Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Jak przewidzieć działania konkurencji? 5 narzędzi

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Wrzesień 13, 2018

Zastanawiasz się, czy konkurencja ma podobne plany jak Ty? Chcesz dowiedzieć się, jakie konkurenci podejmują działania w zakresie marketingu? A może chcesz sprawdzić, jak zaplanować promocje, aby wyprzedzić rywali? Poznaj 5 sposobów jak przewidzieć działania konkurencji i potrzeby klientów.

działania konkurencji

 

Similarweb

Narzędzie Similarweb pozwala za darmo (po założeniu konta i podaniu danych kontaktowych) sprawdzić, jakie działania konkurenci podejmują w zakresie pozycjonowania – poprzez linki sponsorowane (Google Ads) oraz inne metody (pozycjonowanie organiczne). Po wpisaniu adresu www, własnego albo konkurenta, możemy sprawdzić, jaki procent wizyt na jego stronie pochodzi z Google, czy są to kliknięcia z reklam, czy z wyszukiwarki organicznej, a nawet to, jakie słowa kluczowe odpowiadają za najwięcej wizyt na stronie.

Pierwsze co widzimy po wpisaniu adresu URL, to dane ogólne: rozkład ruchu z podziałem na komputery i urządzenia mobilne, średnia ilość odwiedzin (miesięczna), unikalni użytkownicy, średni czas spędzony na stronie, ilość przeglądanych podczas jednej wizyty stron.

 

działania konkurencji

 

Kolejny widok pozwala na przejrzenie, jakie są źródła wejść na stronę. Dicert to wejścia bezpośrednie, np. następujące po wpisaniu adresu URL w wyszukiwarkę – są to zazwyczaj wizyty gości powracających. Kolejne źródła to: email (np. newsletter), linki odsyłające, media społecznościowe, wyniki z wyszukiwarki Google, wyniki z reklam.

działania konkurencji

Dalej, możemy przeglądać strony, które najczęściej zawierały przekierowania do badanej strony, a także kategorie z których było najwięcej wizyt.

 

działania konkurencji

Kolejny widok to dane reklamowe – będą bardzo się między sobą różnić pomiędzy różnymi stronami. Poniżej przykład Onetu – strona ta pozyskuje ruch głównie ze źródeł bezpłatnych, ale reklamy również są tutaj aktywne. Możemy łatwo sprawdzić, gdzie były one zamieszczane.
działania konkurencji

 

Panel Google Ads

Google Ads  (wcześniej AdWords) ma podobne zasady działania jak Allegro – reklamy działają jak konkurencyjne aukcje. Jeśli wygrywamy aukcję z konkurencją, nasza reklama ma większy udział w puli wszystkich wyszukiwań w ciagu dnia i lepszą średnią pozycję (pokazuje się wyżej w wynikach).

Pozwala nam to lepiej planować budżet (czy jest wystarczający, czy go zmienić) i szacować jak duży budżet ma konkurencja.

Można sprawdzić, kto reklamuje się na te same słowa kluczowe, co Twoja firma, ile konkurenci mają udziału w wyświetleniach, jakie są stawki itd.

Mając dostęp do konta możemy wygenerować taki screen, lub zlecić to wykonanie agencji, która obsługuje konto (my robimy to dla naszych klientów).

Poniżej przykład jednej z grup reklam, gdzie znajduje się nasza analiza aktywnej aukcji w porównaniu z konkurencją (firmy z branży marketingu internetowego).

działania konkurencji

Semstorm

Narzędzie, które pozwala sprawdzić konkurencję pod kątem słów kluczowych na stronie, a także reklam w AdWords, jest Semstorm. Mo,zna z niego skorzystać w wersji darmowej jako test, lub wykupić pakiet z rozszerzonymi opcjami monitorowania.

W tym narzędziu, poprzez proste wklejenie linków, można znaleźć strony konkurencji, a nawet porównać je z własną stroną – pod kątem słów kluczowych użytych na stronie, ruchu (wejść na stronę), czy tekstów reklam – o ile reklamują się w AdWords.

Tak prezentuje się przykładowo lista słów kluczowych (kewords) polskiej drukarni, wraz z ich średnią pozycją w wyszukiwarce, a także ruch (traffic), który dane słowa kluczowe wywołują.

działania konkurencji

Google Trends

Narzędziem, które pozwala sprawdzić zainteresowanie produktami i usługami, a co za tym idzie – rozłożyć wydatki na marketing zgodnie z potencjalnym zainteresowaniem, jest Google Trends.

Dzięki Google Trends można z wyprzedzeniem zaplanować działania marketingowe i w czasie, kiedy konkurencja będzie dopiero szukać rozwiązań, Twoja firma już je wdroży!

Można dokładnie sprawdzić, kiedy rośnie, a kiedy spada zainteresowanie konkretnymi usługami. Przykład poniżej pokazuje zainteresowanie w wyszukiwarce hasłem „fryzury ślubne” w okresie ostatnich 12 miesięcy. Zaobserwować można przykładowo duży skok we wrześniu, w połowie lutego i pod koniec kwietnia.

działania konkurencji

Google Trends Pozwala między innymi na:

  • monitorowanie zainteresowania danym hasłem w różnych przedziałach czasu,
  • sprawdzanie, w jakiej lokalizacji zainteresowanie produktem lub usługą jest ponadprzeciętne,
  • sprawdzenie, co w danym czasie jest popularne i jakie wydarzenia można wykorzystać do promowania produktów lub usług,
  • monitorowanie tematów, które zyskują aktualnie na popularności,
  • zorientowanie się, jakie tematy i zapytania są podobne do tych wpisywanych przez nas, aby zobaczyć co jeszcze interesuje odbiorców,
  • porównanie zainteresowania różnymi hasłami w tym samym okresie czasu.

Kolejny przykład: zainteresowanie biżuterią rośnie w szaleńczym tempie w okolicach pierwszej połowy grudnia. Przykład poniżej pokazuje zainteresowanie w wyszukiwarce hasłem „biżuteria” w okresie ostatnich 5 lat. Odbiorcy zapewne często zatem wybierają ją jako prezent last-minute – warto uwzględnić to np. w kampanii sklepu z biżuterią i zaplanować na ten czas największy budżet w roku.

 

działania konkurencji

 

Planer Słów Kluczowych

Darmowym narzędziem, które ułatwia dobór słów kluczowych i sprawdzenie ich konkurencyjności, jest Planer słów kluczowych. Dostęp do niego mają osoby, które założyły konto AdWords. O tym jak je założyć, przeczytasz tutaj. O sprawdzenie można poprosić również agencję reklamową.

Po zalogowaniu na konto i odpaleniu Planera słów kluczowych mamy różne opcje. Możemy sprawdzić średnią miesięczną liczbę wyszukiwań lub konkurencyjność fraz, a także zobaczyć rożne inne kombinacje fraz i wybrać najtrafniejsze. To pozwala trafnie konstruować kampanie reklamowe, dowiedzieć się jakie są stawki, jakie hasła są popularne, czego szukają odbiorcy i za co płaci konkurencja. Poniżej przykład wyników dla hasła „ortografia”:

działania konkurencji

 

Ze screenu widać, że do bardzo popularnych haseł należą na przykład „dyktando”, a potem „gry ortograficzne”, „ortografia dla dzieci”, „poprawna pisownia” itp. Z kolei największą konkurencyjność mają: „ortografia  klasa 2”, „ortografia klasa 3” czy „ćwiczenia ortograficzne klasa 2”. W przypadku tego hasła stawki są dość niskie – w innych branżach mogą przekraczać nawet kilkanaście złotych, a zależą od intensywności działań konkurentów.

Analiza zachowań leadów

Lead to osoba, która dzięki właściwej strategii może zostać klientem. Jest potencjalnym odbiorcą naszych usług lub produktów, a czasem już bardzo niewiele dzieli ją od podjęcia decyzji zakupowej.

Bardzo wartościowe informacje nie o konkurencji, a o samych potencjalnych klientach właśnie, dostarczą nam 2 narzędzia: Google Analytics oraz Facebook.

Analytics pozwala dokładnie mierzyć, przykładowo, średni czas spędzany na stronie, ilość użytkowników, sesji, przeglądanych zakładek, stron które są najchętniej oglądane, stron które użytkownicy opuszczają najszybciej; możemy zmierzyć, które zakładki są dla nas najcenniejsze, w co odbiorcy klikają, itd., itp. Opcji jest bardzo wiele.

Facebook z kolei dostarcza niezwykle istotnych ciekawostek o fanach – w statystykach łatwo sprawdzić m.in., jakie inne strony najchętniej obserwują, jaki jest ich rozkład płci, wieku, zainteresowań, godzin w których są najaktywniejsi i tym podobne.

działania konkurencji

Dodatkowo, możemy sprawdzić, jakie reklamy wyświetla na Facebooku nasza konkurencja – o ile korzystają z z tzw. re-marketingu. Po paru wizytach na ich fanpage albo stronie, powinny zacząć się nam wyświetlać reklamy powracające, przeznaczone dla osób, które pojęły wcześniej interakcję z marką. Działają one na takiej samej zasadzie, jak remarketing w Google Ads.

Jeśli takie reklamy nie będą się pojawiać, możne to oznaczać że konkurencja jest w tyle pod kątem przechwytywania zainteresowanych odbiorców. Wizyta na fanpage jednak nie zaszkodzi – można chociażby sprawdzić, które posty miały najwięcej reakcji, komentarzy i udostępnień, a następnie przeanalizować najlepsze grafiki, teksty, daty i godziny postów, by wyciągnąć wnioski.

Jeśli potrzebujesz kompleksowej analizy działań konkurencji, chcesz zaplanować udaną kampanię, przewidzieć trendy i potrzeby odbiorców – chętnie pomożemy. Napisz do nas na kontakt@webmetro.pl.