Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Marketing szeptany, czyli świetny sposób na zdobywanie klientów w Internecie. Praktyczne wskazówki

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Wrzesień 6, 2016

Marketing szeptany to narzędzie, które pozwala docierać do potencjalnych klientów z pozytywnym przekazem. Dyskusje na forach, blogach i w mediach społecznościowych są w oczach Internautów silnym czynnikiem, który wpływa na decyzje. Dzięki naturalnej komunikacji zbudujesz pożądany wizerunek i zaufanie do marki, co przyciągnie nowych klientów – badanie „Trust in advertising” przeprowadzone przez Nielsen udowodniło, że aż 70% konsumentów ufa opiniom znalezionym w sieci.

marketing szeptany

Marketing szeptany – skuteczne wspieranie pozycjonowania

Z marketingu szeptanego dyskretnie korzystają duże marki z całego świata. Marketing szeptany, marketing plotki, dyskusji, rekomendacji, buzz marketing… – niezależnie od nazwy, korzyści z podjęcia tego działania są bardzo szerokie. Kojarzenie marketingu szeptanego ze spamowaniem to błąd – z naszego tekstu dowiesz się, jakie są najważniejsze założenia etycznego działania w marketingu szeptanym, a także jak wykorzystać to narzędzie w skutecznym wspieraniu pozycjonowania. Dobrze poprowadzona kampania zwiększa ruch na stronie o co najmniej 20%, a ten wynik może regularnie wzrastać – nawet do 100%!

Internauci zdecydowanie chętniej sięgają po produkty i usługi, które posiadają pozytywne opinie, są polecane i rekomendowane na forach. Jednak na tym nie kończy się potencjał buzz marketingu. Należy skupić się na tym, że prawdziwym celem marketingu szeptanego jest budowanie pozytywnego wizerunku. Dzięki naturalnym rozmowom w sieci nie jest przy tym kojarzony z reklamą, dlatego wzbudza zaufanie. Może być wykorzystywany na forach, blogach i w mediach społecznościowych.

Najważniejsze zasady marketingu szeptanego

Skuteczny marketing szeptany jest nienachalny, nieinwazyjny, wiarygodny i szczery. Podczas gdy reklama przyciąga średnio do 15% odbiorców, opinii i rekomendacji o produktach poszukuje 9/10 konsumentów. Jak wspomniałam wyżej, tym opiniom ufa aż 70% – jest to potencjał, którego nie można zmarnować.

Do głównych zadań marketingu szeptanego należy inspirowanie do rozmów o markach, produktach lub usługach, wywoływanie pozytywnych reakcji, udzielanie się w dyskusjach, promowanie, generowanie ruchu na stronie i aktywność tam, gdzie są potencjalni klienci. Aby wszystko to odbywało się skutecznie, zamieszczane w sieci posty muszą spełniać określone zasady – w tym etyczne. Język, ton i sposób wypowiedzi musi być naturalny, podparty historią innych postów na danym forum. Lepiej sprawdza się kontynuowanie już rozpoczętych wątków, ale zakładanie własnych również jest stosowane. Dodawane linki, które mają generować na stronie ruch (który można potem monitorować w Google Analytics), powinny kierować do konkretnych produktów czy usług. Warto też skupić się na poprawności językowej, spójności z tematem, nie wklejaniu jednego posta do kilku tematów. Pomysłem, który warto stosować równocześnie, jest śledzenie aktualnych trendów w Google Trends – aby jak najlepiej monitorować sytuację na rynku i wyjść naprzeciw potrzebom klientów.

Marketing szeptany może być wykorzystywany  do promowania eventów, produktów, usług lokalnych czy szkoleń

 

Korzyści, które zyskasz  inwestując w marketing szeptany

check-mark-297738_640Wzmacnianie wizerunku

check-mark-297738_640

Zwiększony ruch na Twojej stronie

check-mark-297738_640Wspieranie pozycjonowania

check-mark-297738_640

Docieranie do klientów zainteresowanych Twoimi produktami/usługami

check-mark-297738_640

Etyczne i dyskretne przyciąganie klientów

check-mark-297738_640

Promowanie Twoich produktów/usług

check-mark-297738_640

Aktywność na forach, blogach i w mediach społecznościowych

check-mark-297738_640

Promowanie dyskusji związanych z Twoim produktem/usługą w wyszukiwarce

check-mark-297738_640

Wzrost sprzedaży

check-mark-297738_640

Lepsze poznanie potrzeb klientów

check-mark-297738_640Zaawansowana analiza trendów

check-mark-297738_640

Monitoring marki

check-mark-297738_640

Lokalizowanie potencjalnych kryzysów

check-mark-297738_640

Reagowanie w czasie rzeczywistym.

 

markeing szeptany

Marketing szeptany (kolor niebieski) może generować większy ruch, niż inne źródła pozycjonowania

 

Samodzielnie oceniaj skuteczność

Marketing szeptany to narzędzie, które świetnie sprawdzi się dla sklepów i firm działających w Internecie, właścicieli i pracowników działu marketingu i PR, usług lokalnych –szkół, ośrodków szkoleniowych, restauracji, hoteli, salonów… Przy umiejętnym stosowaniu tego narzędzia i regularnym monitoringu podejmowanych działań, w porównaniu do innych źródeł pozyskiwania ruchu, marketing szeptany generuje spadek współczynnika odrzuceń, inicjuje duży procent nowych wejść, przyczynia się do wzrostu sprzedaży i przyciąga nowych odwiedzających.

Aby samodzielnie monitorować efekty za pośrednictwem Google Analytics, przejdź kolejno w zakładki „Pozyskanie” -> „Kanały” -> „Referral”, gdzie znajdziesz dokładny spis linków. Możesz tam dokładnie zweryfikować, jak działania marketingu szeptanego przekładają się na zachowania konkretnych użytkowników na stronie, jaki ruch generują i w jakim stopniu angażują do zostania na dłużej.

marketing szeptany

Po przejściu w grupę „Referral” będziesz mógł zobaczyć spis linków do forów i sprawdzić, które przynoszą wymierne efekty

 

Buzz marketing rozwija się w dobrym kierunku, oddalając się od łatwo wykrywalnego spamu. Prowadzony w tonie zaangażowanej pomocy i w naturalny sposób, jest świetnym filarem do budowana pożądanego wizerunku marki. To jednocześnie skuteczne wsparcie pozycjonowania, które wymaga mniejszych nakładów finansowych.

 

Interesuje Cię rozpoczęcie pierwszej profesjonalnej kampanii?

cta