Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Jak zdobyć więcej followersów na Instagramie. 35 sprawdzonych wskazówek – cz. 2

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Styczeń 24, 2017

Przedstawiamy dalszy ciąg wskazówek, które sprawią, że już nie będziesz zastanawiać się nad tym jak zdobyć więcej followersów na Instagramie. Wdrażaj je krok po kroku, razem ze wskazówkami z części 1, a szybko osiągniesz sukces!

W części 1 poradnika opisałam jak skutecznie przygotować wysokiej jakości profil na Instagramie i jak planować aktywność, aby zdobyć więcej obserwujących – jeżeli jeszcze nie widziałeś tego artykułu, koniecznie zajrzyj pod ten link.

jak zdobyć więcej followersów na instagramie

 

W części 2 poradnika „Jak zdobyć więcej followersów na Instagramie” znajdziesz takie informacje:

III. Jak przyciągać darmowy ruch na Instagramie

IV. Które wtyczki i aplikacje ułatwią Ci pracę

V. Czy warto inwestować w reklamy na Instagramie, kupować lajki i obserwujących

 

III. Generowanie darmowego ruchu na Instagramie

 

21. Linkuj – przenoś ruch na Instagram

Żeby zachęcić ludzi do odwiedzania Twojego profilu, zamieszczaj linki do Twojego konta i konkretnych postów gdzie tylko możesz – na przykład w opisie na Skype 🙂 Spraw, by żaden ciężko wypracowany post nie został bez echa – dodaj link na Facebooku, Twitterze, Google+, zachęcaj do odwiedzenia profilu podczas rozmów i z poziomu Twojej www.

 

22. Taguj miejsca, produkty, osoby

Żeby przyciągnąć zainteresowanie innych profili i nowych obserwujących, używaj opcji tagowania. Oczywiście nie jest wskazane, żeby oznaczać na zdjęciach osoby, które nie mają z nimi powiązań, jednak jeżeli korzystasz z jakiegoś produktu, masz do kogoś pytanie, dzielisz się cytatem, odwiedzasz konkretne miejsce – dawaj o tym znać. W ten sposób Twoje zdjęcia będą wędrowały do innych galerii (oznaczony odnajdzie je w sekcji nazwanej „miejsca, na których jesteś”). Jeżeli uda Ci się nawiązać kontakt z kimś rozpoznawalnym, koniecznie poinformuj o tym i oznacz tę osobę na zdjęciu (nie tylko poprzez znacznik @ w komentarzu – oznaczać możesz także po kliknięciu w ikonę trzech kropek, a następnie naciskając na przycisk „Oznacz osoby”). Jeżeli właściciel danego profilu wejdzie z Tobą w interakcję lub polubi Twój post, wyświetli się to w aktualnościach jego obserwujących – jak widać, zasięg będzie zwiększał się sam.

 

jak zdobyć więcej followersów na instagramie

23. Zachęcaj do oznaczania Twojego profilu

Powyższa zasada działa w obie strony, dlatego zachęcanie odbiorców do oznaczania Twojego profilu również przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim, jest to darmowa promocja Twojego profilu i produktu czy usługi. Warto nagradzać takie aktywności i na przykład udostępniać takie zdjęcia na swoim profilu (oczywiście oznaczając autora). Jeżeli będziesz dbać o swoją publiczność, ludzie chętnie będą dodawać zdjęcia z Twoimi produktami – zwłaszcza jeżeli obiecasz im, że na przykład co tydzień wyróżnisz na swoim profilu 3 najlepsze posty. Tutaj doskonale sprawdzi się wykorzystanie unikatowego hashtagu – użytkownicy z łatwością będą mogli odszukać wszystkie treści oznaczone danym #.

 

instagram follow

24. Powiązanie z innymi mediami społecznościowymi

Jeżeli prowadzisz kilka profili społecznościowych, możesz powiązać te aktywności w jedną całość, i na przykład publikować jednocześnie na Instagramie i Facebooku. Jest to duże ułatwienie, jednak nie dla każdego korzystne. Jeżeli używasz dużej ilości hashtagów w postach na Instagramie, ich kopia 1:1 będzie wyglądała nienaturalnie na Facebooku – tam hashtagi są raczej mało popularne. Warto raczej zamieszczać linki do swoich postów i zachęcać do odwiedzania profili w różnych mediach.

Instagram można powiązać z Facebookiem również na poziomie postów sponsorowanych, co przedstawia się nieco inaczej – nasze doświadczenia pokazują, że odpowiednio zaplanowana reklama dodawana jednocześnie na Facebooka i Instagram może przynieść tańszy i wartościowy ruch z poziomu tego drugiego. Warto jednak przetestować różne opcje, w tym generowanie reklamy z poziomu aplikacji Instagram.

 

25. Wykorzystuj popularne hashtagi

Jak wcześniej wspomniałam, hashtagi (znaczniki) to siła napędowa Instagrama. Dzięki nim użytkownicy szukają treści i poruszają się po ogromnej ilości contentu, która codziennie zalewa Instagram. Znaczniki powstały po to, żeby skrótowo i trafnie przypisywać określoną treść do danego hasła. Świetnie sprawdzają się przy marketingu w czasie rzeczywistym. Aby wyłapywać najchętniej klikane znaczniki, używaj aplikacji monitorujących hashtagi, takich jak TagsForLikes. Ich skuteczność już dawno odkryły największe gwiazdy Instagrama. Aplikacja zawiera kilkanaście kategorii, dzielonych na kolejne podkategorie, z których możesz łatwo kopiować najlepsze #. Niestety nie każda dziedzina posiada swoją kategorię, jednak to doskonałe źródło inspiracji – dzięki właściwym znacznikom możesz przyciągnąć mnóstwo nowych obserwujących. Pamiętaj, że jeden post może zawierać do 30 #, a kolejność ich wyświetlania w sekcji „najnowsze” jest chronologiczna.

 

instagram followers

26. Opublikuj film lub animację

Użytkownicy Instagrama uwielbiają krótkie filmy wszelkiego rodzaju – kilkusekundowe pokazy, animacje, instrukcje krok po kroku. To doskonałe pole do kreatywnej zabawy i generowania darmowego zasięgu przez długi czas. Ciekawe filmy są ponadto często polecane dalej – użytkownicy przesyłają je w prywatnych rozmowach lub polecają znajomym poprzez komentarze pod postem. Ważne, żeby film był treściwy i zabawny albo po prostu ciekawy. Jeżeli nie możesz sobie pozwolić na kreowanie profesjonalnej animacji, postaw na prostotę – naprzeciw wychodzą różne aplikacje, jak na przykład Boomerang – więcej przeczytasz pod tym linkiem.

 

instagram followers

27. Współpracuj przez „shoutout”

Możesz nawiązać współpracę z innymi profilami, w ramach której będziecie udostępniać swoje profile na Instagramie. Takie działania określa się mianem „shoutoutu”. Dodaj na swoim profilu grafikę i treść zachęcające do odwiedzenia innego profilu, koniecznie go oznaczając. Jeżeli Twoim celem będą profile marek z którymi współpracujesz, o podobnej publiczności lub takie, którym Twoje udostępnienie przyniesie korzyść – z pewnością odwdzięczą się tym samym. Takie akcje możesz planować z wyprzedzeniem, najpierw ustalając z drugą stroną szczegóły.

 

IV. Obróbka zdjęć, wtyczki i dodatki

 

28. Przycisk Instagramu na Twojej www

Kiedy Twój profil będzie zawierał już nieco treści, warto dodać nowy przycisk społecznościowy na Twojej stronie internetowej – prowadzący na Twój Instagram. To samo warto zrobić z Facebookiem i każdym innym medium, z którego aktywnie korzystasz. Dzięki temu skierujesz kolejne osoby do odwiedzania profilu, a jeżeli jego treść będzie ciekawa i np. pokaże Twój biznes z nieco innej, nowej strony – z pewnością część odwiedzających zamieni się w stałych obserwatorów. Możesz ponadto przyzwyczajać odbiorców, że na Instagramie publikujesz unikalne kody rabatowe czy informacje o promocjach – wtedy nie będą chcieli tego przegapić!

 

 

29. Nowy content z Intagramu na stronie

Żeby nowe wpisy aktualnie ukazywały się nie tylko na Twoim profilu, ale także na blogu czy stronie www, możesz zainstalować wtyczkę taką jak Instagme. Integruje ona treści w taki sposób, że nowe posty będą wyświetlać się na wybranej sekcji na stronie. Wtyczki takie zazwyczaj nie przekierowują na Twój Instagram, a na specjalnie wykreowaną stronę reprezentującą dany profil, z poziomu której odwiedzający może zacząć Cię obserwować.

 

30. Aplikacje wspierające planowanie treści na Instagramie

Jak wspomniałam w części 1 poradnika, jednym z ciekawych rozwiązań ułatwiających monitorowanie aktywności na Instagramie jest utworzenie profilu biznesowego.  Istnieje jednak wiele aplikacji wykraczających poza statystyki. Oprócz wspomnianego TagsForLikes możesz pobrać wiele innych narzędzi, które usprawnią Twoją codzienną pracę. Dobrym przykładem jest Buffer, czyli aplikacja pozwalająca na zarządzanie aktywnością na wielu profilach. Innym przykładem, który właśnie testowałam, jest Followers Insight, który po połączeniu z moim profilem pokazał ilu nowych obserwujących ostatnio zdobyłam, ilu straciłam, ilu z nich podejmuje aktywności na moim profilu itd. Niestety wersja bezpłatna nie pozwala na dokładniejszy wgląd i informacje o konkretnych profilach, najpopularniejszych postach czy hashtgach, które przyniosły mi największy ruch. Warto zacząć testować i znaleźć aplikacje, które najlepiej pasują do rodzaju Twojej aktywności.

aplikacje instagram

 

31. Aplikacje do obróbki zdjęć

Obróbka zdjęć to kolejne zagadnienie, o którym można napisać odrębny post. Jeżeli posiadasz dobrej jakości smartfon, podstawową edycję możesz przeprowadzić już na telefonie. W sklepach z aplikacjami jest ponadto mnóstwo darmowych narzędzi, takich jak PicLab czy całkiem ciekawe VSCO z ponad 10 milionami pobrań. Zdjęcia możesz przerabiać również poprzez Instagram, jednak korzystanie z gotowych filtrów raczej obniża jakość i ogólny odbiór zdjęć.

instagram

 

Bogactwo porad możesz znaleźć także na YouTube (po wpisaniu zapytania „instagram photo editing apps” otrzymałam około 956 000 wyników; autorami wielu tutoriali są ponadto prawdziwi mistrzowie aktywności). Z kolei żeby sięgnąć po bardziej zaawansowane opcje, na jakie pozwala komputer, możesz w zasadzie zupełnie zrezygnować z telefonu – aplikacje takie jak Gramblr pozwalają bowiem na dodawanie zdjęć na Instagram bezpośrednio z komputera. Dzięki temu możesz swobodnie edytować zdjęcia na komputerze i wstawiać nowe treści bez utrudnień.

 

instagram edycja zdjęć

 

V. Dodatkowe działania na Instagramie – warto?

 

32. L4L, F4F

Na Instagramie od lat istnieją zasady wzajemności, do których zobowiązują się użytkownicy używający tagów #l4l i #f4f. W skrócie oznaczają one „polubienie za polubienie” i „obserwowanie za obserwowanie”. Jeżeli deklarujesz chęć do „like for like”, za każde polubienie Twojego postu powinieneś odwdzięczyć się tym samym – analogicznie działa to w przypadku „follow for follow”. Z tego rozwiązania profile firmowe korzystają jednak nieczęsto, ponieważ wówczas do sekcji osób które obserwują trafiałyby profile nie podlegające selekcji – a jakość pozyskanych w ten sposób obserwujących jest bardzo niska. Nie są oni bowiem zainteresowani Twoją treścią, a wyłącznie tym, czy się odwdzięczysz. Ponadto szybko odchodzą – gdy tylko otrzymają obiecany like czy follow. Podsumowując – raczej nie warto. Bardziej opłacalna jest „bezinteresowna” aktywność – polubienia i obserwowanie – dajesz w ten sposób innym profilom znać o istnieniu Twojego i zachęcasz do odwiedzania go.

 

33. Aplikacje do „darmowych” polubień i obserwujących

Narzędzi i trików do generowania sztucznych polubień jest bardzo wiele. Jednym z nich jest na przykład znalezienie bardzo popularnych profili (na przykład celebryckich) i nieustanne klikanie „Obserwuj” na zmianę z „Przestań obserwować” – dzięki temu dany profil wciąż będzie pojawiał się wysoko na liście nowych obserwatorów, przez co teoretycznie ktoś może chętniej w niego kliknąć. Jak widać, jest to związane nie tylko z nakładem pracy, ale także z wątpliwymi efektami w postaci niskiej jakości obserwujących – o ile ktoś się na to zdecyduje. Aplikacje w których zbiera się wirtualne monety (za masowe klikanie „Lubię to” lub „Obserwuj”), które następnie można „wydać” na kupienie nowych aktywności, przynoszą mniej więcej podobny efekt, (a ponadto nie są wspierane przez Instagram). W efekcie obie strony chwilowo cieszą się wzrostem ruchu, który jednak nie przekłada się na zaangażowanie, a całość grozi nawet zablokowaniem konta. Nie da się jednak ukryć, że wybór tych aplikacji jest duży, i wiele osób z nich korzysta.

 

instagram like

 

34. Kupowanie aktywności na Instagramie

Kupowanie polubień i obserwujących na aukcjach internetowych to kolejna czynność, do której niewiele osób chciałoby się przyznać. Jedni są zdania, że na początek nie jest to zły pomysł – aukcje kuszą na przykład pozyskaniem „500 followesrów na zawsze” za kilkanaście złotych, dzięki którym Twój profil w ciągu doby nabiera „ciekawszego” wyglądu. Z drugiej strony należy zaznaczyć, że pozyskany w ten sposób ruch w żaden sposób nie przełoży się na zaangażowanie czy jakiekolwiek inne działania ze strony „kupionych” fanów; ponadto Twoi pozostali followersi łatwo zauważą, że na liście osób które Cię obserwują znajdują się podejrzane profile (zakładane masowo, wyłącznie w celu sprzedawania aktywności).

 

35. Reklamy na Instagramie

Odpowiadając na postawione wyżej pytanie – warto, jeżeli jest to dodatek do innych działań reklamowych. Wszystko zależy od tego, czy profil Twojego biznesu pozwala na ukazywanie go w taki sposób, że przyzwyczajeni do estetyki, lekkości i wyszukanych rozwiązań użytkownicy Instagramu będą chcieli kliknąć w post, który jest oznaczony jako „sponsorowany”. Nasze testy wykazały jednak, że reklama na Instagramie może być chętniej klikana, a CPC bywa niższy niż w przypadku postów sponsorowanych na Facebooku – wiele zależy zatem od treści. Posty sponsorowane na Instagramie możesz dodawać jednocześnie z tymi na Facebooku – pamiętaj, żeby przed opublikowaniem postu w narzędziach Facebooka sprawdzić, jak reklama wygląda w obu mediach. Poprzez Instagram osiągniesz takie cele jak zwiększanie świadomości marki i przyciąganie ruchu.

Więcej o reklamie na Instagramie przeczytasz tutaj: Reklama na Instagramie.

 

posty sponsorowane na isntagramie

Na koniec dodam, że Instagram wprowadził właśnie nową opcję transmisji na żywo. Nie miałam okazji testować jej osobiście, ale uczestniczyłam już w jednej relacji live – zapowiada się rewelacyjnie! Dźwięk i obraz na żywo, opcja dodawania komentarzy, „serduszek” i natychmiastowo aktualizowana lista uczestników zrobiły spore wrażenie, dlatego warto poświęcić temu rozwiązaniu czas na przetestowanie. Informacja o transmisji wyświetli się obserwującym, którzy akurat przebywają na Instagramie, ale oczywiście możesz dać o niej znać już wcześniej, żeby zebrać jak największą widownię – i oczywiście zyskać nowych obserwujących :).

 

To już wszystkie nasze wskazówki dotyczące tego, jak zdobyć więcej followersów na Instagramie – mam nadzieję, że pochwalisz się efektami w komentarzu!

  • Dzięki za wskazówki, od jakiegoś czasu staramy się rozkręcić nasz profil, ale łatwo nie ma 😉 https://www.instagram.com/wikirosepl/

    • Marcin, dzięki za komentarz i link do profilu 🙂 To prawda, że nie ma lekko – Instagram wymaga dużo zaangażowania, ale warto się starać, a nie uciekać do sztucznego nabijania tłumu. Koniecznie daj znać, które wskazówki zastosujecie na profilu 😉
      Przy okazji, piękne zdjęcia – dostajesz ode mnie follow!

  • chętnie skorzystam z Twoich porad:)

    • Angelika, bardzo się cieszę! Zapraszam do zapoznania się też z pierwszą częścią 🙂

  • Anna Mierzyńska

    Dzięki za wskazówki. Instagram to dla mnie wciąż poboczna aktywność, ale warto wiedzieć, jak to dokładnie działa.

    • Anna, trzymam kciuki. Mam nadzieję że zajrzysz też do części 1 poradnika 😉
      Jako poboczna aktywność Instagram ma tę zaletę, że nawet przy odrobinie zaangażowania może przyciągać ruch na stronę, ale wiadomo – im więcej pracy w niego włożymy, tym efekty będą lepsze 🙂

  • Instagramu nadal nie mam, to znaczy konto mam, ale jest „martwe”. Myślę, że w przyszłości wskazówki się przydadzą 🙂

    • Aniu, zacznij w takim razie od 1 części poradnika, łatwiej będzie ożywić konto 😉 dużo z tym… Zabawy, ale warto!

      • Póki co ogarniam fp. Nie wiem jak pogodzić to wszystko, jak już cierpię na brak czasu 🙂

        • Może skorzystaj z opcji połączenia kont, tylko ostrożnie sprawdzaj przed dodaniem czy treść pasuje i do Instagramu, i Facebooka 🙂 Korzystasz z postów sponsorowanych na fp? Może dzięki temu w krótszym czasie udałoby się zdobyć więcej odbiorców 🙂

          • A w jaki sposób da się połączyć konta? Jest później opcja, że post jednak nie trafia do Instagramu? Zdjęcia muszę dodawać osobno czy coś je pobiera z posta? Szczerze mówiąc to jeszcze nie wkładałam wysiłków w pracę z tymi mediami. Zdarza się korzystać z postów sponsorowanych, ale to były próby za „śmieszne” pieniądze 🙂

          • Konta możesz połączyć poprzez aplikację Instagram z poziomu telefonu. Ja zrobiłam to po przełączeniu konta na biznesowe (jak to zrobić, opisałam w pkt. 1 w http://webmetro.pl/poradnik/jak-zdobyc-wiecej-followersow-na-instagramie-cz-1/; wcześniej, mój profil był powiązany z prywatnym kontem na FB, co nie pozwalało publikować na fanpage’u).
            Następnie po wejściu w opcje konta należy „zjechać” w dół, aż do sekcji „Ustawienia”. Tam jest opcja „Powiązane konta”. Z dostępnej listy wybierz te, które Cię interesują – ja połączyłam z jednym z fanpage’y, którymi zarządzam. Dzięki temu każdy post dodany na Instagramie możesz udostępnić na tym fanpage, z opcją edycji treści przed dodaniem. To trochę odwraca kolejność dodawania postów (najlpierw na Ig), ale efekt jest taki sam 🙂
            Żeby ułatwić sobie pracę, możesz też przejrzeć nardzędzia takie jak https://buffer.com – do zarządzania aktywnością w social mediach.
            P.S. Odnośnie postów, kiedy połączysz konta to one również będą publikowane w obu profilach (każdorazowo możesz to zmienić). Za śmieszne pieniądze czasem można też osiągnąć niezłe efekty – kwestia dobrania przekazu i wybrania odpowiedniej opcji (np. promowanie filmu:))

          • Dziękuję Ci bardzo za tak wyczerpującą odpowiedź. Będę musiała to przetrawić na spokojnie i spróbować, ale to jeszcze chwila 🙂 Na razie na priorytet wzięłam sobie zmianę nagłówków na blogu… ale już mi czasu brakuje 🙂

          • Nagłówi są bardzo ważne, zwłaszcza z związku z wprowadzaniem Mobile Index First – dobra decyzja 🙂

          • Może coś podpowiesz? bo to chyba trzeba pogrzebać w kodzie 🙂

          • Aniu, opisz dokładniej z czym potrzebujesz pomocy w mailu: miriam@webmetro.pl. Postaram się pomóc 🙂
            Przesyłam link do wpisu o indeksowaniu mobilnym – jest tam kilka słów o nagłówkach i parę innych informacji, które mogą Ci się przydać. W komentarzach rozmowa również zeszła na nagłówki: http://webmetro.pl/poradnik/pozycjonowanie-na-mobile/

  • Czasami wystarczy jeden dobry post, żeby podnieść sobie statystyki. Jednak trzeba dobrze trafić ze zdjęciem. Ja cały czas pracuję nad Instagramem, idzie topornie, ale ważne, że do przodu. Dzięki za rady. 😉

    • Na moim koncie na Instagramie zdarzało mi się stworzyć taki właśnie dobry post – najlepiej działało, gdy polubiła go znana osoba, wtedy zasięg sam rósł. Szkoda, że wtedy nie miałam podpiętych statystyk i nie korzystałam jeszcze z odpowiednich narzędzi, bo sukces łatwiej byłoby regularnie powtarzać.
      Dżo, w razie pytań – do usług 🙂

      • Jak będę potrzebowała pomocy, nie omieszkam się odezwać. 😉

  • Pingback: Sobotnia Czytelnia - #2 - Urszula Marketing()

  • Pieruńskie maszkety

    Na razie raczkuję na instagramie dlatego ten post jest bardzo dla mnie pomocny 🙂

  • Mariusz Kaczorowski

    Hej bardzo fajny artykuł! Ja korzystam z tego: http://bot-instagram.pl Szybko dostaje lajki i rozkręcam swój profil. Już mam 80 000 followersów a w tym serwisie startowałam z 3 000. Reszta to prawdziwi fani którzy komentują i lajkują moje zdjęcia. Przy takiej liczbie trzeba dodawać zdjęcie conajmniej raz na dzień bo followersi mogą szybko się ulotnić.

  • Pingback: Reklama na Instagramie. Poradnik w 5 krokach - Webmetro()

  • Marek

    Ja polecam tą stronkę http://bit.ly/2rFFiHo – szybka weryfikacja i masa nowych followersów 🙂

  • Pingback: Jak reklamować firmę na Instagramie i zdobywać followersów - Webmetro()