Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Jak pozycjonować się w Google na mobile. Poradnik mobile-first

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Styczeń 10, 2017

Dotychczas roboty Google testowały wyniki wyszukiwania za pośrednictwem narzędzi dostosowanych do wersji deskopowej (tradycyjnej), która często znacznie różni się od tej mobilnej. Wprowadzenie Mobile-first index zmienia tę sytuację, zwłaszcza że jest coraz więcej użytkowników mobilnych. Oto, co musisz wiedzieć o tym jak podnieść pozycję w wyszukiwarce i jak pozycjonować się w  Google na mobile

responsive-vs-mobile-first-webdesign-022-1024x689

 źródło: http://metamonks.com/mobile-first-vs-responsive/

 

Przede wszystkim, wraz z wprowadzeniem mobile-first index zmianie ulega dotychczasowy system, który w pierwszej kolejności oceniał stronę deskopową. Od teraz, jeżeli jej zawartość nie będzie identyczna z wersją mobilną, to ważniejsza dla botów skanujących stanie się ta druga – mobilna. Jak zaznacza Google, „If you only have a desktop site, we’ll continue to index your desktop site just fine, even if we’re using a mobile user agent to view your site” – a to znaczy, że strony deskopowe będzie skanował bot przystosowany do wersji mobilnych.

 

Wynika z tego zatem parę istotnych kwestii – po pierwsze, jeżeli strona nie jest responsywna, jej pozycja w Google ulegnie pogorszeniu. Po drugie – jeżeli wersja deskopowa jest lepiej dopracowana niż mobilna, dla Google nie będzie to miało znaczenia – w pierwszej kolejności oceni mobilną. Jeżeli Twoja strona posiada taką samą strukturę i zawartość w obu wersjach, nie masz się czym martwić. Jeśli jest inaczej, warto czym prędzej sprawić, by Twoja strona w wersji mobilnej osiągała jak najlepszą pozycję. Aby to zrobić, postępuj według naszego poradnika, który opiera się na zaleceniach bezpośrednio od Google:

 

1. Google Search Console

Sprawdź pozycję Twojej strony w wersji mobilnej i deskopowej za pośrednictwem dedykowanych narzędzi, takich jak Google Search Console, gdzie bezpłatnie zweryfikujesz pozycję Twojej strony i otrzymasz dodatkowe wskazówki optymalizacyjne, na przykład wykonując test zgodności strony z urządzeniem mobilnym. To da Ci wiedzę o tym, jak Twoja strona jest oceniana aktualnie.

 

Potrzebujesz pomocy w utworzeniu konta? Napisz do nas!

 

pozycjonowanie-na-mobile

Tak prezentują się wyniki testu dostosowania do stron mobilnych

 

2. Nagłówki w wersji mobilnej

Specjaliści Google zaznaczyli, że boty wyżej oceniają nagłówki dostosowane do wersji mobilnej – to znaczy przede wszystkim, że nagłówki powinny być krótkie i dopasowane do użytkownika, czyli treściwe. To pomoże lepiej pozycjonować się w Google na mobile.

 

3. Dane strukturalne

Dane strukturalne również będą brane pod uwagę, dlatego upewnij się że są one poprawnie skonfigurowane w wersji deskopowej i mobilnej. Jeżeli te dane różnią się na Twoich wersjach strony, uważaj na dodawanie odpowiedniej ilości znaczników dla wersji mobilnej. To, czy strona w wersji mobilnej jest poprawnie indeksowana przez Google, również sprawdzisz poprzez Google Search Console (test pliku robots.txt). O tym, jak wykonać test, przeczytasz więcej tutaj.

responsywna-strona-mobilna

4. Szybkość strony

Boty Google będą nadal przykładać dużą wagę do prędkości ładowania strony. Czas ładowania powinien wynosić do 2 sekund – jeżeli osiągniesz ten cel, docenią to nie tylko boty, ale także zadowoleni odbiorcy. Żeby lepiej pozycjonować się w Google na mobile, zoptymalizuj wagę dodawanych grafik (np. zmniejszając ich rozmiar) i kod Twojej strony (odpowiednie narzędzia mogą automatycznie zmniejszyć wagę kodu nawet o 90%).

 

5. Dopasowanie wizualne

To, jak Twoja strona prezentuje się pod kątem designu, również jest bardzo ważne i podnosi wygodę użytkowania. Warto zrezygnować z dużej liczby przekierowań i wyskakujących okienek (lub dopasować ich wielkość i możliwość łatwego zamknięcia wszelkich pop-upów). Poproś znajomych o przetestowanie Twojej www w wersji mobilnej i uważnie wysłuchaj wszelkich sugestii – na przykład jeżeli podczas scrollowania strony w dół palce napotykają przeszkody, koniecznie wyeliminuj te usterki.

jak-pozycjonowac-sie-na-mobile

Zastosowanie się do powyższych wskazówek podniesie ocenę strony mobilnej nie tylko w przypadku botów Google, ale także użytkowników. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, uważnie prześledź także ścieżkę zakupową potencjalnego Klienta. Odbiorcy mobilni nieustannie rosną w siłę i coraz chętniej robią zakupy przez smartfony, dlatego to niezwykle ważne. Trzymamy kciuki!

  • Danuta N.

    Często czytam o jakości nagłówków, że mają być krótkie i zastanawiam się czym są nagłówki? (Tak, jestem laikiem) 🙂

    • Miriam

      Danuto, dziękujemy za pytanie! 🙂
      Obrazowym przykładem nagłówków w tym artykule są ponumerowane nazwy wskazówek – podkreślone na zielono frazy, które w trakcie edycji oznaczyłam jako h3, czyli Nagłówek 3. Są to nazwy sekcji, których jakość ma wpływ na pozycjonowanie. Budując stronę www, poszczególnym jej elementom również nadaje się nagłówki o różnej randze (np. h2, h3, h5), pod którymi zazwyczaj widnieje opis – czyli akapit. Aby sprzyjały skutecznemu pozycjonowaniu, powinny jak najlepiej wyrażać to, co użytkownik znajdzie w poszczególnym miejscu strony, i zawierać najważniejsze słowa kluczowe.
      Mam nadzieję, że to rozjaśnia kwestię nagłówków 🙂 Pozdrawiam!

      • Danuta N.

        Dziękuję 🙂 Jasno i czytelnie (nawet dla mnie). Rozumiem, że jeśli piszę tekst np. 5. Dopasowanie wizualne to powinnam to zrobić: 5. Dopasowanie wizualne …?
        Czy w tytuł artykułu powinnam zacząć od ….? Kiedyś tak zrobiłam i niestety ale te i były potem widoczne na stronie 🙁

        • Miriam

          Nadawie nagłówków odbywa się dokładnie w ten sposób 🙂
          Wiele zależy od tego, w jakim narzędziu generujemy nowe artykuły – na przykład podstawowe blogi oparte na WordPressie posiadają w opcji edycji gotową galerię nagłówków, wystarczy oznaczyć dany tekst i nadać mu wybrany nagłówek. Nagłówki można nadawać również w postaci tekstowej, językiem html – czyli dokładnie w taki sposób. Tytuły często są tak skonfigurowane, że w ich sekcji „automatycznie” otrzymują nagłówek, więc nie trzeba tego robić, bo potem widać to w wersji do czytania 🙂

          Żeby wzmocnić SEO, które wpływa na pozycjonowanie, najlepiej użyć słowa kluczowego w nagłówkach, tytule, metaopisie tekstu itd. Warto także podpisywać zdjęcia i nadawać im tytuły alternatywne związane z tematem artykułu, dzięki czemu można je potem znaleźć w wyszukiwarce Google jako obrazy.

          • Danuta N.

            Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź 🙂
            Co do obrazów, to zgadzam się zdecydowanie, że to działa. Zastanawiam się tylko, czy lepsze dla wyszukiwarek jest podpisywanie z „-„, czy „_” gdy opis jest np. dwuwyrazowy, czy nie ma to znaczenia?

          • Miriam

            Powszechnie stosuje się raczej rozwiązanie z wykorzystaniem „-” 😉

          • Danuta N.

            Dziękuję 🙂

  • Ten artykuł z tymi informacjami przestawionymi w webmetro.pl to lektura obowiązkowa dla wszystkich wlaścicieli stron internetowych w Polsce.Szczególnie dla młodych czytelników i twórców stron internetowych.Polecam i to na serio.Dziękuję.

    W czasach telefonów komórkowych , wysokiej jakości,google i inne szukarki,są zainteresowane,właśnie takimi stronami (strony główne),bez dodatkowych,wtyczek,ale właśnie z tekstami,z krótkimi tytułami,z dużą ,czcionką.Oczywiście,że strony w formie,grid,masonry,są atrakcyjne ale autorzy tych stron zapominają zdjęcia opisywać l „zmniejszać”.To właśnie grafika,flash,obciążają nie tylko RAM (pamięć,memory disk),dla strony głównej ale to o czym informuje artykuł,ładowanie strony.Fakt,tylko do 2-3 sekund.

    Pozdrawiam i proszę o więcej dla czytelników i autorów.Przekazuję państwa link,dodatkowo do internetu.

    • Panie Marku, dla takich komentarzy warto poświęcać czas na zgłębianie wiedzy i pisanie artykułów na nasz blog. Dziękujemy i polecamy się na przyszłość!

  • Pingback: Optymalizacja strony www. Poradnik i słownik()

  • Pingback: Co to jest pozycjonowanie strony www? 15 najważniejszych SEO wskazówek - Webmetro()