Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Jak zdobyć więcej followersów na Instagramie. 35 sprawdzonych wskazówek – cz. 1

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Styczeń 16, 2017

Dla wielu firm i osobistości Instagram okazał się złotym medium, które przy odrobinie zaangażowania generuje wartościowy ruch, zainteresowanie i świadomość marki. Przedstawiamy największy w tym zakresie, dwuczęściowy poradnik internetowy, który w 35 krokach pokaże jak zdobyć więcej followersów na Instagramie i stworzyć niepowtarzalny profil

jak zdobyć followersów

Instagram to medium społecznościowe stworzone z potrzeby do pokazywania siebie i swojego życia. Zasada jest prosta: mało tekstu, dużo zdjęć. Sukcesu Instagramu nie trzeba chyba nikomu przedstawiać – taktyka okazała się niezwykle skuteczna, co szybko zauważyli przede wszystkim celebryci, ale także wiele firm.  Instagram jest niesamowicie popularny w branży lifestyle, ale niektóre marki udowadniają, że można tam „sprzedać” każdy produkt. Konkurencja jest jednak ogromna, a zdobywanie nowych obserwujących to wyzwanie wszystkich nowych profili. Żeby ułatwić Ci nawigację po treści, podzieliliśmy porady na 5 sekcji, z których dowiesz się:

 

I. Jak skutecznie przygotować wysokiej jakości profil na Instagramie

II. Jak planować aktywność, aby zdobyć więcej followersów na Instagramie

III. Jak przyciągać darmowy ruch na Instagramie

IV. Które wtyczki i aplikacje ułatwią Ci pracę

V. Czy warto inwestować w reklamy na Instagramie, kupować lajki i obserwujących.

 

Aby osiągnąć efekt w postaci setek nowych obserwujących, zastosuj jak najwięcej naszych wskazówek. Zaangażowanie szybko się zwróci. Zaczynajmy!

 

I.  Ciekawy profil na Instagramie

 

1. Profil biznesowy na Instagramie

Na początek rozważ, czy Twój profil na Instagramie ma być firmowy czy prywatny. Utworzenie profilu biznesowego daje korzyści, jednak jest możliwe jedynie w połączeniu z konkretnym fanpage na Facebooku, którym administrujesz. Na profilu firmowym możesz dodać swoją branżę, dane kontaktowe, uzyskać dostęp do statystyk a także kreować posty sponsorowane. Profil biznesowy na Instagramie nieco różni się wizualnie od prywatnego. Żeby go utworzyć, po utworzeniu konta wejdź w „Opcje” i wybierz „Przełącz na konto firmowe” (po połączeniu profilu z Facebookiem opcje tę można cofnąć). Następnie wybierz stronę, którą chcesz połączyć z profilem, i skonfiguruj informacje takie jak adres mailowy, numer telefonu i adres – które będą dostępne dla odwiedzających. Gotowe! Po kliknięciu w ikonę statystyk od teraz możesz sprawdzać swoje najpopularniejsze posty,  informacje o obserwujących, a także o promocjach (statystyki są gromadzone od momentu połączenia kont).

 

jak zdobyć więcej followersów na instagramie

2. Chwytliwa nazwa

Taktyk dotyczących skutecznej nazwy profilu jest kilka. Wiele zależy od profilu Twojej działalności. Jeżeli działasz w imieniu firmy – najlepiej postawić na spójność nazwy i wykorzystać sprawdzoną już nazwę marki lub jej jasny skrót. Jeżeli chcesz się wyróżnić, możesz w nazwie profilu umieścić informację o tym, czym się zajmujesz – istnieje wiele popularnych profili o nazwach w stylu „KochamyBurgery” czy „Rysunki_Amandy”. Oprócz nazwy profilu możesz wstawić nazwę rozszerzoną, a także biogram – do 150 znaków.

jak zdobyc followersow na instagramie

3. Wyraźny zapis adresu Twojej www

Opis Twojego profilu to niezwykle istotna sekcja. Oprócz najważniejszych informacji w biogramie (pisanych w myśl zasady – kim jestem, co robię i co to daje mojemu odbiorcy), koniecznie zamieść tam link do Twojej strony internetowej. Połóż nacisk na wizualny odbiór – używaj np. dużych i małych liter podczas pisowni, zwłaszcza jeżeli masz np. dwuczłonową nazwę.

 

4. Skracanie linków

Opis, jak link w opisie w zależności od działań warto czasem zmieniać, na przykład przy okazji promocji nowego produktu. Korzystaj wówczas z darmowych narzędzi do skracania linków, jak tinyurl czy bitly. Warty uwagi jest także Google URL Shortener, ponieważ pozwala monitorować ilość kliknięć. To nie tylko pozwoli zaoszczędzić miejsce, ale wizualnie prezentuje się o wiele korzystniej, zachęcając odbiorcę do zostania Twoim stałym obserwatorem.

5. Unikatowa lokalizacja

Jeżeli Twoja firma posiada fizyczną lokalizację, koniecznie podkreśl to na Instagramie. Dzięki temu będziesz mógł oznaczać zdjęcia w danej lokalizacji, a posty użytkowników, którzy się tam zameldują, zostaną dodane do mapy. Tutaj znajdziesz wyjaśnienie krok po kroku jak dodać nową, własną lokalizację.

 

6. Ważne ustawienia prywatności

Przed rozpoczęciem regularnej aktywności na profilu upewnij się, że nie jest on oznaczony jako prywatny. Możesz to zrobić poprzez ustawienia konta i zmienić w dowolnym momencie, jednak wówczas Twoje posty będą dostępne wyłącznie dla wąskiej grupy odbiorców, a każdy chętny będzie musiał najpierw poprosić Cię o zaakceptowanie prośby o obserwowanie (czego nie polecam).

jak zdobyć więcej followersów na instagramie

7. Aktywne powiadomienia

Aby utrzymywać wartościową i stałą relację z odbiorcami, którzy na przykład komentują Twoje zdjęcia, postaw na interaktywność i bądź dla nich dostępny w rzeczywistym czasie – Twoje zaangażowanie zostanie docenione, a komentujący zostaną obserwującymi . Aby na bieżąco otrzymywać powiadomienia push, upewnij się że są one aktywne (możesz to zrobić dla wybranych profili, na przykład oddzielając firmowe od prywatnego). O tym, jak łatwo to zrobić, przeczytasz tutaj.

 

8. Persona, do której kierujesz treści

Bardzo ważnym krokiem poprzedzającym rozpoczęcie stałej aktywności na Instagramie, tak samo jak w każdym innym medium, jest stworzenie persony, do której będziesz kierować treści. Jeżeli zatem zastanawiasz się, jak zdobyć więcej followersów na Instagramie, zastosuj następujące kroki:

a) Wybierz sobie kliku klientów, z którymi pracowało Ci się najłatwiej, składali najwięcej zamówień, zarabiałeś dzięki nim.

b) Pogrupuj ich zgodnie z Twoimi preferencjami – na przykład według płci, wieku albo profilu zachowań. Dobierz taki podział, który najlepiej odwzoruje Twoje zamierzenia odnośnie postów – na przykład czy chcesz kierować ofertę do kobiet i mężczyzn, do nastolatków itd.

c) Wybierz powtarzające się cechy – np. przedział wiekowy, lokalizacja, i zastanów się, czy poszczególnych grup nie łączą zbliżone zainteresowania lub zachowania.

d) Skup się na zgłaszanych przez klientów potrzebach i celach, które chcą osiągnąć, i prezentuj gotowe rozwiązania.

e) Dobierz przekaz tak, by każdy odbiorca poczuł, że jest to komunikacja człowieka z człowiekiem (H2H).

 

9. Stwórz swój hashtag

Stworzenie unikatowego hashtagu, czyli interaktywnego znacznika, który będzie kojarzył się z Twoją działalnością, może być strzałem w dziesiątkę na przykład podczas organizacji konkursu. Twój indywidualny hashtag może też wiele mówić o tym, co właściwie robisz, a jeśli uda Ci się stworzyć coś kreatywnego – zostanie Twoim ambasadorem. Dzięki używaniu hashtagów można ponadto łatwo lokalizować treści na Instagramie czy Twitterze. Wymyśl swój #, którym będziesz oznaczał kolejne posty, i pamiętaj by z niego korzystać. Oprócz własnego hashtagu, opatruj posty znacznikami które najlepiej oddają ich treść – możesz użyć do 30 #. O tym, jak planować popularne hashtagi, dowiesz się w części 2 naszego poradnika.

 

jak zdobyc obserujacych na instagramie

10. Zaplanuj styl wizualny profilu

Spójność wizualna to podstawa estetycznego profilu. Profile o ujednoliconym stylu cieszą się większą popularnością i są przyjemniejsze dla oka w porównaniu z tymi przesadnie kolorowymi i różnorodnymi. Wybierz na przykład kilka ulubionych filtrów czy ramek do zdjęć, których będziesz konsekwentnie używać, albo postaw na określoną paletę barw czy styl robienia zdjęć.

 

II. Potęga aktywności, wartościowy content



11. Postaw na spójność treści

Kiedy Twój profil osiągnie mistrzostwo w swoim poziomie, nadejdzie czas na regularną i konsekwentną aktywność. Odbiorcy lubią sprawdzone treści, dlatego pilnuj, aby udostępniany przez Ciebie content był spójny. Niech wszystkie zdjęcia dotyczą Twojej działalności – nie warto na przykład schodzić z raz obranego toru i okazjonalnie dodawać prywatne zdjęcia. Oczywiście nie oznacza to, żeby rezygnować z pokazywania siebie – treści ukazujące Twój biznes jako działalność, za którą stoją prawdziwi, uśmiechnięci ludzie, są jak najbardziej wskazane. Warto z tym jednak zaczekać do momentu, gdy zbierzesz już sympatię odbiorców.

 

12. Na Instagramie stawiaj na wygląd

To najważniejsza zasada, którą powinieneś się kierować. Odbiorcy bardzo rzadko będą uważnie czytać opisy Twoich zdjęć (dlatego warto je skracać), z kolei dużą uwagę będą kierować na zdjęcia. Dlatego też zanim wykonasz i dodasz zdjęcie, upewnij się, że: masz czysty obiektyw, korzystne światło, ciekawe ułożenie elementów, perspektywę i neutralne tło. Pamiętaj też o tym, żeby nie robić zdjęć z poziomu aplikacji, ponieważ ich jakość jest znacznie obniżona. Odbiorcy lubią estetyczne, symetryczne i zabawne treści, co jest nie lada wyzwaniem, które jedna warto podejmować przy okazji każdego posta. Testuj, jakie zdjęcia spotykają się z pozytywnym odbiorem – minimalistyczne, a może wręcz przeciwnie? Po kilku postach będziesz wiedzieć, co robić dalej.

insta

13. Planuj posty do przodu

Żeby ciężko wypracowana grupa followersów nie zaczęła się kurczyć, odbiorcy muszą być stale zaangażowani w Twoją działalność. Dlatego nie możesz odpuścić dodawania postów, jeżeli wcześniej przyzwyczaisz followersów do regularnej aktywności. Warto mieć w zapasie kilka zdjęć do przodu, a w razie kompletnego braku pomysłów – ponownie wykorzystywać sprawdzone wcześniej stare zdjęcia, na przykład przy okazji „throwback Thursday” (#tbt), czyli instagramowej akcji zachęcającej do dodawania starych zdjęć w czwartki.

instagram

14. Zachęcaj do aktywności

W opisach do postów stawiaj pytania i ciekawe wyzwania, które zachęcą odbiorców do komentowania. Nawet, jeżeli dana osoba nie jest Twoim obserwującym i trafi na Twój post przypadkiem, warto przekłuć jej uwagę na interakcję! Koniecznie pamiętaj o odpowiadaniu na komentarze i zachęcanie do dalszej rozmowy. Poza komentarzami, zachęcaj do tego aby odwiedzający klikali w symbol serduszka, udostępniali i oznaczali Twój profil w swoich postach.

 

15. Dbaj o jakość komentarzy

Nie tylko własnych, ale także tych które zostawiają inni ludzie. Niestety na Instagramie czasem trudno uchronić się przez psującymi jakość łańcuszkami, komentarzami reklamowymi albo zaproszeniami do obserwowania fałszywych profili – warto od razu usuwać tego typu komentarze, o wulgarnych i niegrzecznych nie wspominając.

 

16. Zorganizuj konkurs!

Instagramowe konkursy to świetna okazja nie tylko do zdobywania nowych obserwujących, ale także generowania ciekawego ruchu i zainteresowania. Konkursy na Instagramie mają nieco mniej restrykcyjne zasady niż te na FB. Koniecznie dodaj post informujący o konkursie z ciekawą grafiką, a także zadbaj o odpowiedni regulamin. W opisie postu dodaj najważniejsze informacje o zasadach i korzyściach konkursu, zaproś do obserwowania Twojego profilu i do informowania znajomych. Możesz przy okazji zmienić opis Twojego profilu, zamieszczając tam tymczasowo informację o danej akcji, i wkleić link kierujący np. do puli nagród. Przy okazji konkursów warto zachęcić uczestników do czegoś angażującego, czym będą chcieli się pochwalić, a co na przykład wykonają przy użyciu akcesoriów Twojej firmy – dzięki temu będą oznaczać Twój profil w swoich postach.

instagram konkurs

17. Lajkuj i komentuj na innych profilach

Lajkowanie zdjęć nic nie kosztuje – pamiętaj jedynie o tym, że inni użytkownicy mogą zobaczyć do 8 ostatnich postów, które polubiłeś z poziomu danego profilu. Warto więc zachować rozwagę; podobnie jest z komentarzami. Zdecydowanie warto jednak lubić i komentować, ponieważ użytkownicy Instagramu chętnie się odwdzięczają – dzięki czemu zyskujesz nowych obserwujących.

 

18. Spraw, żeby odbiorcy czekali na Twoje posty

Jeżeli zastosujesz opisane wyżej taktyki planowania wysokiej jakości contentu, może udać Ci się przyzwyczaić odbiorców do czekania na kolejne zdjęcia. Sprawdza się to zwłaszcza jeżeli publikujesz zabawne i angażujące treści – doskonałym przykładem jest profil Andrew Knappa, który zdobył ogromną popularność dodając zdjęcia na których ukryty był jego pies.

insta like

19. Inspiruj się postami TOP

Warto korzystać z doświadczeń innych osób i mistrzów w swojej dziedzinie, dlatego regularnie sięgaj do postów typowanych przez Instagram jako „najlepsze posty”. Możesz je podejrzeć po kliknięciu w dany hashtag – Instagram wyświetli 9 najpopularniejszych postów oznaczonych danym znacznikiem. To darmowe źródło inspiracji i szybka analiza bieżących trendów. Aby znaleźć popularne posty w Twojej dziedzinie, kliknij na ikonę szkła powiększającego i wpisz interesujące Cię hasło.

 

20. Planuj posty w odpowiednich godzinach

Wielu użytkowników sięga po Instagram w każdej wolnej chwili, jednak ekspertom udało się wytypować kilka najgorętszych przedziałów czasowych. Kobiety na przykład chętnie sięgają po Instagram w czasie podróży – warto więc dodawać posty kiedy są w drodze do pracy (7-9) lub właśnie wracają (15-17); wiele osób korzysta z Instagrama także przed snem. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza że w aktualnościach odbiorcom wyświetla się duża ilość treści i nawet, jeżeli są Twoimi stałymi obserwatorami, mogą wcale nie zauważyć Twoich postów.

 

Kolejną garść porad, tym razem dotyczących sposobów na generowanie ruchu, obróbki zdjęć, najlepszych wtyczek i dodatkowych działań, czyli poradnik „Jak zdobyć więcej followersów na Instagramie” cz. 2, znajdziesz pod tym linkiem – do zobaczenia na blogu!