Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Pokemon Go w biznesie! Statystyki i porady, które dają do myślenia

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Lipiec 26, 2016

Pokemon Go to gra, która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim znanej na całej świecie marce. Aplikacja jest oparta na silnym zaangażowaniu i emocjach – czyli cechach, które są pożądane również w działaniach marketingowych. Dowiedz się, jak potencjał Pokemon Go może przełożyć się na zyski dla Twojego biznesu

 

Pokemon Go ma na celu zbieranie stworków dzięki wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości, co zmusza użytkowników do ciągłego przemieszczania się przy użyciu GPS. Gra jest ponadto rozbudowana o dodatkowe miejsca i listy przedmiotów. Pokemony można trenować i ulepszać, co może łatwo zaangażować użytkowników. Pokemon Go aktualnie przyciąga dwukrotnie skuteczniej, niż niedawny hit – Snapchat.

pokemon go w biznesie

Pokemon Go w liczbach

W ciągu pierwszych dwóch dni na Androida dokonano 800 tysięcy pobrań, a na IOS – 25 tysięcy. Kolejne dni od premiery przyniosły zaskakujące statystyki, które wciąż ulegają zmianom. Aktualnie gra jest numerem 1 w AppStore i Sklepie Play. W niecały tydzień po premierze opublikowano łącznie około 7 milionów twittów dotyczących gry (których autorami są gównie osoby poniżej 25. roku życia), a w ciągu jednego dnia Pokemon Go pojawiają się w mediach społecznościowych nawet po 8 milionów razy. Przeciętny użytkownik poświęca na grę ponad 30 minut dziennie, co przekracza średni dzienny czas poświęcany mobilnemu Facebookowi (między 20 a 30 minut), Snapchatowi (poniżej 20 minut) czy Instagramowi (między 10 a 20 minut dziennie). Należy jednak mieć na uwadze, że wielu graczy poświęca aplikacji nawet 4-5 godzin na dobę. Pokemon Go, w nieco ponad dwa tygodnie po premierze, zostały uznane za największą grę mobilną w historii Stanów Zjednoczonych, z 24 milionami użytkowników dziennie.
Dane w zakresie Pokemon Go bardzo szybko się aktualizują – 19 lipca zarejestrowano łącznie ponad 30 milionów pobrań, a aplikacja wygenerowała już powyżej 35 milionów dolarów przychodu. W zasadzie trudno o aktualne statystyki, co doskonale obrazuje strona poświęcona ukazywaniu ilości pobrań w realnym czasie – w ciągu lpokemon go w liczbachosowych dwóch minut spędzonych na stronie, dokonano ponad 18 tysięcy pobrań!

Fenomen Pokemon Go jest obserwowany również w Polsce, gdzie gra dostępna jest oficjalnie dopiero od 16 lipca. Już wcześniej rzesze użytkowników pobierały aplikację, wpisując w danych logowania na przykład Australię. W mediach społecznościowych pojawiają się miliony wpisów dotyczących gry, odbywają się ponadto spotkania mające na celu wspólne granie – wspólne zbieranie Pokemonów w Toruniu przypadło na okres tak dużego zainteresowania grą, że przeciążone serwery zmusiły organizatorów do przeniesienia wydarzenia na inny termin. Gracze mimo to ruszyli w teren, aby łapać stworzenia. Podobne wydarzenia planowane są w innych miastach Polski, na przykład w Warszawie czy Gdańsku. Mnożą się ponadto strony internetowe poświęcone aplikacji – w tym poradniki, skarbnice wiedzy, ciekawostki, które cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i są często odwiedzane.

Pokemon Go w biznesie. Stwórz własny Pokestop i przyciągnij graczy

Grupą docelową aplikacji są w większości osoby, które pamiętają Pokemony ze swojej młodości – w chwili obecnej są średnio poniżej 25 roku życia. Zasięg aplikacji zwiększa się jednak z godziny na godzinę, zrzeszając miliony użytkowników i wykraczając poza „Generację Y”. Grają osoby w każdym wieku – a przyciągniecie tych, którzy jeszcze się nie zdecydowali, jest kwestią czasu. W Stanach Zjednoczonych na Pokemon Go zaczęto zarabiać niemal natychmiast – swoje usługi oferują na przykład „profesjonalni trenerzy”, którzy pomagają w łapaniu stworzeń, czy szoferzy (gra wymaga docierania do bardzo zróżnicowanych zakątków, a zaangażowani użytkownicy są w stanie pokonywać po kilka kilometrów dziennie). Pomysł na przyciągnięcie klientów wykorzystują już restauracje – przykładem z Polski jest viralowe zdjęcie, na którym kucharze przyrządzają dania z Pokemonów (zebrało ponad 2 miliony polubień w mediach społecznościowych).

Pokemon Go, na chwilę obecną, wyklucza reklamy mobilne w aplikacji. Jednak jak powiedział CEO Nintendo, „Advertisers will be able to buy sponsored places in #PokemonGo” – więc wszystko przed nami. Gra jest darmowa, jednak użytkownicy mogą dokonywać mikropłatności w celu zdobywania specjalnych modułów.Przechwytywanie

źródło: Pokemon Go App Downloads and Revenue in Real Time

 

Ciekawym pomysłem jest wykorzystanie specjalnych lokalizacji, w których spotykają się użytkownicy. Są nimi Pokegym (miejsce treningu Pokemonów) i Pokestop (miejsce, w którym gracze odnajdują przydatne przedmioty, na przykład Pokeballe czy eliksiry, oraz, po wykorzystaniu odpowiednich modułów, same Pokemony). Twórcy gry umożliwiają umiejscowienie Pokestop we własnej lokalizacji – w tym celu należy wypełnić odpowiedni formularz zgłoszeniowy, który Nintendo wprowadza w życie. Oznaczony Pokestop jest widoczny dla graczy, którzy znajdują się około 1-1,5 km od punktu, a użytkownicy rozpoznają go po niebieskich ikonach na mapie świata. Graczy trzeba jednak umiejętnie przyciągać, bo w interakcje można wchodzić już z odległości około 100-200 metrów, a po zdobyciu pożądanych przedmiotów obiekty stają się nieaktywne na czas 5 minut, w ciągu których gracz może udać się w inne miejsce – i już nie wracać. Warto zainwestować w dodatkowe formy reklamy, żeby przyciągać trenerów Pokemonów, i koniecznie zlokalizować je we wspomnianej odległości.

Innym pomysłem jest umiejscowienie Pokemona w Twojej lokalizacji  (koszt to 100 wirtualnych monet, czyli około 4 złote). Jest to korzystne dla Twojego biznesu, bo obecność unikatowego stworka będzie aktywna jedynie pół godziny – możesz w tym czasie przyciągnąć rzeszę młodych klientów, a informacja o Twojej lokalizacji pójdzie świat. I nie chodzi tu bynajmniej o nastolatków, ponieważ w łapanie Pokemonów wciągają się aktywnie także starsi klienci – którzy przy odpowiedniej promocji zostaną na dłużej.

Podejmij wyzwanie!

Aby trafić do grupy docelowej, trzeba zrozumieć jej emocje. Gracze wybierają swoje drużyny, jednocząc się w konkretnych barwach. Możesz dopasować to do wyglądu Twojej lokalizacji i na przykład przyciągać graczy z niebieskiej, żółtej lub czerwonej drużyny, oferując dodatkowe bonusy – w postaci gratisów czy rabatów. Świetnym pomysłem jest również zorganizowanie wspólnej przestrzeni dla miłośników Pokemonów, na przykład w postaci imprezy tematycznej.

Jeżeli prowadzisz restaurację, foodtruck, sklep, hotel, miejsce szkoleń, treningów, koncertów, eventów… zdecyduj się na zaangażowanie poszukiwaczy Pokemonów. Samo założenie Pokestopu to jednak za mało – użytkownicy aplikacji są silnie zaangażowani w grę i nie zwracają zbyt dużej uwagi na otoczenie zewnętrzne, dlatego trzeba wyjść im naprzeciw i przyciągnąć ich odpowiednią promocją. Jeżeli szukasz pomysłu na to, jak najskuteczniej wykorzystać fenomen Pokemon Go, wyprzedzając konkurencję – skontaktuj się z nami! Czekamy na Twoje pytania – napisz na kontakt@webmetro.pl.