Przedstawiamy dalszy ciąg wskazówek, które sprawią, że już nie będziesz zastanawiać się nad tym jak zdobyć więcej followersów na Instagramie. Wdrażaj je krok po kroku, razem ze wskazówkami z części 1, a szybko osiągniesz sukces!
W części 1 poradnika opisałam jak skutecznie przygotować wysokiej jakości profil na Instagramie i jak planować aktywność, aby zdobyć więcej obserwujących – jeżeli jeszcze nie widziałeś tego artykułu, koniecznie zajrzyj pod ten link.
W części 2 poradnika „Jak zdobyć więcej followersów na Instagramie” znajdziesz takie informacje:
III. Jak przyciągać darmowy ruch na Instagramie
IV. Które wtyczki i aplikacje ułatwią Ci pracę
V. Czy warto inwestować w reklamy na Instagramie, kupować lajki i obserwujących
III. Generowanie darmowego ruchu na Instagramie
21. Linkuj – przenoś ruch na Instagram
Żeby zachęcić ludzi do odwiedzania Twojego profilu, zamieszczaj linki do Twojego konta i konkretnych postów gdzie tylko możesz – na przykład w opisie na Skype 🙂 Spraw, by żaden ciężko wypracowany post nie został bez echa – dodaj link na Facebooku, Twitterze, Google+, zachęcaj do odwiedzenia profilu podczas rozmów i z poziomu Twojej www.
22. Taguj miejsca, produkty, osoby
Żeby przyciągnąć zainteresowanie innych profili i nowych obserwujących, używaj opcji tagowania. Oczywiście nie jest wskazane, żeby oznaczać na zdjęciach osoby, które nie mają z nimi powiązań, jednak jeżeli korzystasz z jakiegoś produktu, masz do kogoś pytanie, dzielisz się cytatem, odwiedzasz konkretne miejsce – dawaj o tym znać. W ten sposób Twoje zdjęcia będą wędrowały do innych galerii (oznaczony odnajdzie je w sekcji nazwanej „miejsca, na których jesteś”). Jeżeli uda Ci się nawiązać kontakt z kimś rozpoznawalnym, koniecznie poinformuj o tym i oznacz tę osobę na zdjęciu (nie tylko poprzez znacznik @ w komentarzu – oznaczać możesz także po kliknięciu w ikonę trzech kropek, a następnie naciskając na przycisk „Oznacz osoby”). Jeżeli właściciel danego profilu wejdzie z Tobą w interakcję lub polubi Twój post, wyświetli się to w aktualnościach jego obserwujących – jak widać, zasięg będzie zwiększał się sam.
23. Zachęcaj do oznaczania Twojego profilu
Powyższa zasada działa w obie strony, dlatego zachęcanie odbiorców do oznaczania Twojego profilu również przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim, jest to darmowa promocja Twojego profilu i produktu czy usługi. Warto nagradzać takie aktywności i na przykład udostępniać takie zdjęcia na swoim profilu (oczywiście oznaczając autora). Jeżeli będziesz dbać o swoją publiczność, ludzie chętnie będą dodawać zdjęcia z Twoimi produktami – zwłaszcza jeżeli obiecasz im, że na przykład co tydzień wyróżnisz na swoim profilu 3 najlepsze posty. Tutaj doskonale sprawdzi się wykorzystanie unikatowego hashtagu – użytkownicy z łatwością będą mogli odszukać wszystkie treści oznaczone danym #.
24. Powiązanie z innymi mediami społecznościowymi
Jeżeli prowadzisz kilka profili społecznościowych, możesz powiązać te aktywności w jedną całość, i na przykład publikować jednocześnie na Instagramie i Facebooku. Jest to duże ułatwienie, jednak nie dla każdego korzystne. Jeżeli używasz dużej ilości hashtagów w postach na Instagramie, ich kopia 1:1 będzie wyglądała nienaturalnie na Facebooku – tam hashtagi są raczej mało popularne. Warto raczej zamieszczać linki do swoich postów i zachęcać do odwiedzania profili w różnych mediach.
Instagram można powiązać z Facebookiem również na poziomie postów sponsorowanych, co przedstawia się nieco inaczej – nasze doświadczenia pokazują, że odpowiednio zaplanowana reklama dodawana jednocześnie na Facebooka i Instagram może przynieść tańszy i wartościowy ruch z poziomu tego drugiego. Warto jednak przetestować różne opcje, w tym generowanie reklamy z poziomu aplikacji Instagram.
25. Wykorzystuj popularne hashtagi
Jak wcześniej wspomniałam, hashtagi (znaczniki) to siła napędowa Instagrama. Dzięki nim użytkownicy szukają treści i poruszają się po ogromnej ilości contentu, która codziennie zalewa Instagram. Znaczniki powstały po to, żeby skrótowo i trafnie przypisywać określoną treść do danego hasła. Świetnie sprawdzają się przy marketingu w czasie rzeczywistym. Aby wyłapywać najchętniej klikane znaczniki, używaj aplikacji monitorujących hashtagi, takich jak TagsForLikes. Ich skuteczność już dawno odkryły największe gwiazdy Instagrama. Aplikacja zawiera kilkanaście kategorii, dzielonych na kolejne podkategorie, z których możesz łatwo kopiować najlepsze #. Niestety nie każda dziedzina posiada swoją kategorię, jednak to doskonałe źródło inspiracji – dzięki właściwym znacznikom możesz przyciągnąć mnóstwo nowych obserwujących. Pamiętaj, że jeden post może zawierać do 30 #, a kolejność ich wyświetlania w sekcji „najnowsze” jest chronologiczna.
26. Opublikuj film lub animację
Użytkownicy Instagrama uwielbiają krótkie filmy wszelkiego rodzaju – kilkusekundowe pokazy, animacje, instrukcje krok po kroku. To doskonałe pole do kreatywnej zabawy i generowania darmowego zasięgu przez długi czas. Ciekawe filmy są ponadto często polecane dalej – użytkownicy przesyłają je w prywatnych rozmowach lub polecają znajomym poprzez komentarze pod postem. Ważne, żeby film był treściwy i zabawny albo po prostu ciekawy. Jeżeli nie możesz sobie pozwolić na kreowanie profesjonalnej animacji, postaw na prostotę – naprzeciw wychodzą różne aplikacje, jak na przykład Boomerang – więcej przeczytasz pod tym linkiem.
27. Współpracuj przez „shoutout”
Możesz nawiązać współpracę z innymi profilami, w ramach której będziecie udostępniać swoje profile na Instagramie. Takie działania określa się mianem „shoutoutu”. Dodaj na swoim profilu grafikę i treść zachęcające do odwiedzenia innego profilu, koniecznie go oznaczając. Jeżeli Twoim celem będą profile marek z którymi współpracujesz, o podobnej publiczności lub takie, którym Twoje udostępnienie przyniesie korzyść – z pewnością odwdzięczą się tym samym. Takie akcje możesz planować z wyprzedzeniem, najpierw ustalając z drugą stroną szczegóły.
IV. Obróbka zdjęć, wtyczki i dodatki
28. Przycisk Instagramu na Twojej www
Kiedy Twój profil będzie zawierał już nieco treści, warto dodać nowy przycisk społecznościowy na Twojej stronie internetowej – prowadzący na Twój Instagram. To samo warto zrobić z Facebookiem i każdym innym medium, z którego aktywnie korzystasz. Dzięki temu skierujesz kolejne osoby do odwiedzania profilu, a jeżeli jego treść będzie ciekawa i np. pokaże Twój biznes z nieco innej, nowej strony – z pewnością część odwiedzających zamieni się w stałych obserwatorów. Możesz ponadto przyzwyczajać odbiorców, że na Instagramie publikujesz unikalne kody rabatowe czy informacje o promocjach – wtedy nie będą chcieli tego przegapić!
29. Nowy content z Intagramu na stronie
Żeby nowe wpisy aktualnie ukazywały się nie tylko na Twoim profilu, ale także na blogu czy stronie www, możesz zainstalować wtyczkę taką jak Instagme. Integruje ona treści w taki sposób, że nowe posty będą wyświetlać się na wybranej sekcji na stronie. Wtyczki takie zazwyczaj nie przekierowują na Twój Instagram, a na specjalnie wykreowaną stronę reprezentującą dany profil, z poziomu której odwiedzający może zacząć Cię obserwować.
30. Aplikacje wspierające planowanie treści na Instagramie
Jak wspomniałam w części 1 poradnika, jednym z ciekawych rozwiązań ułatwiających monitorowanie aktywności na Instagramie jest utworzenie profilu biznesowego. Istnieje jednak wiele aplikacji wykraczających poza statystyki. Oprócz wspomnianego TagsForLikes możesz pobrać wiele innych narzędzi, które usprawnią Twoją codzienną pracę. Dobrym przykładem jest Buffer, czyli aplikacja pozwalająca na zarządzanie aktywnością na wielu profilach. Innym przykładem, który właśnie testowałam, jest Followers Insight, który po połączeniu z moim profilem pokazał ilu nowych obserwujących ostatnio zdobyłam, ilu straciłam, ilu z nich podejmuje aktywności na moim profilu itd. Niestety wersja bezpłatna nie pozwala na dokładniejszy wgląd i informacje o konkretnych profilach, najpopularniejszych postach czy hashtgach, które przyniosły mi największy ruch. Warto zacząć testować i znaleźć aplikacje, które najlepiej pasują do rodzaju Twojej aktywności.
31. Aplikacje do obróbki zdjęć
Obróbka zdjęć to kolejne zagadnienie, o którym można napisać odrębny post. Jeżeli posiadasz dobrej jakości smartfon, podstawową edycję możesz przeprowadzić już na telefonie. W sklepach z aplikacjami jest ponadto mnóstwo darmowych narzędzi, takich jak PicLab czy całkiem ciekawe VSCO z ponad 10 milionami pobrań. Zdjęcia możesz przerabiać również poprzez Instagram, jednak korzystanie z gotowych filtrów raczej obniża jakość i ogólny odbiór zdjęć.
Bogactwo porad możesz znaleźć także na YouTube (po wpisaniu zapytania „instagram photo editing apps” otrzymałam około 956 000 wyników; autorami wielu tutoriali są ponadto prawdziwi mistrzowie aktywności). Z kolei żeby sięgnąć po bardziej zaawansowane opcje, na jakie pozwala komputer, możesz w zasadzie zupełnie zrezygnować z telefonu – aplikacje takie jak Gramblr pozwalają bowiem na dodawanie zdjęć na Instagram bezpośrednio z komputera. Dzięki temu możesz swobodnie edytować zdjęcia na komputerze i wstawiać nowe treści bez utrudnień.
V. Dodatkowe działania na Instagramie – warto?
32. L4L, F4F
Na Instagramie od lat istnieją zasady wzajemności, do których zobowiązują się użytkownicy używający tagów #l4l i #f4f. W skrócie oznaczają one „polubienie za polubienie” i „obserwowanie za obserwowanie”. Jeżeli deklarujesz chęć do „like for like”, za każde polubienie Twojego postu powinieneś odwdzięczyć się tym samym – analogicznie działa to w przypadku „follow for follow”. Z tego rozwiązania profile firmowe korzystają jednak nieczęsto, ponieważ wówczas do sekcji osób które obserwują trafiałyby profile nie podlegające selekcji – a jakość pozyskanych w ten sposób obserwujących jest bardzo niska. Nie są oni bowiem zainteresowani Twoją treścią, a wyłącznie tym, czy się odwdzięczysz. Ponadto szybko odchodzą – gdy tylko otrzymają obiecany like czy follow. Podsumowując – raczej nie warto. Bardziej opłacalna jest „bezinteresowna” aktywność – polubienia i obserwowanie – dajesz w ten sposób innym profilom znać o istnieniu Twojego i zachęcasz do odwiedzania go.
33. Aplikacje do „darmowych” polubień i obserwujących
Narzędzi i trików do generowania sztucznych polubień jest bardzo wiele. Jednym z nich jest na przykład znalezienie bardzo popularnych profili (na przykład celebryckich) i nieustanne klikanie „Obserwuj” na zmianę z „Przestań obserwować” – dzięki temu dany profil wciąż będzie pojawiał się wysoko na liście nowych obserwatorów, przez co teoretycznie ktoś może chętniej w niego kliknąć. Jak widać, jest to związane nie tylko z nakładem pracy, ale także z wątpliwymi efektami w postaci niskiej jakości obserwujących – o ile ktoś się na to zdecyduje. Aplikacje w których zbiera się wirtualne monety (za masowe klikanie „Lubię to” lub „Obserwuj”), które następnie można „wydać” na kupienie nowych aktywności, przynoszą mniej więcej podobny efekt, (a ponadto nie są wspierane przez Instagram). W efekcie obie strony chwilowo cieszą się wzrostem ruchu, który jednak nie przekłada się na zaangażowanie, a całość grozi nawet zablokowaniem konta. Nie da się jednak ukryć, że wybór tych aplikacji jest duży, i wiele osób z nich korzysta.
34. Kupowanie aktywności na Instagramie
Kupowanie polubień i obserwujących na aukcjach internetowych to kolejna czynność, do której niewiele osób chciałoby się przyznać. Jedni są zdania, że na początek nie jest to zły pomysł – aukcje kuszą na przykład pozyskaniem „500 followesrów na zawsze” za kilkanaście złotych, dzięki którym Twój profil w ciągu doby nabiera „ciekawszego” wyglądu. Z drugiej strony należy zaznaczyć, że pozyskany w ten sposób ruch w żaden sposób nie przełoży się na zaangażowanie czy jakiekolwiek inne działania ze strony „kupionych” fanów; ponadto Twoi pozostali followersi łatwo zauważą, że na liście osób które Cię obserwują znajdują się podejrzane profile (zakładane masowo, wyłącznie w celu sprzedawania aktywności).
35. Reklamy na Instagramie
Odpowiadając na postawione wyżej pytanie – warto, jeżeli jest to dodatek do innych działań reklamowych. Wszystko zależy od tego, czy profil Twojego biznesu pozwala na ukazywanie go w taki sposób, że przyzwyczajeni do estetyki, lekkości i wyszukanych rozwiązań użytkownicy Instagramu będą chcieli kliknąć w post, który jest oznaczony jako „sponsorowany”. Nasze testy wykazały jednak, że reklama na Instagramie może być chętniej klikana, a CPC bywa niższy niż w przypadku postów sponsorowanych na Facebooku – wiele zależy zatem od treści. Posty sponsorowane na Instagramie możesz dodawać jednocześnie z tymi na Facebooku – pamiętaj, żeby przed opublikowaniem postu w narzędziach Facebooka sprawdzić, jak reklama wygląda w obu mediach. Poprzez Instagram osiągniesz takie cele jak zwiększanie świadomości marki i przyciąganie ruchu.
Więcej o reklamie na Instagramie przeczytasz tutaj: Reklama na Instagramie.
Na koniec dodam, że Instagram wprowadził właśnie nową opcję transmisji na żywo. Nie miałam okazji testować jej osobiście, ale uczestniczyłam już w jednej relacji live – zapowiada się rewelacyjnie! Dźwięk i obraz na żywo, opcja dodawania komentarzy, „serduszek” i natychmiastowo aktualizowana lista uczestników zrobiły spore wrażenie, dlatego warto poświęcić temu rozwiązaniu czas na przetestowanie. Informacja o transmisji wyświetli się obserwującym, którzy akurat przebywają na Instagramie, ale oczywiście możesz dać o niej znać już wcześniej, żeby zebrać jak największą widownię – i oczywiście zyskać nowych obserwujących :).
Pingback: Sobotnia Czytelnia - #2 - Urszula Marketing()
Pingback: Reklama na Instagramie. Poradnik w 5 krokach - Webmetro()
Pingback: Jak reklamować firmę na Instagramie i zdobywać followersów - Webmetro()