Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Słowa kluczowe – jak je dobierać? 13 wskazówek

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Marzec 6, 2017

Dobór właściwych słów kluczowych to podstawa dobrej optymalizacji i pozycjonowania strony. Są także niezbędnym elementem planowania wpisów blogowych czy innych działań marketingowych. Przeczytaj w jaki sposób dobierać słowa kluczowe, aby zyskać wartościowy ruch na Twojej stronie www.

 

słowa-kluczowe-

 

Słowa kluczowe (po ang. Keywords) to wyrazy lub wyrażenia 2-5 wyrazowe (frazy), które użytkownicy wyszukiwarek wpisują jako zapytanie na pasku wyszukiwania w celu odnalezienia potrzebnych informacji. Dobrze dobrane słowa kluczowe są gwarancją, że strona czy blog będą odwiedzane z poziomu wyszukiwarki. Warto pamiętać, że celem pozycjonowania w wyszukiwarce jest pozyskanie wartościowych odwiedzin – takich, gdzie użytkownik po wejściu na stronę dostaje właśnie to, czego szukał.

 

1. Dobre praktyki w dobieraniu słów kluczowych

 

Nie warto stosować praktyk mających na celu „puste” wejścia, które nie przynoszą konwersji (służą tylko podnoszeniu statystyk wejść np. poprzez dodawanie nieadekwatnych do danej strony, ale popularnych lub bardzo ogólnych słów kluczowych). Użytkownicy szybko wyłapują takie działania i opuszczają stronę. Rzetelne podejście do tematu i kierowanie się danymi z odpowiednich narzędzi dają efekty w postaci wzrostu wartościowego ruchu i zaangażowania. Procentuje także jeśli strona jest miejscem docelowym reklam, ponieważ treść reklamy powinna pokrywać się z treścią strony.

 

2. Budowanie treści w oparciu o słowa kluczowe

 

Przy doborze słów kluczowych należy kierować się tym, co wpisałby potencjalny odwiedzający, gdyby poszukiwał informacji zawartej na danej stronie. Należy przeanalizować treść strony i wybrać wyrażenia najlepiej odzwierciedlające jej zawartość i są na tyle popularne, że odbiorcy będą ich poszukiwać. Budowanie treści strony, zakładek, artykułów czy wpisów dodawanych na bloga najlepiej rozpocząć od dobrania słów kluczowych, wokół których powstaje tekst.

 

słowa kluczowe

 

3. Konkurencyjność słów kluczowych

 

Dobierając słowa kluczowe trzeba mieć na uwadze ich konkurencyjność. Słowa o wysokim poziomie konkurencji są często wyszukiwane, a jednocześnie są bardzo często stosowane w treściach różnych stron. Optymalizacja i pozycjonowanie strony na zbyt ogólne frazy, które są często wyszukiwane – takie jak „meble”, „projektowanie”, „rower” – nie ma niestety większego sensu. Słowa te są zbyt popularne, a konkurencja jest ogromna. Nawet jeśli kosztem ogromu pracy uda się zdobyć wysokie miejsce w rankingu, na stronę będą trafiać zbyt „ogólni” odbiorcy. Należy zatem wytypować bardziej zawężone frazy o średnim lub niskim poziomie konkurencyjności – w oparciu o to, co chcemy proponować odbiorcy. Można budować podstrony na różne słowa kluczowe, a każdy wpis na blogu może być poświęcony czemuś innemu.

 

Jeśli na przykład dobieramy słowa kluczowe dla producenta rowerów, można podzielić je na grupy – „rowery miejskie”, „rowery górskie”, „rowery retro”. Następnie można zawężać frazy jeszcze bardziej, aby dotrzeć do tych najwłaściwszych.

 

Ilość wyszukiwań bez problemu podpowie Ci Google – wpisz interesujące Cię słowo w pasku wyszukiwania i sprawdź wyniki.

 

słowa kluczowe

4. Frazy kluczowe z długiego ogona

 

Jeżeli z kolei wspomniany producent ma w ofercie nietypowe rowery, również warto poświęcić im uwagę. Tak zwane frazy z długiego ogona, czyli takie, które są bardzo specyficzne i rzadko wyszukiwane, ale dokładnie określają potrzebę odbiorcy, mogą być niezwykle skuteczne. Jeśli wspomniany producent rowerów ma w ofercie rowery retro malowane na zamówienie, warto z pomocą opisanych niżej narzędzi dobrać słowa kluczowe również dla nich. Wówczas wzrasta prawdopodobieństwo, że na stronę trafią osoby szukające dokładnie rowerów retro malowanych na zamówienie. Oczywiście wcześniej należy sprawdzić, czy np. częściej wyszukiwana jest fraza „rowery na zamówienie” czy np. „rowery personalizowane”.

 

5. Obiektywizm w doborze słów kluczowych

 

Planując słowa kluczowe warto jest spojrzeć na całość z perspektywy odbiorcy – osoby, która może nie znać Twoich produktów i usług. Przy doborze słów kluczowych należy postawić się w roli statystycznego użytkownika wyszukiwarki, a nie specjalisty z danej dziedziny (czyli Twojej). Hasła wpisywane przez ludzi w wyszukiwarkach często różnią się od tych, których używają osoby dobrze zapoznane z danym tematem.

 

Warto wejść w rolę odbiorcy zwłaszcza pisząc teksty na blog, który pomaga z pozycjonowaniu stron. Użytkownicy być może nie będą wpisywali hasła „Poradnik do przycinania drzew owocowych”, tylko „jak samodzielnie przyciąć drzewko owocowe” lub „cięcie drzew owocowych”. Wyselekcjonowaniu obiektywnych fraz doskonale służą opisane niżej narzędzia – dobre słowo kluczowe nie tylko trafia w punkt, ale faktycznie jest wyszukiwane.

 

6. Odmiana słów kluczowych

 

W poprzednim artykule dotyczącym optymalizacji (znajdziesz o pod tym linkiem) wspomniałam, że nawet po dodaniu znacznika description, czyli opisu treści strony, Google może samodzielnie wybierać inną treść wyświetlaną w wynikach wyszukiwania pod linkiem, dopasowując ją do treści wyszukiwania. Podobnie jak w wypadku elastycznego dobierania treści dla odbiorcy, Google nie ma problemów z odmianą słów kluczowych. To niezwykle istotna informacja – nasycanie treści stron słowami w sztywniej, nieodmienionej wersji daje sztuczny i zniechęcający efekt. Jeśli Twoim słowem kluczowym jest „rowery retro”, możesz używać innych odmian – „szukasz roweru retro?” itd.

 

7. Podpowiedzi Google

 

Aby sprawdzić co wyszukują Twoi odbiorcy, sięgnij po sprawdzone narzędzie – podpowiedzi wyszukiwarki. Da Ci to wskazówki odnośnie tego, w jakiej formie najczęściej użytkownicy wpisują określoną frazę. Następnie przefiltruj wyniki przez kolejne, opisane niżej narzędzia.

 

słowa kluczowe

 

8. Zawężanie wyników wyszukiwania

 

Korzystając z podpowiedzi Google polecam korzystanie ze znaków specjalnych, które pozwalają zawężać i lepiej dopasowywać wyniki. Opcji zawężania wyników jest bardzo wiele – więcej na ten temat przeczytasz pod tym linkiem.

 

Do dobierania słów kluczowych najlepiej sprawdzają się znaki takie jak cudzysłów, który pokazuje ścisłe dopasowania, „-”, dzięki któremu możesz wykluczyć określone słowa czy „*”, dzięki któremu odnajdziesz nowe możliwości poprzez dodanie zmiennej (gwiazda jest zastępowana różnymi wynikami). Przykład: po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „jak * pozycjonować” Google pokaże podpowiedzi takie jak: „jak samodzielnie pozycjonować”, „jak samemu pozycjonować”, „jak skutecznie pozycjonować” itd.

 

słowa-kluczowe

 

9. Planer słów kluczowych Google

 

Darmowym narzędziem, które ułatwia dobór słów kluczowych, jest Planer słów kluczowych. Dostęp do niego mają osoby, które założyły konto AdWords. O tym jak je założyć, przeczytasz tutaj. Po zalogowaniu na konto i odpaleniu Planera słów kluczowych masz różne opcje. Możesz sprawdzić średnią miesięczną liczbę wyszukiwań lub konkurencyjność fraz, a także zobaczyć rożne inne kombinacje fraz i wybrać najtrafniejsze.

 

a) zaloguj się na konto AdWords.

b) wejdź na stronę https://adwords.google.com/KeywordPlanner.

c) kliknij w „Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub aplikacji”.

d) wpisz interesujące Cię słowo kluczowe w polu „produkt lub usługa”.

 

słowa kluczowe

 

e) kliknij niżej w „Wyświetl propozycje”.

f) przeanalizuj wyniki pod kątem ilości wyszukiwań i konkurencyjności.

 

Na tym etapie często okazuje się, że trafniejsze może być np. używanie liczby mnogiej, rozpoczynanie frazy od „jak” itd.

słowa-kluczowe

 

10. Konkurencyjność w Planerze słów kluczowych

 

Konkurencyjność w planerze słów kluczowych AdWords Google wyjaśnia jako „liczba reklamodawców, którzy wyświetlali reklamy dla danego słowa kluczowego, w stosunku do łącznej liczby słów kluczowych w Google”. Dalej możemy przeczytać, że wyliczane jest to w następujący sposób: „Liczbę reklamodawców konkurujących o poszczególne słowa kluczowe obliczamy w stosunku do wszystkich słów kluczowych w Google. Te dane zależą od wybranych ustawień kierowania na lokalizację i sieć wyszukiwania”. Mimo że odnosi się to do reklam AdWords, można z powodzeniem korzystać z tych danych. Reklamy odzwierciedlają bowiem inne trendy.

 

11. Inne opcje w Planerze słów kluczowych

 

Planer słów kluczowych ma także inne opcje, które warto testować. Możesz na przykład, zamiast wpisywać interesującą Cię frazę w polu „produkt lub usługa”, wpisać adres konkretnej podstrony na Twojej www w polu „strona docelowa”. Planer podpowie Ci słowa związane z daną stroną docelową.

 

słowa kluczowe

 

12. Google Trends

 

Narzędziem, o którym wspominałam ostatnio przy okazji Facebook Ads, jest Google Trends. Tam również możesz z powodzeniem szukać informacji o słowach kluczowych, a także sprawdzić kiedy i w jakiej lokalizacji dana fraza jest najczęściej wyszukiwana. Narzędzie jest bezpłatne i nie wymaga zakładania konta.

 

a) wejdź na stronę https://trends.google.pl/trends/.

b) wpisz na górnym pasku wyszukiwania interesującą Cię frazę kluczową.

c) wybierz zakres czasu, lokalizację, ewentualnie inną frazę dla porównania.

d) zjedź na dół strony i przeanalizuj wyniki z sekcji „Podobne wyszukiwania”. Możesz wybrać sortowanie pod kątem haseł „zyskujących popularność” lub „najpopularniejsze”.

 

Jak wyjaśnia Google, „Wyniki oznaczone jako „Przebicie” wykazały ogromny wzrost prawdopodobnie dlatego, że hasła są nowe i wcześniej wyszukiwano je bardzo rzadko (o ile w ogóle)”.

 

13. Jak rozpocząć pozycjonowanie na słowa kluczowe?

słowa kluczowe

Na początek polecamy wybrać słowa i fazy o niskiej konkurencyjności, słabiej oblegane przez konkurencję. Warto także wybrać frazy zyskujące popularność. Po czasie, kiedy strona osiągnie zadowalającą pozycję na wybrane przez Ciebie frazy (będzie widoczna w wynikach wyszukiwania po wpisaniu Twojego słowa kluczowego w pasku wyszukiwania) sięgaj po popularniejsze, a zatem trudniejsze frazy. O tym, jak skutecznie pozycjonować stronę, napiszę w kolejnym artykule.

 

Które z powyższych wskazówek są dla Ciebie najciekawsze? Daj znać w komentarzu. Jeśli chcesz dostać na maila informację o kolejnym artykule, dotyczącym pozycjonowania, zapisz się do naszego newslettera – formularz jest poniżej 🙂

 

  • Fajny tekst! Sporo przydatnych informacji, krok po kroku. Mnie jednak zawsze męczy to, jak to mierzyć. Używam wtyczki yoast – i ona nie jest tak mądra jak Google, więc jeśli tylko coś nie jest *dokładnie takie jak słowo kluczowe*, to narzeka…
    I już widzę, co robię źle dobierając słowa kluczowe 😉 Pewnie „Wenecja”, czy inne odwiedzone miejsce, to raczej słabe jest 😀

    • Yoast to cenne źródło wiedzy, ale faktycznie czasem trzeba przymknąć oko na sztywne wytyczne 🙂 Racja, „wenecja” jest zbyt szerokim słowem kluczowym. Na pewno wybicie się do top10 z tą frazą przyniosłoby świetne efekty, ale konkurencja jest zbyt potężna 😀

  • Danuta Brzezińska

    Dziękuję, bardzo przydatne informacje, szczególnie dla mnie „zielonej”

  • Pingback: Co to jest pozycjonowanie strony www? 15 najważniejszych SEO wskazówek - Webmetro()

  • Pingback: Audyty AdWords - 5 najczęstszych błędów w kampaniach - Webmetro()