać odpowiedź: