Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Optymalizacja strony www. Poradnik i słownik

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Marzec 3, 2017

Optymalizacja strony www to hasło, które w przestrzeni biznesowej pada coraz częściej. Wymaga się jej w zasadzie od każdej osoby posiadającej własną stronę. Aby www poprawnie funkcjonowały w „oczach” botów Google, które analizują treści i kody, należy przejść kilka kroków. Przedstawiamy poradnik, opatrzony słownikiem, który pomoże zrozumieć czym naprawdę jest optymalizacja i jak się ją przeprowadza.

 

optymalizacja strony

Co to znaczy optymalizacja strony www

 

Optymalizacja strony www to inaczej dostosowanie treści oraz kodu strony internetowej pod określonym kątem. Jest to dążenie do znalezienia najlepszego i najbardziej funkcjonalnego rozwiązania dla danej strony, biorąc pod uwagę możliwości i określone kryteria. Optymalizacja strony może obejmować: optymalizację kodu i optymalizację treści.

 

Doborowi słów kluczowych, ze względu na złożoność tematu, zostanie poświęcony kolejny artykuł – aby nie ominąć tej cennej treści, zapraszamy do zapisania się do newslettera. Formularz znajduje się pod artykułem.

 

Jak optymalizuje się kod strony internetowej?

 

Istnieje kilka czynników dotyczących kodu strony. Przede wszystkim stronę należy dostosować pod kątem prędkości wyświetlania (objętości kodu, stosowanie stylów css), zgodności ze standardami i wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe (optymalizacja znaczników meta, słowa kluczowe, hierarchia nagłówków). O tym, jaki wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce Google mają te czynniki, przeczytasz tutaj.

 

optymalizacja strony

Optymalizacja znaczników meta

 

Po wyborze słów kluczowych dla strony, kolejnym krokiem jest prawidłowe rozmieszczenie i nasycenie strony wybranymi frazami. Znaczniki meta umieszcza się w sekcji dokumentu HTML < head >< /head > – w sekcji nagłówkowej (bez spacji).

 

Słowa kluczowe umieszczone w znaczniku < meta name=”keywords” … > nie są widoczne dla odbiorcy na stronie www – ich celem jest informowanie przeglądarki o tematyce strony.

 

Niestety ze względu na częste stosowanie przez webmasterów technik manipulacyjnych polegających na umieszczaniu w znaczniku keywords słów kluczowych niezwiązanych z tematyką strony (zastępując je popularnymi, często wyszukiwanymi frazami – nie polecamy takiego rozwiązania), wartość tego znacznika uległa obniżeniu. W 2009 roku Google podało nawet, że znacznik keywords nie jest brany pod uwagę przy wyliczaniu pozycji strony. Jednak choćby ze względu na inne wyszukiwarki znacznik ten nadal jest stosowany i powinien być brany pod uwagę przy optymalizacji. W edytorze WordPressa, po wdrożeniu przydatnej wtyczki Yoast SEO, znacznik keywords „wpisuje” się w sekcji Główne słowo kluczowe.

 

słowa kluczowe

 

Optymalizacja znaczników description

 

Znaczniki description to z kolei miejsce, w którym ustawia się treść opisu. Klasycznie wstawia się ją w postaci< meta name=”description” content=”Treść opisu strony” >. Treść opisu jest zazwyczaj używana w wynikach wyszukiwania jako krótki opis pod wyświetlonym tytułem strony. Bywa jednak, że Google zamiast znacznika description wybiera odpowiednią część wyświetlanego tekstu strony, jeżeli dobrze pasuje on do zapytania użytkownika. Treść opisu jest zatem niezwykle istotna – powinna być zwięzła (do 156 znaków ze spacjami), zachęcająca i wyróżniająca się na tle konkurencji. Jeśli korzystasz z WordPressa, description zamieść w sekcji Opis, wyposażonej w licznik znaków.

 

Optymalizacja znaczników title

 

Kolejny niezwykle istotny znacznik, pod względem ważności umiejscawiany zaraz po nazwie domeny, jest znacznik title (wstawiany w kodzie:< title >…< /title >). Znacznik ten odpowiada za ustawienie tytułu strony na tzw. belce tytułowej, w oknie przeglądarki i ma duży wpływ na wyniki pozycjonowania witryny. Treść widoczna w tytule strony jest brana pod uwagę podczas określania pozycji w rankingu, a następnie wyświetlana w wynikach wyszukania, w pierwszej linijce jako odnośnik do wyszukanej witryny. Tytuł strony ze znacznika title używa się również do opisania strony w Zakładkach. Powinien zawierać w sobie najważniejszą frazę kluczową i mieć maksymalnie do 80 znaków ze spacjami. Na WordPressie tytuł wpisuje się w sekcji Tytuł SEO.

 

optymalizacja strony

 

Nazwa domeny

 

SEO strony jest budowane zazwyczaj po jej utworzeniu i osadzeniu na domenie, jednak nazwa domeny również może służyć jako miejsce do użycia frazy kluczowej. Można to zastosować zwłaszcza w branży usługowej, np. przy tworzeniu strony dla hoteli, restauracji, sklepów itd. Jeśli wybierzesz nazwę domeny na bazie słów kluczowych, wówczas do rozdzielenia słów lepiej stosować myślnik niż podkreślnik. Słowa rozdzielone myślnikiem roboty Google widzą jako dwa oddzielne słowa, a rozdzielone podkreślnikiem jako jedne słowo.

 

Linkowanie wewnętrzne

 

Linki, które zamieszczane są w treści strony i odsyłają na własne podstrony nazywa się linkami wewnętrznymi. Stosowanie linków wewnętrznych pozytywnie wpływa na indeksację strony internetowej w wyszukiwarce Google i innych, choć zalecany jest umiar w ich stosowaniu. Ważne, aby w obrębie jednej podstrony nie było dwóch linków (nawet z różnymi opisami) odsyłających na tę samą podstronę.

 

Jak optymalizuje się treść strony internetowej?

optymalizacja strony

Tak samo jak w przypadku optymalizacji kodu strony, treść optymalizuje się pod kątem kilku czynników. Są to: wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe (odpowiednie umiejscowienie i zaznaczenie słów kluczowych, ustalenie hierarchii nagłówków), przystępność dla użytkownika (uwypuklenie elementów istotnych, rozróżnienie elementów odrębnych logicznie), a także odpowiednie ułożenie kolejności czy stosowanie znacznika alt.

 

Nagłówki na stronie www

 

Aby strona była poprawnie zoptymalizowana, jej treść powinna odzwierciedlać tytuł strony, być bogata w słowa kluczowe (z zachowaniem umiaru i „naturalności” – nie powinny być nadużywane czy niepoprawnie odmieniane). Słowa kluczowe powinny ponadto występować „wysoko” w treści – np. we wstępie, a nawet na otwarciu tekstu.

 

optymalizacja strony

Do wyróżnienia i zorganizowania treści strony należy ponadto stosować nagłówki. Rozróżniamy 6 rodzajów nagłówków: h1, h2, h3, h4, h5 i h6 gdzie h1 jest najważniejszy, a h6 najmniej istotny. Na danej stronie nagłówek rodzaju h1 powinien występować tylko jednokrotnie – do opisu głównego tematu strony. Nagłówki niższej rangi h2…h6 mogą się na stronie powtarzać.

 

Odpowiednie użycie nagłówków tworzy pewną hierarchię na stronie, dzieląc ją na poszczególne sekcje. Słowa kluczowe umieszczane w nagłówkach mają większe znaczenie niż w zwykłym tekście, więc warto je tutaj umieszczać. Poza tym warto stosować przy słowach kluczowych takie zabiegi jak pogrubienie, kursywa, podkreślenie czy cytat. Takie wyróżnienia nie tylko poprawiają czytelność tekstu i zwracają uwagę czytelnika – są doceniane również przez roboty wyszukiwarek.

 

Opisywanie obrazów podczas optymalizacji strony www

 

optymalizacja strony

 

Wszystkie obrazki umieszczone na stronie powinny spełniać określone wymagania. Po pierwsze, nie należy przesadzać z ich wagą i starać się ją kompresować, aby nie zwalniać czasu ładowania. Po drugie, każdy obraz na stronie powinien być opatrzony atrybutem alt – pozwalającym na wpisanie tekstu, który będzie alternatywą dla przeglądarek nieobsługujących grafiki, oraz title – atrybut zawierający opis tekstowy, który pojawi się, gdy umieścimy kursor myszki nad danym elementem. Należy przyłożyć do tego sporo uwagi, ponieważ boty Google zazwyczaj nie czytają „wizualnej” treści obrazów i należy je wspomóc opisem zawartości grafik. Dzięki temu mogą być ponadto wyszukiwane przez Google Grafikę.

 

W kolejnym artykule napiszemy więcej o dobieraniu słów kluczowych, na których powinna opierać się poprawna optymalizacja strony. Przygotowujemy również tekst o pozycjonowaniu stron. Jeżeli interesuje Cię pomoc w przeprowadzeniu poprawnej optymalizacji strony albo chcesz rozpocząć jej pozycjonowanie zgodnie z wytycznymi Google, napisz do nas na kontakt@webmetro.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego.