Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Marketing dla startupów – praktyczne porady

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Listopad 16, 2015

Startup powinien mieć stabilny, ciągły i skalowalny (mierzalny) wzrost. Rozwój Twojego biznesu jest zależny od dobrej strategii dotarcia do ludzi, którzy potrzebują Twojego rozwiązania, czyli od osiągnięcia jak największej ilości właściwych odbiorców (generowania nowych leadów). Nie ma recepty idealnej na dopasowanie kanałów promocji dla każdego biznesu, ale nawet jeżeli Twój startup jest ryzykowny, istnieje wiele narzędzi, które wspomogą stabilizację i ciągły rozwój.

 

Jeżeli jesteś założycielem startupu to prawdopodobnie czujesz i wiesz, że masz do zaproponowania światu coś wyjątkowego. Niezależnie od tego, czy kierujesz działania w kierunku innych firm (B2B), czy jesteś nastawiony na klientów indywidualnych (B2C), nieustanne generowanie leadów jest konieczne. Wśród najczęstszych przyczyn upadku startupów, obok niewłaściwego marketingu, wymieniane jest niedocenianie klientów. Dlatego pamiętaj, żeby skupić się na odbiorcy, a nie na produkcie. Warto z pokorą przyjmować informację zwrotną od odwiedzających Twoją stronę internetową – w większości modeli biznesowych to ona jest dla potencjalnego inwestora Twoją wizytówką – oraz dokładnie i krytycznie się jej przyjrzeć. Niezależnie, czy nadal jesteś w fazie dopracowywania pierwszej wersji produktu, czy osiągasz dynamiczny rozwój – to na podstawie strony internetowej ludzie oceniają nie tylko Twój produkt czy usługę, ale też Ciebie i Twoją działalność. Dlatego bardzo ważnymi elementami są design, prostota i zwięzłość komunikatów oraz przejrzystość, które ułatwią podejmowanie akcji na stronie. Prowadząc biznes w Internecie, warto przetestować poniższe wskazówki, by prowadzić efektywny marketing dla startupów:

1. Wykorzystaj potencjał mailingu

mailingNiezależnie od tego, czy Twój startup jest na etapie pierwszej wersji produktu, dynamicznie chcesz zwiększać jego skalę czy osiągasz już prawdziwe zyski, dobrze rozplanowany email marketing może zdziałać cuda. Dobranie odbiorców pod kątem ich potrzeb (wiek, zainteresowania, rejon geograficzny, język, branża itd.) oraz tworzenie wartościowych treści są kluczem, który może generować niskokosztową reklamę. Podczas rozsyłania mailingu zwróć również uwagę na wizualną stronę wiadomości, aby była przyjemna dla oka i czytelna. Zawsze dbaj też o aktualność rozsyłanych informacji i jasno daj do zrozumienia że masz właśnie to, czego potrzebują Twoi odbiorcy. Regularnie aktualizuj swoją bazę mailingową, żeby pozyskiwanie klientów w ten sposób miało sens.

Mailing to również doskonały pomysł na podniesienie aktywności użytkowników, którzy już korzystają z Twojego produktu, czyli sprawianie, by ponownie odwiedzili aplikacje, pobrali wersję Premium czy dokupili dodatkowy moduł. Warto sprawić, aby odbiorca nie odbierał Twoich wiadomości jako niewartościowych, dlatego pamiętaj o sprawdzonej  proporcji – 3 wartościowe treści na 1 ofertę reklamową.

2. Zagłębiaj tajniki SEO

Aby osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, trzeba nieustannie poznawać mechanizmy rządzące White SEO. Możesz podnieść wynik w wyszukiwarce, jeżeli oprócz podstawowych zasad (dopasowanie do słów kluczowych, zagęszczenie ich w treści, odpowiednie nagłówki, rozmieszczenie treści itd.) postarasz się, aby Twój content był unikatowy – Twoje treści powinny być nie tylko dobre merytorycznie, ale również angażujące. Ilość udostępnień i komentarzy ma kluczowe znaczenie dla pozycji Twojego biznesu w Google. Bez dobrych treści na stronie, Twój startup nie będzie miał wiele do powiedzenia, nawet jeżeli dobrze je zoptymalizujesz i posiadasz świetny produkt – a co za tym idzie, ciężko będzie wyjść z tak zwanej „dolny śmierci” i przejść do fazy przyspieszonego rozwoju.

3. Nie bój się AdWords

marketing dla starupówStartupy inwestujące w AdWords skuteczniej generują leady i osiągają większe zyski dzięki płatnym reklamom. Możesz w ten sposób promować swój pomysł na biznes i przekonywać odbiorców, że Twoje działania są odpowiedzią na ich potrzeby. Reklamy w Google stale się rozwijają, istnieje wiele formatów, które możesz dostosować właśnie do Twojego startupu. Podstawowym zagrożeniem AdWords jest jednak możliwość szybkiego „przepalenia” budżetu, jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy i czasu na poznawanie tajników AdWords. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o współpracy z agencją AdWords, tutaj możesz przeczytać 5 praktycznych porad, jak wybrać agencję idealną.

4. Bądź w porównywarkach

Jeśli Twoim modelem biznesowym jest e-commerce, porównywarki to gwarantowany sposób na dostarczenie ruchu dla Twojego sklepu. Dlatego ważne jest, aby zaznaczyć obecność startupu w porównywarkach cenowych, wychodząc naprzeciw klientowi – bez klientów nawet najlepszy pomysł na biznes szybko zgaśnie. Porównywarki to bardzo wygodny model na dostarczenie ruchu, bo to pośrednik (porównywarka) martwi się o generowanie ruchu.

5. Get more social!

Social media są jednym z najpopularniejszych metod promowania startupów w Internecie. Jednak pomimo świetnych możliwości, znaczna część startupów nigdy nie ewoluuje w dojrzałą firmę. Dobrze zaplanowana kampania marketingowa w mediach społecznościowych może przynieść realne zyski, ale żeby nie zginąć od braku klientów, trzeba postarać się bardziej:

  • Wybierz odpowiednią platformę

    Podstawowym błędem popełnianym na początku jest próba zaistnienia we wszystkich możliwych mediach społecznościowych naraz. Czasem rzeczywiście trudno wybrać najlepszą opcję, kiedy zarówno Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Tumblr, Pinterest, Google+ (…i tak dalej) kuszą swoimi możliwościami. Dobrze jest pamiętać o tym, że nie wszystkie te możliwości są potrzebne dla Twojego startupu. Lepiej skupić się na mniejszej ilości mediów, angażując się w pełni.

  • Nie śpij

    Twoi odbiorcy czekają na Twój produkt. Kampania promocyjna w mediach społecznościowych to nie wszystko – musisz być stale obecny. Dobry fanpage jest aktywny i responsywny. Zwracaj również uwagę na opinie użytkowników, odpowiadaj im najszybciej jak możesz, czytaj wiadomości, obserwuj konkurencję i dbaj o dobre posty.

  • Poznaj swoich odbiorców 

    Dzięki temu będziesz lepiej znał ich potrzeby, język, aktywności. Postaraj się dobierać nie tylko treści i słowa kluczowe, ale także czas, w którym dodajesz posty. Dla przykładu, na Facebooku najlepszym dniem na aktywność dla klientów indywidualnych jest sobota. W zależności od wybranego medium, warto zagłębić się w mechanizmy postępowania jego odbiorców. Pamiętaj, że nie odniesiesz sukcesu w jedną noc. Swoją aktywnością przekonuj odbiorców, że Twoje działania są odpowiedzią na realne potrzeby.

marketing dla startupuŻeby Twój startup się rozwijał, nieustanne generowanie leadów jest niezbędne. Gdy Ty szukasz idealnego modelu biznesowego dla Twojego startupu, Twoja kampania promocyjna powinna pokazywać odbiorcom że to właśnie Ty masz dokładnie to, czego potrzebują. Każdy startup – niezależnie od modelu biznesowego, branży, grupy odbiorców – powinien dążyć do uzyskania stałego kosztu pozyskania płącącego użytkownika, aby po zwiększaniu nakładów finansowych biznes cały czas się powiększał. 5 powyższych narzędzi marketingowych, właściwie wdrożonych, z pewnością w tym pomoże.

Jeżeli jednak czujesz, że pomimo dużej aktywności w sieci Twoje pomysły nie trafiają do odpowiednich osób, rozważ nawiązanie współpracy z agencją, która dostarcza doradztwo marketingowe – aby Twoje działania opierały się zarówno na intuicji, jak na gruntownej wiedzy i doświadczeniu.

Masz jakieś pytania w kwestii marketingu dla startupów? Napisz do nas!