Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Skuteczna reklama na Facebooku od podstaw

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Grudzień 2, 2015

Wielu marketerów i właścicieli przedsiębiorstw twierdzi, że reklama w social media nie przynosi konwersji (efektów). W poniższym tekście pokażemy, że reklama na Facebooku jest dobrym rozwiązaniem niemal dla każdej branży kierującej działania do klientów indywidualnych – gdyż w żadnym innym miejscu nie ma tak precyzyjnych możliwości określania grupy docelowej, której poznanie jest kluczem do skutecznej reklamy

 

Skuteczna reklama na Facebooku sprawdza się przede wszystkim w modelu B2C (usługi dla indywidualnych konsumentów), ponieważ klienci często właśnie w mediach społecznościowych szukają sposobów na wypełnienie wolnego czasu, a także inspiracji do zakupu produktów czy usług. Z doświadczenia wiemy, że w modelu B2B skuteczniej sprawdzają się takie narzędzia jak AdWords, pozycjonowanie czy Marketing Automation. Zatem jeśli Twoja firma kieruje swoją ofertę do indywidualnych użytkowników, nie ma na co czekać – czas obmyślać strategię!

Przemyślana strategia

Od technicznej strony ustawienie kampanii nie jest trudne. Cała sztuka polega na gruntownym przemyśleniu celu i strategii kampanii.

Zanim ruszymy do przejścia przez proces tworzenia reklamy w social media, zatrzymajmy się na analizie tego, co zamierzasz osiągnąć. Reklama na Facebooku wymaga zainwestowania konkretnego budżetu, dlatego Twoja strategia powinna zostać naprawdę dobrze skonkretyzowana. Twój cel powinien być: konkretny, mierzalny, osiągalny, realny i osadzony w czasie (koncepcja S.M.A.R.T.), dlatego już w tym momencie należy zastanowić się nad tym, do kogo, po co, gdzie, kiedy i jak chcesz osiągnąć. Po sformułowaniu jasno określonego celu (zdecyduj, czy chcesz zwiększyć rozpoznawalność firmy, pozyskać nowych klientów, zwiększyć ruch na stronie itd.) praca z Managerem Reklam będzie łatwiejsza, a Ty będziesz dokładnie wiedział w co inwestujesz.

Kolejnym ważnym elementem planowania strategii jest określenie grupy odbiorców, czyli targetu. Facebook pozwala na bardzo dokładne sprecyzowanie cech socjogeograficznych, co jest wielką siłą takiej formy reklamy. Podczas targetowania masz możliwość wybrania odbiorców pod kątem m.in. płci, miejsca zamieszkania, wieku, zainteresowań (określonych bardzo precyzyjnie) czy wykształcenia, a także na przykład aktywności czy nawyków.

Na tym etapie przemyśl także budżet – mitem jest, że reklama w mediach społecznościowych jest darmowa. Koszty zmieniają się w zależności od skali i rodzaju biznesu, ale żeby przetestować różne opcje i zobaczyć, co przynosi realne efekty, warto przeznaczyć na ten cel minimum 1000 zł. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „ile kosztuje reklama na Facebooku” – możesz wybrać budżet dzienny lub całkowity zaczynając już od 1USD, ale to od jego wysokości zależy liczba osób, do której dotrze Twoja kampania.

Skuteczna reklama na Facebooku – krok po kroku

  1. Wybierz cel

Rozpoczęcie pracy z Managerem Reklam na Facebooku (profile biznesowe mają do niego dostęp po zalogowaniu na Fanapge, w rozwijanej liście w prawym górnym rogu, po kliknięciu w opcję „Utwórz reklamy”) zaczyna się od wybrania jednego celu, którego nie można potem zmienić. Facebook oferuje ich całkiem sporo i każdy z nich ma określoną specyfikę i daje inne możliwości, które wymagają przemyślenia. Trzy najpopularniejsze formy, które polecamy na początek, to „Promuj posty” (sprawdza się, jeśli na Twoim fanpage znajdują się wartościowe treści), „Promuj stronę” (nazwa lekko myląca, chodzi o promowanie fanpage, w celu np. zbierania lajków za pomocą obrazka, który zachęci do kliknięcia) i „Skieruj klientów do witryny” (kieruje klientów na Twoją stronę www).

skuteczna reklama na facebooku

 

Po wyborze celu poświęć chwilę na precyzyjne nazwanie swojej kampanii, żeby w przyszłości móc łatwo poruszać się w zarządzaniu przeprowadzonymi kampaniami. Następnie, jeżeli nie posiadasz jeszcze konta reklamowego, Facebook będzie wymagał wprowadzenia danych (takich jak kraj, waluta, strefa czasowa), nad którymi warto się skupić, ponieważ później nie ma możliwości edycji.

  1. Określ grupę odbiorców

Następnym krokiem jest targetowanie kampanii. Jeżeli wcześniej przemyślałeś strategiczne założenia, nie powinno to być trudne. W tym miejscu możesz na przykład odsiać użytkowników, którzy aktualnie mają styczność z Twoją firmą, żeby dodatkowo za nich nie płacić. Nie bój się nieszablonowych decyzji, testuj różne możliwości – wykorzystaj siłę dotarcia do potencjalnych odbiorców. Podczas wybierania grupy docelowej możesz monitorować jej wielkość, którą Facebook na bieżąco będzie szacował.

2222

  1. Ustal budżet i harmonogram

Wybór opcji „budżet dzienny” pozwala ustalić maksymalną kwotę do wydania każdego dnia kampanii. „Budżet całkowity” to druga możliwość, gdzie podaje się określoną kwotę, która zostanie przeznaczona na pokrycie całego okresu emisji – za równomierność wydatków odpowiada w tym przypadku algorytm. Niezależnie od Twojego wyboru, podane kwoty to maksymalne stawki, których Facebook nie przekroczy. Przy wyborze „budżetu całkowitego” kampania może wyczerpać się szybciej, niż założysz w harmonogramie. Harmonogram pozwala dokładnie sprecyzować, kiedy chcesz wyświetlać kampanię – możesz określać dokładne daty czy godziny. Pamiętaj, że wybór budżetu nie jest decyzją ostateczną – jeśli kampania nie będzie przynosiła zadowalających efektów, możesz dokonywać zmian w budżecie lub nawet wyłączyć swoją reklamę – opłaty są naliczane na bieżąco. Budżet powinien być na tyle duży, żeby nie ograniczał dostępu do użytkowników i zbierania cennych danych satystycznych.

skuteczna reklama na facebooku

  1. Wybierz rodzaj optymalizacji

Skuteczna reklama na Facebooku jest możliwa dzięki optymalizacji Twojej kampanii zgodnie z przyjętymi wcześniej założeniami. Na tym etapie masz do wyboru kilka opcji, np. „Optymalizację pod kątem aktywności wobec postu” , „Unikatowy zasięg dzienny”, „Wyświetlenia” i „Kliknięcia”. Wybór zależy od profilu Twojej firmy i przyjętej wcześniej strategii. W tym momencie możesz dowolnie nazwać swój zestaw reklamowy – zrób to w sposób przemyślany, żeby łatwo poruszać się w swoich kampaniach. Nazwa jest widoczna tylko dla Ciebie. Pamiętaj, że na realne efekty trzeba czekać – pierwsza kampania nie od razu będzie sukcesem. Porównuj różne modele, analizuj statystyki, optymalizuj, testuj. Potrzebna jest zarówno cierpliwość, jak analityczne podejście i umiejętność kalkulacji.

  1. Ustal miejsce promowania

Na tym etapie wybierasz, gdzie reklama ma się wyświetlać. Do wyboru są trzy opcje: w wersji na PC reklama może ukazywać się w aktualnościach lub w prawej kolumnie, możesz wybrać także aktualności w wersji mobilnej. Jeśli zdecydujesz się na prawą kolumnę, która generuje mniejsze koszty – zwróć uwagę na fakt, że pojawiających się tam reklam użytkownicy nie mogą udostępniać czy komentować. Podczas edycji masz możliwość podglądu Twojej reklamy, niezależnie od wybranej opcji.

  1. Wybierz wygląd Twojej reklamy

Przed Tobą ostatni etap tworzenia reklamy, który jest zwieńczeniem pracy w przyjemny i kreatywny sposób. Tutaj wybierasz grafiki (zadbaj o prawa autorskie), teksty i hasła do Twojej kampanii. Wygląd Twojej reklamy będzie zależny od celu, który ustawiłeś na początku. Ilość znaków jest mocno ograniczona, dlatego zanim wybierzesz właściwy slogan, stwórz kilka próbnych wersji i wybierz tę, która zawiera w sobie najsilniejszy ładunek z wezwaniem do działania i podkreśla zalety Twojej firmy/produktu/usługi/wydarzenia. Aktywną reklamę możesz dowolnie edytować, ale jest to jednoznaczne z utratą wszystkich zebranych aktywności (komentarzy, udostępnień itd.), dlatego uważnie przyjrzyj się swoim hasłom pod kątem poprawności. Na zakończenie swojej pracy w Managerze Reklam pamiętaj o kliknięciu przycisku „Złóż zamówienie”. Możesz monitorować stan swojej kampanii – opłaty będą naliczane od momentu, gdy uzyska status „aktywna”.

skuteczna reklama na facebooku

  1. Korzystaj z raportów

Reklama firmy na Facebooku jest niezwykle popularna nie tylko dlatego, że daje ogromne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów i jest stosunkowo tania. Bardzo ważnym atutem tej formy promocji jest możliwość raportowania i wglądu do zaawansowanych statystyk. Przy umiejętnym podejściu, z facebookowych narzędzi do monitorowania Twoich kampanii można dowiedzieć się naprawdę wiele o odbiorcach, wyciągając wnioski do przyszłych kampanii.

Jak zaznaczyliśmy na początku, reklama firmy na Facebooku daje świetne możliwości dotarcia do potencjalnych odbiorców. Jednak żeby nie tracić pieniędzy, trzeba znaleźć odpowiednią formę reklamy, która zadziała w konkretnej branży, skrupulatnie analizować wyniki (nie tylko z jakiego źródła otrzymuje zapytania od klientów, ale też z jakiej formy reklamowej) i kontrolować budżet, który łatwo „przepalić” bez zauważalnych efektów. A gdyby tak powierzyć to komuś, to przeszedł już tę drogę i widział wiele case study – w co warto inwestować, jakie schematy faktycznie działają, jak tworzyć krótkie i wzywające do pożądanego działania akcje? Wyślij do Nas zapytanie, a podpowiemy Ci więcej w ramach bezpłatnej konsultacji 🙂