Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

10 pomysłów na listy remarketingowe na 5 etapach sprzedaży

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Czerwiec 12, 2017

Remarketing (re-marketing, retargeting) pozwala ponownie docierać do osób, które odwiedziły witrynę internetową lub e-sklep. Remarketing jest wspaniałym pomysłem na obniżenie kosztów reklamy, gdyż pozwala przekonać do działania klienta, który wcześniej nie złożył zapytania lub nie dokonał zakupu po odwiedzeniu strony. Zobacz 10 wskazówek do tworzenia list remarketingowych które sprawią, że pomnożysz sprzedaż i zyski w Twoim biznesie.

Remarketing w systemie Google AWords pozwala na docieranie do zaangażowanych wcześniej odbiorców na wiele sposobów, z rożną częstotliwością (dzięki czemu można unikać „denerwowania” odbiorcy i odpowiednio dawkować treści, wyświetlając reklamę według dokładnych ustawień częstotliwości). Do wyboru mamy między innymi:

  • Reklamy graficzne na portalach internetowych (sieć reklamowa),
  • Reklamy na urządzeniach mobilnych (aplikacje i strony internetowe),
  • Remarketing statyczny (przypominanie o Twoich produktach lub usługach),
  • Remarketing dynamiczny (wyświetla w reklamie konkretne produkty, które oglądał odbiorca),
  • Dedykowane reklamy tekstowe (inny tekst dla osoby, która już kliknęła reklamę – dostępne przy bardziej rozbudowanych listach remarketingowych),
  • Filmy na Youtube.

listy remarketingoweMożliwości do kreacji jest naprawdę sporo. Aby reklama trafiła jednak do właściwych osób, warto poświęcić utworzeniu właściwych list odbiorców (na które chcesz kierować reklamy remarketingowe) proporcjonalnie dużo czasu. Ułatwi Ci to zastosowanie poniższych 10 wskazówek do utworzenia skutecznych list remarketingowych:

1. Remarketing na „opuszczone koszyki”

Problem opuszczonych koszyków dotyka każdego sklepu internetowego. Dlatego pierwsza, najważniejsza lista docelowa powinna składać się z osób, które odwiedziły Twoją stronę, dodały produkty do koszyka… i nie złożyły zamówienia. Niezwykle istotny jest tu aspekt wykluczenia osób, które dokonały zakupów. W innym wypadku bannery i teksty remarketingowe będą przepalać budżet.

listy remarketingowe

 2. Wykluczenie mało zaangażowanych / przypadkowych odwiedzających

Podczas tworzenia powyższych list warto pamiętać o wykluczeniu użytkowników, którzy na stronie mogli znaleźć się przez przypadek. Google AdWords pozwala na taką opcję – dzięki temu masz pewność, że reklama nie będzie docierała do odbiorców, którzy np. opuścili stronę w ciągu 5 sekund. Są to przeważnie przypadkowi i niewystarczająco zaangażowani odbiorcy, a takich przy remarketingu najlepiej unikać.

listy remarketingowe

 3. Remarketing do zaangażowanych odwiedzających

Warto tworzyć również dedykowane listy remarketingowe obejmujące osoby, które zainteresowały się przyciskami umieszczonymi na Twojej stronie czy w sklepie internetowym. Google AdWords pozwala na tworzenie oddzielnych grup odbiorców, którzy kliknęli w dokładnie sprecyzowany przycisk – np. „Zobacz więcej”.

listy remarketingowe

4. Remarketing na konkretne produkty

Powyższe wskazówki warto brać pod uwagę również z rozróżnieniem na konkretne produkty. Dzięki temu możesz tworzyć bardzo precyzyjne kreacje reklamowe. Może to być na przykład oddzielna lista odbiorców, którzy kliknęli w przycisk „Zobacz więcej” przypisany do konkretnego produktu. Można też tworzyć bardziej ogólne listy – np. wszyscy odwiedzający daną zakładkę z konkretnym produktem albo wykorzystać tzw. remarketing dynamiczny, który „w locie” tworzy reklamy dopasowane do produktów, które użytkownicy oglądali na naszej stronie.

remarketing

Tak wygląda przykładowy baner graficzny w  remarketingu dynamicznym na konkretne produkty.

 

5. Remarketing do osób, które podjęły z Tobą dialog

Jeśli korzystasz z pomocnych rozwiązań takich jak formularz kontaktowy na stronie Twojego sklepu, możesz utworzyć osobną listę remarketingową do odbiorców zaangażowanych na naprawdę wysokim poziomie – tych, którzy napisali do Ciebie wiadomość czy zapisali się do newslettera. Warto tutaj wykluczyć osoby, które ostatecznie zdecydowały się na zakup.

listy remarketingowe

 

6. Remarketing do osób, które dokonały zakupu / założyły konto w sklepie

Kolejną cenną grupą odbiorców są osoby, które zostały Twoimi klientami lub zarejestrowały się w Twoim sklepie. Możesz kierować do nich zupełnie inne reklamy, które będą nakłaniać do ponownych zakupów – po określonym wcześniej czasie (np. 90 czy 180 dni). Warto dbać o budowanie lojalności i przypominać klientom o sklepie na wiele sposobów, ale nie przesadzać z natężeniem reklam – zwłaszcza krótko po zakupach.

remarketing

7. Remarketing do „podobnych odbiorców” (similar audinces)

Kolejną grupą osób, które warto wykorzystać w strategii reklamowej, są osoby podobne do Twoich aktualnych klientów. Można zatem utworzyć listę remarketingową która będzie obejmowała osoby podobne do tych, które odwiedziły koszyk/dokonały zakupów (czyli skonwertowały). Warto oczywiście zawężyć tę grupę pod kątem dodatkowych parametrów – słów kluczowych, tematów, demografii czy zainteresowań. Grupy takie można wykorzystywać, jeśli uzbiera się powyżej 500 cookies (500 unikatowych odwiedzin koszyka).


podobni odbiorcy

8. Remarketing do osób, które obejrzały film w witrynie/na Youtube

Jeśli na Twoim kanale Youtube znajuje się wideo, które np. przedstawia działanie Twojego produktu, możesz utworzyć listę remarketingową obejmującą osoby, które obejrzały ten film – po połączeniu kanału z kontem AdWords. Możesz utworzyć listy remarketingowe do osób, które np.:

  • Obejrzały dowolny film z kanału,
  • Odwiedziły stronę kanału,
  • Oznaczyły dowolne wideo z kanału jako „To mi się podoba”,
  • Dodały komentarz pod dowolnym filmem z kanału,
  • Zasubskrybowały kanał,
  • Obejrzały określone filmy jako reklamy

Można również uruchomić remarketing na Youtube w odwrotny sposób – kierując reklamy wideo na YT do osób, które wcześniej odwiedziły Twoją stronę internetową.

remarketing na youtube

9. Kierowanie na listy adresów e-mail

Dzięki utworzeniu listy składającej się z adresów mailowych Twoich klientów, możesz kierować do nich reklamy ze specjalnymi propozycjami (program partnerski, dosprzedaż kolejnych produktów, dosprzedaż akcesoriów, dołączenie do klubu, rabaty) – będą się one wyświetlały wówczas, gdy odbiorcy z Twojej listy zalogują się w wyszukiwarce Google, YouTube czy Gmailu. Kierowanie na konkretne adresy mailowe wymaga zebrania listy co najmniej 1000 adresów email.

remarkting

10. Remarketing wyświetlany w różnych okresach

Listy remarketingowe warto dzielić ze względu na dowolny okres ważności od 1 dnia do 540 dni – np. 30, 180, 360 czy 540 dni. Przydatny jest tutaj podział odbiorców według różnych stopni zaangażowania – np:

  • osoby, które dopiero poznają Twoją markę (np. podobni do Twoich klientów; warto kierować reklamy na sieć reklamową i Youtube, a także tworzyć listy z krótszym okresem ważności)
  • osoby, które realnie rozpatrują zakupy w Twoim sklepie internetowym (remarketing w wyszukiwarce Google, na Youtube, w sieci reklamowej z różnym natężeniem)
  • osoby, które wahają się (reklamy namawiające do powrotu i ukończenia zakupów pozostawionych w koszyku)
  • osoby, które są już Twoimi klientami (uwzględnienie rodzaju Twoich produktów jest tu niezwykle istotne – warto kierować reklamy dopiero po określonym czasie)
  • osoby, z którymi chcesz zbudować lojalną relację (warto korzystać tutaj z reklam na listy adresów e-mail, z reklam w wyszukiwarce Google i w sieci reklamowej z mniejszym natężeniem, i wykorzystać fakt że dany użytkownik może należeć do danej listy remarketingowej nawet 540 dni).
    listy remarketingowePliki Cookies zbierają się w momencie, gdy użytkownik wejdzie na Twoją stronę – jedno ciasteczko odpowiada jednemu użytkownikowi.

Bardzo dobry przykład ilustrujący podział list remarketingowych ze względu na ich okres ważności podaje Google:

listy remarketingowe

Powyższe wskazówki pozwolą Ci dokładnie przemyśleć, do jakich odbiorców warto kierować reklamy remarketingowe w wyszukiwarce Google, w sieci reklamowej czy na YouTube. Wiele zależy tutaj od wielkości i potencjału Twojego biznesu – tak jak napisałam wyżej, część grup wymaga uzbierania np. co najmniej 100, 500 lub 1000 ciasteczek, aby wyświetlanie reklam było możliwe.

Aby osiągnąć większy ruch, warto zacząć od optymalizacji strony internetowej, która poprawi jej pozycję w rankingu Google i sprawi, że będzie ona bardziej przyjazna dla odbiorców. W zbieraniu indywidualnych odwiedzin pomagają naturalnie także reklamy AdWords i Facebook Ads.

Chcesz abyśmy stworzyli remakreting dla Twojej firmy bez kosztów IT?

 

Jeśli podobały Ci się powyższe wskazówki, koniecznie daj znać w komentarzu!

  • Fajny artykuł. Pokazuje sporo możliwości, jakie daje remarketing. Zabrakło mi tutaj jedynie jednej (ważnej) rzeczy.
    Mam wrażenie, że marketerzy bardzo często zapominają o tym jaką reklamę należy pokazać i kiedy.
    Pokazałaś lejek sprzedażowy i do niego należy dostosować również treść. Nawet dla kogoś kto opuścił koszyk nie musi oznaczać, że był gotowy na zakup. Zamiast pokazywać mu produkt można inaczej spróbować do niego dotrzeć.

    • Piotrze, bardzo dziękuję za komentarz. Planujemy napisać kolejny poradnik o remarketingu, tym razem na poziomie zaawansowanym i wychodzący poza wskazówki dotyczące list remarketingowych – na pewno weźmiemy pod uwagę Twoje spostrzeżenia dotyczące rozpisania wskazówek odnośnie treści reklam do odbiorców na różnym etapie lejka.
      Twój komentarz utwierdza, że taki artykuł jest potrzebny na blogu 🙂
      Wspaniałego dnia!