Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Media społecznościowe dla biznesu. Wybieramy, by zarobić!

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Październik 3, 2016

Moc oddziaływania mediów społecznościowych jest niekwestionowana. Od ponad dekady są nieodłącznym elementem życia użytkowników internetu – w tym potencjalnych klientów. Na samym Facebooku spędzamy przeciętnie aż 20% czasu poświęconego na aktywności online. Czy to oznacza, że Facebook jest bezkonkurencyjnym medium dla Twojej marki? Wszystko zależy od profilu Twojej działalności.

social media w biznesie, media społecznościowe

Które medium społecznościowe jest najlepsze dla biznesu? Co można dzięki nim zyskać? Odpowiedzi jest wiele. Media społecznościowe pozwalają na uzyskiwanie niesamowicie precyzyjnych informacji o potencjalnych klientach. Ułatwiają docieranie do nich i do ich potrzeb. Dały ponadto markom możliwość tworzenia głębszych i trwalszych więzi z odbiorcami oraz utrzymywania stałego kontaktu. Jednak co najważniejsze, pozwalają na przedstawianie historii Twojej marki z innej niż reklamowa perspektywy. To buduje relacje i zaufanie, które silnie przyciągają klientów.

 

Wszystko to brzmi świetnie, prawda? Doskonale wiemy jednak, że prowadzenie angażujących kanałów social media to wyzwanie. Presja sugerująca, że im więcej, tym lepiej, może zniechęcić. I słusznie! Oczywiście, udostępnianie treści w wielu kanałach przynosi efekty (jak chociażby zwiększony zasięg i ruch na stronie), ale to nie jest najważniejsze. Media społecznościowe można z powodzeniem ograniczyć do kilku, najtrafniej dostosowanych do potrzeb Twojego biznesu. Sprawdźmy zatem, na co zwracać szczególną uwagę.

social-media w biznesie

Zasięg

Nawiązując do wstępu – owszem, Facebook jest aktualnie najpotężniejszym kanałem social media dla biznesu. Przez ostatnie kilka lat Facebook zrewolucjonizował podejście do reklamy. Swój sukces zawdzięcza temu, że łączy reklamy z realnymi osobami o konkretnych zainteresowaniach.

 

Aby w skrócie poznać możliwości Facebooka dla biznesu, zerknij na poniższą listę potencjalnych korzyści.

media społecznościowe biznes

check-mark-297738_640

Łączenie i angażowanie odbiorców za pomocą biznesowych fanpage’y, wiadomości, komentarzy, polubień czy udostępnień, co pociąga za sobą budowanie zasięgu.

 

check-mark-297738_640

Tworzenie intuicyjnych reklam z szerokimi możliwościami targetowania – możesz dobierać odbiorców pod kątem parametrów demograficznych, lokalizacji, zainteresowań… Ciekawostką jest, że lokalizację wyświetlania danej reklamy można zawęzić nawet do 1 km (wyświetlając ją na przykład wyłącznie użytkownikom smartfonów, którzy znajdują się w Twojej okolicy w danym czasie). Możesz ponadto wyszukać odbiorców po ich stanowiskach, rytuałach czy typach zachowań (np. często podróżują, są właścicielami firm, interesują ich szkolenia biznesowe) lub na przykład dobrać grupę odbiorców o podobnych parametrach, co już istniejąca (wyszukując użytkowników podobnych do Twoich aktualnych klientów czy kierując post na fanów powiązanych fanpage’y).

 

check-mark-297738_640

Optymalizacja reklam do konkretnych celów, gdzie jako najpraktyczniejsze często wymienia się promowanie postów, kierowanie do witryny i zwiększenie liczby konwersji. To od Ciebie zależy, co chcesz osiągnąć – i ile na ten cel przeznaczysz.

 

check-mark-297738_640

Dopasowanie reklam do różnego typu urządzeń, w tym mobilnych.

 

check-mark-297738_640

Dostęp do panelu analitycznego, statystyk i szczegółowych parametrów konkretnych postów.

 

check-mark-297738_640

Zarządzanie budżetem we własnym tempie.

 

check-mark-297738_640

Dostęp do szczegółowego harmonogramu z możliwością planowania.

 

Facebookowi nie można odmówić zaawansowanych możliwości docierania do potencjalnego klienta. Tworzenie pierwszych kampanii jest jednak zazwyczaj trudne – łatwo minąć się z celem lub po prostu przepalić budżet. Aby faktycznie dotrzeć do grupy na tyle dużej, by kampanie przynosiły efekty sprzedażowe, trzeba poświęcić trochę czasu – nie zapominając w trakcie o zaangażowanym prowadzeniu fanpage’a, odpowiadaniu na wiadomości i monitorowaniu nastrojów odbiorców. Bez zaangażowania i niemal całodobowej obserwacji strony można czasem stracić więcej, niż zyskać, bo praca nad dobrym fanpagem nie kończy się o 16 – trwa cały czas. Sprawdza się to także w przypadku prowadzenia kampanii Facebook Ads, gdzie monitoring i reagowanie są niezwykle istotne.

 

Dopasowanie do potrzeb

Kanał na YouTube jeszcze niedawno był ledwie dodatkiem, który towarzyszył niewielu firmom. Aktualnie ponad połowa marketerów korzysta z tego kanału dotarcia do klientów, zarządzając reklamą mobilną. Wideo marketing nadal bywa niedoceniany, często też kojarzy się z reklamą telewizyjną i wysokimi kosztami. Są to niesłuszne skojarzenia, z którymi najwyższy czas się rozprawić – zwłaszcza, że jak pisaliśmy w ostatnim artykule (kliknij tutaj i przeczytaj), od niedawna na YouTube działa nowa zakładka Google Zakupy, co daje mnóstwo nowych możliwości.

google zakupy youtube

Dzięki kanałowi na YouTube nie tylko zwiększysz zasięg Twojego biznesu. Możesz w ciekawy i wizualny sposób przedstawić najważniejsze aspekty swojej działalności, dodawać kampanie tematyczne…i dodawać nakładkę prowadzącą do sklepu bezpośrednio w swoich filmach.

 

Nie przekonuje Cię to? Pomyśl o tym, ile razy sam oglądałeś video na YouTube i zastanawiałeś się, gdzie możesz kupić produkt wykorzystany w filmie. A gdyby tak link prowadzący bezpośrednio do sklepu, od razu wyświetlający cenę i nazwę produktu, pojawiał się sam? Teraz to możliwe!

 

Nie da się zaprzeczyć, że kanał na YouTube wymaga czasu i taktyki. Jeżeli jednak Twoim celem jest sprzedaż, warto rozważyć taką formę promocji i zintegrować plan działania z nowymi możliwościami Google Zakupy.

 

Wizualny efekt

Kolejnym medium, które rozwija się w oszałamiającym tempie, jest Instagram. Od razu trzeba zaznaczyć, że jego możliwości dla biznesu rosną niemal równie szybko, co liczba użytkowników. Mimo tego, że znajduje się pod skrzydłami właścicieli Facebooka, jego zastosowanie jest odmienne. Na Instagramie użytkownicy szukają głównie wizualnej inspiracji. Dlatego chętnie sięgają po treści z różnych źródeł – niemal połowa treści (47%), które użytkownicy „lubią”, pochodzi od osób, których nie znają. Jest to doskonałe miejsce dla marek, które potrafią stworzyć estetyczne treści. Dzięki możliwościom postów sponsorowanych czy nawiązywaniu współpracy z popularnymi na Instagramie osobami, można przyciągnąć użytkowników, do których dotarci pozostawało w strefie marzeń.

social media

Dzięki Instagramowi możesz:

 

check-mark-297738_640

Dostarczać wysokiej jakości obrazy, nagrania i historie, które przyciągną zaangażowanych użytkowników. Jeśli się postarasz, będą niecierpliwie czekali na kolejne posty, a Twoja relacja z nimi będzie się pogłębiać.

 

check-mark-297738_640

Łączyć się z użytkownikami przez swój oficjalny profil, opowiadając wizualną historię. Posty, które są najchętniej udostępniane i lajkowane, powinny być kreatywne, estetyczne i wysokiej jakości. Ulubione przez odbiorców posty to zdjęcia osób (portrety pracowników, akcje charytatywne, biegi firmowe…), zdjęcia ukazujące miejsce pracy (pokaż ludzkie oblicze Twojej działalności!), grafiki z cytatami (nie tylko z inspiracjami – możesz zacytować intrygujący fragment artykułu lub cytat znanej osoby na temat Twojej marki), filmy (w tym video „krok po kroku”), oryginale, wyraziste i pełne pozytywnych emocji treści, a także wszystkie te, które ukazują historię i „duszę” Twojej działalności.

 

check-mark-297738_640

Optymalizować posty reklamowe pod kątem różnych celów (wizyta na stronie, zwiększenie konwersji, poszerzanie świadomości marki itd.).

 

check-mark-297738_640

Planować elastyczny budżet i zarządzać kampanią w powiązaniu z Facebookiem.

 

Instagram to miejsce doskonałe dla każdego biznesu, który posiada „wizualny” potencjał. To nie tylko marki odzieżowe czy kosmetyczne, cukiernie, restauracje, turystyka czy aranżacje wnętrz. Na Instagramie można z powodzeniem reklamować mieszkania czy taksówki – wszystko zależy od tego, na ile jesteś w stanie puścić wodzy kreatywności.

 

Na wizualny efekt są nastawiony jest również Pinterest, który podobnie jak Instagram oferuje gamę usług dla biznesu. To bardzo dobre miejsce do promowania gastronomii, mody i szeroko pojętego piękna. Chociaż może to być ciekawe miejsce do generowania ruchu na stronę, użytkownicy szukają tam jednak głównie inspiracji.

social media w biznesie, media społecznościowe

Zrozumienie klienta

Media społecznościowe to miejsce, w którym – chcąc nie chcąc – trzeba zagłębić się w zrozumienie odbiorcy. Publikowane treści nie mają angażować Ciebie i Twoich znajomych – mają przyciągać osoby, które zostaną Twoimi klientami. Kanałem, który pozwala wejść w skórę odbiorcy i pokazać mu, że go rozumiemy, jest Snapchat. Jeśli celujesz w młodszych użytkowników, najwyższy czas zaprzyjaźnić się z tym medium. W USA, użytkowników w wieku 18-34 można o wiele efektywniej zaangażować na Snapchacie niż za pośrednictwem telewizji.

 

Snapchat w ujęciu biznesowym pozwala na:

 

check-mark-297738_640

Zwiększanie świadomości marki wśród użytkowników za pomocą kreatywnego, a jednocześnie naturalnego podejścia (dużo filmików, które odnoszą sukcesy na Snapchacie, sprawiają wrażenie amatorskich – mają być takie, jak użytkownicy!).

 

check-mark-297738_640

Docieranie do młodszych grup użytkowników i budowanie z nimi relacji.

 

check-mark-297738_640

Prowadzenie kampanii reklamowych.

 

Pamiętaj, żeby dokładnie rozważyć wszelkie „za” i „przeciw” przy wyborze tak specyficznego medium jak Snapchat. Nie da się ukryć, że prowadzenie ciekawego profilu jest niezwykle angażujące i kosztuje sporo cennego czasu. Jeśli jednak masz oryginalny pomysł na przedstawienie swojego biznesu, nie czekaj!

 

Profesjonalny obraz marki

Medium, które wymaga nieco innego rodzaju zaangażowania, jest LinkedIn. Doskonałe miejsce, by promować biznes wśród dojrzałych użytkowników, skoncentrowanych na karierze i rozwoju. To, mówiąc wprost, jedyny kanał społecznościowy, gdzie o wiele łatwiej znaleźć odbiorców w wieku 30-65 niż 15-24. LinkedIn to miejsce, gdzie użytkownicy głownie szukają kontaktów biznesowych oraz ofert pracy. Ludziom zainteresowanym Twoją branżą możesz przekazać sporo wartościowej treści. Innymi słowy – to doskonałe narzędzie dla ludzi biznesu, którzy szukają wiedzy, współpracy czy szkoleń. Raczej mało prawdopodobne jest z kolei, że potencjalni klienci będą obserwować Cię na LinkedIn, ponieważ chcą coś od Ciebie kupić – chyba że sprzedajesz usługi dla profesjonalistów 😉

social media w biznesie, media społecznościowe

 

Zwiększanie zasięgu

Choć Google+ nie odniosło wielkiego sukcesu, promowanie treści w tym medium może wbrew pozorom przynieść sporo korzyści – i co ważne, niskim kosztem. Posty promowane w Google+ są bowiem wspierane przez Google, o sprzyja pozycji w wyszukiwarce. Udostępnianie jest bardzo proste i zajmuje ledwie chwilę – warto pamiętać o tym, żeby przy okazji publikowania w innych mediach dodać post również w Google+. Prowadzenie rozbudowanego kanału oczywiście wymaga pracy – jednak ze względu na niską popularność wśród odbiorców trzeba to dokładnie rozważyć. Z Kolei dodanie linku do nowego posta kosztuje tyle co nic.

 

Analogicznie można działać na Twitterze, chociaż to medium społecznościowe zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Skupiają się tam ludzie biznesu, dziennikarze i politycy – ale chociażby ze względu na zwiększanie ruchu na www, zawsze warto podrzucić link do nowych treści czy produktów. W skali globalnej, codziennie dodawanych jest pół miliarda nowych twettów, a niemal co trzeci nastolatek wskazuje Twittera jako ulubiony kanał social media. Warto wziąć to pod uwagę przy promowaniu produktów na szeroką skalę. Najwięcej czasu zajmie Ci prawdopodobnie wymyślenie pasujących hashtagów i zmieszczenie ich w 140 znakach 😉

 

Ciężko jest wskazać jeden, uniwersalny kanał social media, który zrewolucjonizuje Twój biznes. My skłaniamy się ku Facebookowi, ze względu na możliwości reklamowe Facebook Ads, i YouTubowi – jest tam już 21 mln Polaków, z których niemal 50% odwiedza YouTube prawie codziennie! Nie czekaj i zacznij działać – chętnie pomożemy.