Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Co to jest pozycjonowanie strony www?

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Marzec 24, 2017

Przeczytaj czym jest i jakie są rodzaje pozycjonowania. Poznaj 15 najważniejszych czynników, które podniosą pozycję Twojej strony. Każdego dnia w Google pada średnio 40 000 zapytań, więc wysoka pozycja w rankingu to podstawa sukcesu w Internecie i metoda na długofalowe przyciąganie nowych klientów!

 

pozycjonowanie strony www

Na czym polega pozycjonowanie strony www

 

Pozycjonowanie strony www to działania, których celem jest podnoszenie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania. Często razem z pozycjonowaniem używa się określenia SEO (Search Engine Optimization); dotyczy on optymalizacji strony internetowej, o czym pisałam w innym poradniku. Optymalizacja jest niezbędnym krokiem poprzedzającym pozycjonowanie stron www,  więc tym bardziej zachęcam do lektury tekstu Optymalizacja strony www. Poradnik i słownik.

 

Istnieje wiele różnych technik pozycjonowania, dzięki którym Twoja strona będzie wyświetlała się wysoko w tzw. wynikach organicznych wyszukiwania. Chociaż to dzięki reklamie AdWords możesz w krótszym czasie dotrzeć na samą górę rankingu wyszukiwania, pozycjonowanie strony www w wynikach organicznych ma ogromne znaczenie.

 

 

Techniki pozycjonowania strony www można podzielić na dwie główne kategorie. Pierwsza z nich, nazywana pozycjonowaniem naturalnym, to działania mające na celu uatrakcyjnienie strony internetowej poprzez zamieszczanie niepowtarzalnych, angażujących treści i rozbudowywanie zawartości serwisu zgodnie z regulaminami wyszukiwarek.

 

pozycjonowanie strony www

 

Pozycjonowanie naturalne

 

Aby wesprzeć naturalne pozycjonowanie strony www potrzebna jest rzetelna optymalizacja, obejmująca optymalizację kodu i treści, dobranie odpowiednich słów kluczowych i zwiększanie popularności strony, co można uzyskać poprzez tworzenie wielu odnośników prowadzących na daną www. W linki, które pojawiają się w TOP 3 wyników organicznych po wpisaniu określonej frazy, klika średnio ok 30-50% odbiorców. Niższe miejsca na pierwszej stronie to średnio 10-20%.

 

Pozycjonowanie poprzez techniki manipulacyjne

 

Drugą kategorią są techniki manipulacyjne (spamerskie), które w skrócie polegają na próbach obejścia mechanizmów wyszukiwarek w celu podnoszenia pozycji. Przykładem jest generowanie dwóch różnych zawartości strony, gdzie jedną tworzy się z myślą o realnym odbiorcy, a drugą – dla robotów wyszukiwarek. Takie działania grożą całkowitym usunięciem strony z indeksu wyszukiwarki (strona przestanie pojawiać się w wynikach wyszukiwania).

 

Indeksowanie strony www

 

Aby poinformować roboty Google o nowej stronie należy najpierw ją zaindeksować. Aby to zrobić, można podjąć kilka kroków. Możesz wypełnić krótki formularz znajdujący się pod linkiem www.google.pl/addurl, jednak jak zaznacza Google – termin pojawiania się strony nie jest w żaden sposób gwarantowany, podobnie jak… sam fakt zaistnienia strony w indeksie.

 

pozycjonowanie strony www

 

Na szczęście istnieją inne sposoby na skuteczne zaindeksowanie strony – np. spowodowanie, że robot sam trafi na nową stronę, za pośrednictwem katalogu stron albo poprzez link zamieszczony na innej, już aktywnej stronie. Aby monitorować czy dana strona jest indeksowana przez Google, warto korzystać z narzędzi dla webmasterów (albo upewnić się, że agencja lub osoba, której zlecasz pozycjonowanie, biegle się nimi posługuje).

 

Kto ustala pozycjonowanie stron www, czyli jak działają roboty wyszukiwarek

 

Wyżej wspominam o tzw. robotach wyszukiwarek, inaczej nazywanych też botami. Czym one właściwie są? Generalnie, ich głównym zadaniem jest nieustanne przeszukiwanie internetu. Robot jest odsyłany przez wyszukiwarkę na konkretną stronę, odczytuje jej zawartość i przechodzi pod kolejne adresy, na które kierują linki umieszczone na stronie (by odczytać ich zawartość – itd.).

 

Zebrane w ten sposób dane są indeksowane i umieszczane w bazie danych wyszukiwarki. Na stronach, które często aktualizują zawartość – np. serwisy informacyjne – boty pojawiają się nawet co 5-10 minut. Wszystko zależy od algorytmów, którym roboty podlegają. Kiedy indziej robot może odwiedzać stronę np. co 1-2 dni, zapisując aktualną kopię w bazie danych. O tym, co dzieje się z zebranymi w bazie danymi można napisać niejeden tekst – pod uwagę brane jest ok 200 elementów, a algorytmy opracowują wyniki na podstawie nawet… 500 milionów zmiennych!

 

pozycjonowanie strony www

 

Co wpływa na pozycjonowanie strony www

 

Na szczęście, główne czynniki wpływające na pozycjonowanie strony www w wyszukiwarce są znane. Należą do nich:

 

1. Liczba oraz jakość linków prowadzących do strony

 

Np. zamieszczanie linków w katalogach, na innych stronach, forach, w mediach społecznościowych. Warto aby linki były zamieszczane na aktualnych, często odwiedzanych stronach. Warto zadbać też o Google+ – znalezienie niszy może przynieść naprawdę zaskakujące skutki.

 

2. Słowa kluczowe w linkach, które kierują do strony

 

Warto aby słowo kluczowe pojawiało się nie tylko w adresie linku, ale np. również w treści posta, w którym zamieszczony jest link. Słowa kluczowe w treści strony można odmieniać, „przerywać” innym słowem, ale w treści adresu url powinno być w „sztywnej” formie. Poszczególne słowa oddzielamy myślnikiem, dzięki czemu Google wie, że są to oddzielne słowa (np. znacznik _ działa odwrotnie).

 

3. Budowa kodu strony

 

Na przykład stosunek treści strony do kodu, który nie powinien być przytłaczający. Google wprowadziło kilka narzędzi ułatwiających zmniejszanie rozmiaru kodu, na przykład rozszerzenia PageSpeed Insights. Obcowanie z nim to nieco skomplikowana procedura, ale warta uwagi – finalnie pozwala pobrać zoptymalizowany kod HTML.

 

4. Treść strony

 

Np. częstotliwość pojawiania się frazy kluczowej, hierarchia nagłówków, metaopis i inne elementy opisane w poradniku na temat optymalizacji, do którego link zamieściłam wyżej.

 

5. Odpowiednia architektura informacji

 

Bardzo ważny jest na podstrony, dzielenie treści wg określonej logiki, ułatwienie odbiorcy poruszanie się po serwisie. Wpłynie pozytywnie nie tylko na pozycjonowanie, ale również na wygodę użytkowania. Przykład: kliknięcie w logo powinno zawsze przenosić na Stronę Główną.

 

6. Linkowanie wewnętrzne

 

Zamieszczanie w treści strony linków do innych zakładek i miejsc na danej www. Można to wprowadzić na blogu, ale także w innych miejscach. Linkowanie ułatwia robotom indeksowanie, a ponadto generuje większy ruch.

 

7. Pozycja domeny głównej

 

Im wyższa, tym lepsze będzie pozycjonowanie każdej kolejnej podstrony. Dlatego warto dbać o pozycjonowanie nie tylko odnośników do usług czy produktów, ale także do strony głównej.

 

8. Unikatowość głównej frazy kluczowej dla danej podstrony

 

Jeśli to samo słowo kluczowe pojawia się np. w kilku Twoich tekstach, Google sam wybierze którą stronę wyświetlić w wynikach wyszukiwania. Dochodzi do zjawiska zwanego „kanibalizacją”. Warto korzystać z porad, które opisałam w tekście „Słowa kluczowe – jak je dobierać?” i nawet, jeśli piszesz kilka tekstów na ten sam temat, używać różnych wariantów dla frazy kluczowej.

 

9. Opisywanie grafik

 

Wyszukiwarki nie „czytają” grafik od strony wizualnej, dlatego należy zadbać o tytuł czy znacznik alt – opis alternatywny, nadać grafice tytuł itd. Warto żeby znaczniki pokrywały się z frazą kluczową, na którą pozycjonujesz daną podstronę.

 

10. Unikatowość treści

 

Powielanie tego samego tekstu w kilku miejscach jest nieefektywne, a im treść jest bardziej oryginalna i niepowtarzalna, tym lepiej. Nawet drobne zmiany są pomocne, jednak najlepiej sprawdzają się teksty pisane po prostu od zera, wnoszące wartość dla czytelnika.

 

11. Częstotliwość aktualizowania treści

 

Np. dodawanie nowych artykułów na blog, dbanie o aktualność zakładek itd. Blog to cenne zaplecze dla pozycjonera – dzięki niemu można dbać o dobrą pozycję jednocześnie dla wielu słów kluczowych.

 

12. Szybkość ładowania strony

 

Mają na nią wpływ np. wagi zamieszczanych grafik, a także rozmiar kodu, o czym pisałam wyżej. Strona nie powinna ładować się dłużej, niż… 2 sekundy. To ważne nie tylko dla robotów, ale także dla odbiorców.

 

13. Dopasowanie do urządzeń mobilnych

 

Google wprowadza system, który określając pozycję strony w wyszukiwarce w pierwszej kolejności bierze pod uwagę jej dopasowanie do urządzeń mobilnych – przeczytaj więcej o Mobile Index First i postaraj się zastosować do porad z tego tekstu. Część z nich powiela się z umieszczonymi w tym poradniku, bo dotyczy bliźniaczego tematu – nie powinno być trudno.

 

14. Unikanie błędów na www

 

Regularny przegląd strony pod kątem technicznym, brak „pustych” zakładek, brakujących elementów, komunikatów typu Page Not Found. Obniżają ogólną jakość strony.

 

15. Regularne powtarzanie wszystkich powyższych czynności i zasad

 

Pozycjonowanie strony www to nieustający proces, a o wyniki walczy wiele serwisów – dlatego nawet po osiągnięciu wymarzonego TOP 10 nie można spocząć na laurach! Bardzo łatwo jest stracić wyrabianą przez długi czas pozycję, bo wysoki wynik w rankingu to jedno z najcenniejszych źródeł ruchu na stronie.

 

Mapa strony i plik Robots.txt

 

Google, oprócz zwykłej mapy strony dostępnej dla każdej osoby odwiedzającej Twoją stronę, dodatkowo zaleca utworzenie specjalnej mapy strony przeznaczonej dla robotów. Jest to dokument w formacie XML, który zawiera odnośniki do podstron. Dzięki stworzeniu i zgłoszeniu mapy strony zyskujesz pewność, że Google ma informacje o wszystkich podstronach i linkach, których roboty mogłyby samodzielnie po prostu nie wykryć. Jeśli masz pytania w kwestii utworzenia Site Map dla Twojej strony, napisz na kontakt@webmetro.pl – chętnie pomożemy.

 

Ważne pojęcia

 

Na koniec podsumujmy najważniejsze pojęcia, aby bez problemu operować nimi w przyszłości.

Pozycjonowanie to przekład z angielskiego SERP  (Search Engine Results Page). Optymalizację, która jest składową pozycjonowania, często nazywa się określeniem SEO. Istnieje jeszcze reklama płatna, czyli PPC (Pay Per Click). Połączenie tych rozmaitych działań określa się mianem SEM (Search Engine Marketing, co tłumaczy się jako marketing w wynikach wyszukiwania).

 

Jeśli szukasz wsparcia w pozycjonowaniu upewnij się, że agencja którą wybierasz ma wiedzę z zakresu obu tych dziedzin (SEO i SERP). Najlepsze skutki przynosi połączenie działań i odpowiednie doradztwo. O tym, czym kierować się podczas wyboru niezawodnej agencji SEM, pisałam w tym artykule. Z kolei jeśli wybierasz samodzielne działanie, trzymamy kciuki i mamy nadzieję, że powyższy tekst będzie dla Ciebie pomocą!

 

Jakie są Twoje efekty pozycjonowania strony www? 🙂

  • naszebabelkowo.blogspot.com

    Bardzo cenne wskazówki i rzetelny tekst. Dla mnie pozycjonowanie jest nadal czarną magią i jakoś nie mogę zabrać się za optymalizację mojej strony oraz publikowanych na niej tekstów. Ale dzięki takim artykułom zaczynam choć trochę bardziej ogarniać i rozumieć te zagadnienia.

    • Zapraszam do odwiedzenia tekstów o optymalizacji i doborze słów kluczowych – posiadanie wiedzy „jak to działa” ułatwia pracę. Przynajmniej wiadomo, na co zwracać uwagę i od czego zależą efekty 🙂 trzymam kciuki i dziękuję za komentarz!

  • Fantastyczny, bardzo przejrzysty tekst! Rzucił więcej światła na moje zmagania się z SEO, dziękuję 🙂

    • Bardzo się cieszę! SEO to faktycznie zmagania, ale wytrwałość jest kluczem do radości z efektów 🙂