Emil Czepielinda, Menadżer Kreatywny

Audyty AdWords – 5 najczęstszych błędów w kampaniach

Emil Czepielinda, Menadżer Kreatywny , Maj 25, 2017

Kampanie reklamowe AdWords są bardzo często stałym elementem kampanii marketingowej firm. Kampanie linków sponsorowanych w Google pozwalają w szybki sposób zaistnieć w wyszukiwarce i pozyskiwać klientów w momencie. Zobacz, jak sprawdzić czy Twoja kampania AdWords jest skuteczna!

Chociaż reklamy w AdWords są skuteczną metodą pozyskiwania nowych klientów, wielu reklamodawców nie osiąga zadowalającego zwrotu kosztów zainwestowanych w reklamę. Google stara się uczynić system AdWords prostszym sugerując niektóre opcje, niektóre ustawiając domyślnie, a niektóre ukrywając w zaawansowanych ustawieniach, jednak (jak widzimy w analizach kont) – kampanie często są ustawiane w sposób niewłaściwy, który powoduje marnotrawienie budżetu i zmniejszenie efektów

3 najważniejsze powody, przez które kampanie AdWords przynoszą słabsze rezultaty:

  •  Google AdWords, chociaż wydaje się na pierwszy rzut oka bardzo proste, jest to bardzo zaawansowane narzędzie z setkami opcji do wyboru – dopiero zrozumienie wszystkich opcji i ustawień pozwala w pełni wykorzystywać potencjał tego systemu,
  • domyślne opcje nie są odpowiednie dla każdego biznesu,
  • w systemie są zaawansowane opcje, które mają duży wpływ na efektywność, a przy niektórych ustawieniach kampanii są ukryte

audyt adwords

Sprawdzanie skuteczności kampanii AdWords

Czyli jak sprawdzić czy Twoja kampania jest skuteczna i co możesz zrobić, żeby tę skuteczność poprawić?

Najprostszym sposobem, aby podnieść skuteczność reklam jest audyt AdWords. Podczas audytu ekspert AdWords dokonuje dokładnej analizy Twojego konta reklamowego – zwracając uwagę na to, co jest w kampaniach reklamowych zrobione dobrze, a co jeszcze warto poprawić, aby osiągnąć lepsze efekty.

Chociaż każdy biznes inny, podczas przeprowadzanych przez nas audytów zauważyliśmy, że niektóre błędy powtarzają się bardzo często – poniżej lista 5 najpopularniejszych z nich.

 

5 najczęstszych błędów w kampaniach AdWords

Brak śledzenia konwersji

Kampanie reklamowe bez mierzenia celów przypominają strzelanie do celu z zasłoniętymi oczami.

 

Błąd 1: Brak mierzenia skuteczności

Podczas analizy konta AdWords bardzo często zdarza się, że w systemie nie jest ustawione mierzenie wyników i stopnia realizacji celów kampanii (czyli konwersji). Jest to bardzo poważny błąd, ponieważ bez poprawnego skonfigurowania konwersji nie możemy sprawdzić, które reklamy, słowa kluczowe czy ustawienia rzeczywiście pozyskały nam nowych klientów a które nie przynoszą żadnych efektów.

Bardzo ważne jest, aby ustawić prawidłowo mierzenie konwersji – jeżeli prowadzisz sklep internetowy, Twoją konwersją będzie zakup produktu, jeżeli zajmujesz się usługami – to konwersją prawdopodobnie będzie pozyskanie kontaktu od klienta. Konwersje możemy ustawić bezpośrednio w AdWords lub w narzędziu Google Analytics (zazwyczaj wymaga to dodania specjalnego kodu na stronę www).

 

dopasowania słow

Zbyt szerokie dopasowania słów kluczowych przyciągają do siebie również niewłaściwe frazy wyszukiwania.

 

Błąd 2: Złe dopasowania słów kluczowych

Bardzo często reklamodawcy nie są świadomi tego, że sposób w jaki zapisujemy słowa kluczowe w systemie AdWords wypływa na to kiedy wyświetli się reklama. Najczęściej widzimy, że słowa kluczowe są wpisywane “normalnie” – bez dodatkowych znaków – w takiej sytuacji są one interpretowane jako najbardziej szerokie dopasowanie przybliżone, które bardzo często wyświetla reklamę na niekoniecznie podobne. (przykładowo przy kierowaniu na słowo noże – reklama może wyświetlić się na słowo nożyczki).

Należy dokładnie poznać sposoby dopasowywania słów i stosować ich bardziej precyzyjne dopasowania.

Więcej o słowach kluczowych przeczytasz tutaj.

 

wymieszane słowa kluczowe

Jeżeli nie wykluczasz słów – wszystko się miesza i wydajesz pieniądze na niewłaściwe kliknięcia.

 

Błąd 3: Brak wykluczających słów

Bardzo często po ustawieniu kampanii reklamodawcy zapominają o tym, że trzeba regularnie przeglądać wyszukiwania i wykluczać wszystkie słowa, które są niewłaściwe. Jeżeli prowadzimy płatne usługi raczej nie chcemy płacić za kliknięcia z fraz zawierający typu “usługi za darmo” “jak samodzielnie zrobić” “poradnik jak coś zrobić” . Jest to ważne, bo precyzyjne kierowanie reklam pozwoli nam płacić tylko za wartościowe kliknięcia i pozwoli uzyskać lepszy zwrot z inwestycji w reklamy.

audyt adwords

Ze słów kluczowych o najniższej jakości zazwyczaj powinniśmy zrezygnować, by nie przepłacać.

 

Błąd 4: Niska ocena jakości słów kluczowych

Zaczynając przygodę z AdWords, nie wszyscy są świadomi, że na pozycję reklamy i stawki za kliknięcie które płacimy, większy wpływ niż stawki ma wynik jakości poszczególnych słów kluczowych. Wynik jakości jest oceną od 1 do 10 przyznawaną dla każdego słowa kluczowego indywidualnie. W dużym uproszczeniu wygląda to mniej więcej tak:

Jeżeli dla wyniku jakości 5/10 AdWords koszt kliknięcia wynosi 2zł, to w przypadku wyniku 10/10 dostajemy rabat i za to samo kliknięcie zapłacimy ~1zł. Natomiast w przypadku wyniku jakości 1/10, system prawie wcale nie wyświetla naszej reklamy – aby się wyświetliła na podobnej pozycji, będziemy musieli zapłacić ~8zł.

Oczywiście powyższy przykład jest dużym uproszczeniem, bo na wynik jakości i stawkę za kliknięcie wpływa naprawdę ogromną liczba czynników. Ważne, żeby pamiętać, iż wynik jakości słów ma większe znaczenie niż stawka którą ustawiamy w AdWords oraz, że jeżeli dane słowo kluczowe ma niską ocenę to lepiej je wstrzymać albo poprawić wynik jakości – inaczej zapłacimy.

testy a/b

Testy AB pozwalają stale ulepszać kampanię reklamową.

 

Błąd 5: Brak testowania różnych reklam (testy AB)

Bardzo często widzimy sytuacje, że osoby rozpoczynające swoją przygodę z AdWords nie ulepszają swoich reklam. Najczęściej wygląda to tak, że tworzą kilka wersji reklamy, którą po utworzeniu zostawiają samą sobie – albo porównują ze sobą reklamy, które nie były wyświetlane naprzemienne (np. z aktywną opcją optymalizacji automatycznej).

Efekty tego jest taki, że albo reklamy nie są rozwijane wcale, albo podejmowane są próby utworzenia lepszych tekstów reklam, które nie podnoszą efektywności sprzedaży, ponieważ opierają się na nieodpowiednio przeprowadzonych porównaniach, które doprowadziły do błędnych wniosków.

Oczywiście powtarzających się błędów jest o wiele więcej – powyżej wymieniliśmy te, które w przeprowadzonych przez nas audytach powtarzały się najczęściej. Jeśli zastanawia Cię kondycja Twojego konta AdWords – możesz zamówić u nas audyt konta AdWords lub zapytać o możliwość i termin uzyskania bezpłatnego audytu – regularnie organizujemy akcje promocyjne, w ramach których przeprowadzamy kilka bezpłatnych audytów kont AdWords.

audyt adwords

Jak wygląda audyt konta AdWords – krok po kroku

  1. Zamawiasz Audyt Konta AdWords od Webmetro
  2. Drogą mailową otrzymujesz dokładne instrukcje
  3. Logujesz się na swoje konto AdWords i odnajdujesz numer ID klienta (prawy górny róg konta – w nowej wersji lewy górny róg)
  4. Wysyłasz ten numer do eksperta AdWords
  5. Ekspert wysyła do Ciebie prośbę o udostępnienie konta AdWords – gdy to się stanie dostaniesz od Google powiadomienie mailowe
  6. Logujesz się ponownie na swoje konto AdWords, klikasz w ikonkę ustawień, wybierasz pozycję “Ustawienia konta” po czym klikasz w pozycję po lewej stronie “Dostęp do konta”
  7. Wyświetli Ci się prośba o udostępnienie wglądu do konta – należy ją zaakceptować.
  8. Po udostępnieniu konta – ekspert AdWords z Webmetro dokładnie przeanalizuje Twoje konto, przygotuje wartościowe wskazówki i umówi się na termin rozmowy omawiającej efekty.

Zobacz film, który krok po kroku pokazuje, jak przyznawać dostęp do konta – to nie takie trudne 🙂

Podczas oceny Twojego konta AdWords dostaniesz 5 praktycznych wskazówek, które pomogą Ci wyraźnie zwiększyć skuteczność Twoich reklam i uzyskać lepszy zwrot z inwestycji. Podczas rozmowy przedstawimy dokładnie dlaczego dane usprawnienie jest ważne i jakie korzyści przyniesie wdrożenie prezentowanych zmian.

Dlaczego warto skorzystać z Audytu AdWords?

  • Po otrzymaniu audytu sam decydujesz co robimy dalej. Możesz zlecić nam wdrożenie zmian na swoim koncie AdWords albo zatrzymać wartościowe porady dla siebie.
  • Co więcej, Audyt AdWords pomaga podnieść skuteczność kampanii i sprawić, by inwestycja w reklamy była bardziej opłacalna. Dowiesz się jak wyeliminować błędy i co zrobić, aby kampania przynosiła więcej zapytań i sprzedaży.
  • Dodatkowo otrzymasz porady co zrobić, aby otrzymać lepszą ocenę reklam i obniżyć koszt za kliknięcia utrzymując dobrą pozycją reklamy.
  • Na koniec powiemy Ci także co zrobić, aby ograniczyć nieefektywne kliknięcia, dzięki czemu będziesz lepiej inwestować swój budżet.

Mam nadzieję, że przedstawienie najczęściej popełnianych błędów było dla Ciebie pomocne i dzięki temu unikniesz ich u siebie. Jeżeli chcesz rozwijać swoje kampanie reklamowe i osiągać lepsze efekty – skontaktuj się z Webmetro i zamów audyt lub zapytaj o dostępność opcji bezpłatnego audytu. Pisz śmiało na kontakt@webmetro.pl lub skontaktuj się ze mną – emil@webmetro.pl.