Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Skuteczna reklama AdWords. 5 praktycznych porad – wybieramy agencję SEM

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Listopad 8, 2015

Nawiązanie współpracy z agencją SEM (firmą specjalizującą się w obsłudze AdWords) może zwiększyć zyski i konwersję do kilkuset procent. Każdy manager doskonale wie, że nie warto zajmować się obsługą AdWords samodzielnie – aby maksymalizować zyski biznesu w Internecie potrzebne są wiedza i czas, na które nie każdy może sobie pozwolić. Jednak samo podjęcie decyzji o zatrudnieniu profesjonalnych partnerów nie wystarczy. Wybranie odpowiedniej agencji do długofalowej współpracy jest sztuką, która jednak wcale nie musi być trudna – poniżej prezentujemy praktyczne wskazówki, którymi warto kierować się podczas wyboru managera do obsługi AdWords.

1. Po pierwsze – doświadczenie

dobra agencja SEMMoże to brzmi banalnie, ale doświadczenie firmy, którą wynajmiemy do prowadzenia kampanii reklamowej w wyszukiwarce to pierwsza rzecz, na jaką powinniśmy zwrócić uwagę. Nie chodzi tylko o zapewnienia o profesjonalnym podejściu czy ilość zrealizowanych kampanii. Trzeba mieć pewność, że działania danej firmy faktycznie przynoszą efekty w postaci zysków. Należy spojrzeć na daną agencję z szerszej perspektywy – zobaczyć z kim i jak współpracowała, jakie ma opinie wśród klientów, od kiedy jest obecna na rynku. Ważne jest także, żeby agencja miała doświadczenie w obsłudze AdWords dla branży zbliżonej do Twojej i aby profil jej działań był szeroki i zróżnicowany – tak, aby dobrze rozumiała potrzeby i oczekiwania różnych klientów.

2. Status Google Partners

Niezwykle ważnym punktem przy wyborze agencji jest uzyskanie pewności, że jest to poważny partner. Najlepszym
potwierdzeniem jest w tym wypadku status Google Partners, który świadczy o dynamicznym rozwoju agencji i jest swoistą rekomendacją ze strony Google. Agencje posiadające taki certyfikat mają szerszy dostęp do szkoleń i analiz,  a przede wszystkim uzyskują szybszy dostęp do aktualizacji związanych z AdWords i mogą korzystać ze specjalnych promocji dla swoich klientów. Mówiąc w skrócie, takim agencjom Google zapewnia więcej korzyści, a ich kampanie są dzięki temu bardziej profesjonalne, zoptymalizowane, wsparte szkoleniami i najnowszą wiedzą, a co za tym idzie, lepiej widoczne i bardziej rentowne niż kampanie agencji pozbawionych tego statusu.

3. Dedykowany konsultant

Mniej oczywistym aspektem podczas wyboru managera zarządzającego linkami reklamowymi w Google jest możliwość nawiązania współpracy z konkretną osobą. Chodzi o to, żeby móc wybrać nie tylko agencję, ale także konsultanta, który zaangażuje się we współpracę – nikt nie chce być obsługiwany przez bota, tym bardziej po opłaceniu konkretnego abonamentu. Dlatego warto mieć pewność, że do danego zadania zostanie przydzielony dedykowany konsultant, posiadający praktyczną wiedzę i specjalistyczne certyfikaty, a przede wszystkim czas. Przed nawiązaniem współpracy warto zorientować się, czy do prowadzenia kampanii AdWords zostanie przydzielona jedna osoba (zamiast kilku różnych, które za każdym razem trzeba od nowa wdrażać w nasze wątpliwości czy problemy), ustalić z nią harmonogram konsultacji i dobrać najwygodniejszą metodę kontaktu. Niektóre agencje oferują dodatkowe konsultacje również w nieszablonowych godzinach, w czym również warto wcześniej się zorientować – żeby mieć możliwość korzystania z wiedzy i porad nie tylko od 8:00 do 16:00.

4. Elastyczność, czyli dopasowanie do modelu biznesowego i celów klienta

Agencja AdWords powinna być elastyczna. Dobra agencja to taka, która umie słuchać i dostosować swoje działania do określonych celów, niezależnie od branży. Przed podjęciem współpracy warto sobie te cele określić, aby konsultant zaproponował konkretne rozwiązania. Na dobre sprofilowanie kampanii reklamowej AdWords wpływa ponadto nie tylko branża (usługi, handel czy inny internetowy model), ale także etap, na którym znajduje się firma (dopiero zaczyna/ chce wprowadzić zmiany/ wzmocnić wizerunek…). Twoje cele mogą być również bardzo różne i nie zawsze sprowadzają się do podniesienia zysków: mogą obejmować budowanie image’u, generowanie większej ilości zapytań, zwiększenie wartości określonej transakcji. Dobra agencja stanie na wysokości zadania niezależnie od wszystkiego, proponując nieszablonowe rozwiązania.

5. Otwarty umysł

prowadzenie kampani adwordsPrzed podjęciem ostatecznej decyzji o współpracy warto sprawdzić, czy dana agencja nie jest „zamknięta”. Jest wielu świetnych specjalistów od reklamy, którzy potrafią podnieść konwersję…i na tym koniec. Dobry konsultant powinien umieć słuchać i wykazać się pozytywnym nastawieniem, nawet w obliczu  wyzwań. Powinien umieć dostrzec problemy i podsunąć ciekawe rozwiązania. Oporne agencje nie wychodzą poza zakres reklamy, dlatego współpraca z nimi może być trudna i zniechęcająca, zwłaszcza jeżeli pojawią się jakieś dodatkowe kwestie (typu chęć usprawnienia strony www). Dlatego już na etapie wstępnych rozmów warto zorientować się, czy jeżeli w trakcie współpracy zainteresują Cię jakieś nowe kwestie, dana agencja wykaże się otwartością i innowacyjnym podejściem.

 

Jeżeli Twoja obecna agencja AdWords nie spełnia przynajmniej 2 z wymienionych wyżej cech, warto rozważyć jej zmianę. Na rynku funkcjonuje coraz więcej innowacyjnych agencji, które potrafią rozwiązywać problemy bez inwestowania nierealnie wysokich kwot. Dobra agencja przyczynia się do pozytywnego rozwoju, opiekuje się Twoim biznesem, opiera współprace na zaufaniu i długofalowej relacji między człowiekiem a człowiekiem, nie boi się innowacji i nowych rozwiązań (jak na przykład reklamy video). Poprzez dobre prowadzenie kampanii AdWords potrafi wprowadzić nawet drobne zmiany, które pozwolą na zaoszczędzenie tysięcy, a nawet setek tysięcy złotych, efektywnie spełniając cele Twojej firmy. Oczywiście zawsze można wybrać znaną, dużą agencję, ale ten wybór może okazać się nietrafiony – jest jak pójście do wielkiego hipermarketu, w którym klient traktowany jest anonimowo. Czasem lepiej wybrać się na mały, osiedlowy ryneczek, na którym wszystkie produkty są świeże, a sprzedawca dodatkowo umie doradzić, jakie dobrać przystawki.

Napiszcie w komentarzach, jakie są Wasze doświadczenia z agencjami AdWords. Czego oczekujecie od agencji idealnej?

  • Cezary Rójek

    Mnie najbardziej wkurza jak proponuje mi się umowę na konkretne słowa kluczowe przez całą umowę, obciążenie konta co miesiąc takie samo (chociaż mój biznes jest sezonowy), a już totalnie nr1 jest bierność – agencja robi 1 kampanię na start i myśli, że to wystarczy… Mam wrażenie, że każdy z nas by zapłacił więcej, gdyby tylko taka agencja potrafiła dobrać reklamy które konkretnie do mojej branży działają. Tyle w temacie. Czółko.

    • Miriam Witych

      Dziękujemy za opinię. Właśnie dlatego podczas wyboru agencji tak ważna jest jej elastyczność i rozumienie potrzeb klienta, żeby nie być obsługiwanym w zautomatyzowany sposób. Pozdrawiamy!

  • Pingback: 10 pomysłów na listy remarketingowe na 4 etapach sprzedaży - Webmetro()