Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Reklama na Facebooku. 5 mało znanych wskazówek, które… musisz znać

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Grudzień 12, 2016

Przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw wskazówek do prowadzenia reklamy na Facebooku, które wykraczają poza standardowe poradniki. Ostrzegamy – nie znajdziesz tutaj znanej Ci już prawdopodobnie „instrukcji krok po kroku”. Za tym tekstem kryją się porady, które wynikają wyłącznie z praktyki – nie tylko dla początkujących. Ruszajmy!

 

 

1. Czas konta reklamowego na Facebooku

Pod określeniem „czasu” konta kryje się bardzo wiele. Po pierwsze  jest to wybór strefy czasowej, w jakiej będzie prowadzone Twoje konto reklamowe na Facebooku. Decydując się np. na płatność w dolarach i podpinając konto pod Strefę Czasową Pacyfiku, niestety utrudnisz sobie przyszłe działania pod kątem ich harmonogramu. Każdy post sponsorowany będzie wymagał przed dodaniem obliczenia, która godzina panuje aktualnie w tamtej lokalizacji (w zależności od tego, czy działamy w czasie letnim czy zimowym, jest to różnica 9-10 godzin), co nie jest takie trudne – jednak ustawiając posty według harmonogramu godzin (opcja niesamowicie przydatna, jeśli chcesz np. by Twoje posty kierowały do witryny w godzinach pracy – żeby od razu odpowiadać na potencjalne zapytania; może ponadto ułatwić wykluczenie „przypadkowych”, nocnych kliknięć), każdorazowe liczenie może być co najmniej problematyczne.

harmonogram-reklam-na-facebooku

Ważne jest, że aby móc stosować harmonogram wyświetleń postów, należy korzystać z opcji „budżetu całkowitego”, a nie „dziennego”. Kolejną bardzo istotną rzeczą jest uważne przyjrzenie się okresowi, na który chcemy ustawić harmonogram reklam na Facebooku – domyślnie jest to okres 1 miesiąca, przez co prawdopodobnie otrzymasz komunikat o niewystarczającej kwocie na rozpoczęcie wyświetlania. Po zmianie zakresu dat komunikat powinien zniknąć.

 

2. Powiadomienia dotyczące aktywności na koncie

Zdecydowanym ułatwieniem działań reklamowych na Facebooku jest utworzenie konta z profilu, który nie jest przypięty do Twojego prywatnego konta. Nie zawsze jest to jednak opłacalne – jeżeli z góry wiesz, że nie będziesz zbyt często logował się na inny profil, zrezygnuj z tej wskazówki. Z kolei jeśli wiesz że utrzymasz dyscyplinę i będziesz regularnie logował się na profilu, który utworzysz na podstawie innego niż Twój podstawowy adresu e-mail, łatwo oddzielisz sprawy prywatne od biznesowych. Jest to przydatne zwłaszcza jeśli prowadzisz kilka fanpage’y lub jeżeli działasz aktywnie – jako powiadomienia będziesz otrzymywać bowiem wszystkie informacje związane z nowymi wiadomościami, polubieniami postów, nowymi wyświetleniami strony, a dodatkowo dotyczące wszystkich aktywności z reklam.

 

konto-reklamowe-facebook

 

3. Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Kwestia budżetu poświęcanego na reklamę jest ściśle zależna od profilu Twojej działalności. Chcielibyśmy jednak przedstawić Ci parę kwestii, które nieco rozjaśnią temat.

Przy każdym poście masz do wyboru budżet dzienny oraz budżet całkowity. Po pierwsze, zastanów się co chcesz osiągnąć – niech za przykład posłuży mikrokonwersja w postaci kliknięcia kierującego do Twojej witryny (o tym, czym jest konwersja, pisaliśmy niedawno w tym artykule). Średni koszt jednego kliknięcia to od 2 do 5 zł, w zależności od branży i poziomu optymalizacji kampanii. Jeżeli zatem chcesz, żeby Twój post zdobył 10 kliknięć, weź pod uwagę że z nich będzie Cię kosztowało ok. 2-5 zł (te stawki mogą się oczywiście wahać i wynieść np. 7 czy nawet 14 zł. Tu wiele zależy od grupy docelowej, która nie może być zbyt wąska – można przyjąć, że optymalna grupa to od 5 do 25 tysięcy potencjalnych odbiorców). Po drugie, treści reklamowe, żeby nie odstraszały odbiorców, powinny przypadać średnio co 3-4 posty niereklamowe. Teraz już łatwo policzyć, ile wyniesie budżet minimalny.

 

4. Cel Twoich postów sponsorowanych

Bardzo ważną, lecz niestety często niedostatecznie podkreślaną informacją jest fakt, że 1 post powinien mieć dokładnie 1 cel. Jeżeli liczysz na to, że jednym postem osiągniesz np. dużo wejść na Twoją www, a jednocześnie wiele polubień postu czy fanpage’a, lepiej od razu przemyśl strategię.

 

umiejscowienia-reklam-na-facebooku

Prześledźmy zatem, jakie cele możesz wybrać, i co dokładnie oznaczają. Ich nazwy bowiem mogą być co najmniej mylące. Na przykład cel „promuj stronę” oznacza promowanie Twojego Fanpage, a nie Twojej www. Niestety wyjaśnienie, które serwuje Facebook po kliknięciu w ten cel, nie rozjaśnia sytuacji („Połącz więcej użytkowników z Twoją stroną.”).

Dlatego też, jeżeli celem Twoich reklam jest przyciągnięcie odbiorcy do Twojej witryny, wybierz inny cel – znajduje się on w sekcji „Branie pod uwagę”, a Facebook określa go jako „kierowanie ludzi do miejsca docelowego na Facebooku lub poza nim”.

 

cel-reklam-na-facebooku

 

5. Umiejscowienie reklam na Facebooku

Umiejscowienie reklamy, czyli tak naprawdę wybór między PC a urządzeniami mobilnymi, to niesamowicie ważna kwestia. W skrócie: jeżeli Twoja strona jest responsywna i działa poprawnie w wersji mobilnej (o tym, jak najłatwiej to sprawdzić, pisaliśmy w tym artykule), możesz kierować reklamy do urządzeń mobilnych. Przed złożeniem zamówienia koniecznie sprawdź jednak, jak Twój post prezentuje się w wersji mobilnej, w podglądzie reklamy wybierając „Aktualności na urządzeniach mobilnych”.

 

reklama-mobilna-facebook

 

Ponadto warto testować różne wersje reklam. Żeby jednak miało to sens, zmień tylko 1 element – na przykład zdjęcie lub przycisk z wezwaniem do działania. W jednym zestawie reklam możesz dodać zatem 2 reklamy ze współdzielonym budżetem – testuj, która przynosi lepsze wyniki, i przydziel jej większy budżet na przyszłość.

 

Jeżeli zainteresowały Was powyższe wskazówki i chcielibyście dowiedzieć się na przykład, co powinien zawierać i jakiej długości powinien być skuteczny tekst postu, jak wzmocnić wezwanie do działania treścią nagłówka, jak stworzyć chwytliwy film reklamowy używając do tego edytora Facebooka albo jak wygenerować darmowy link, który natychmiast ułatwi Wam śledzenie efektów w Google Analytics, dajcie znać – w kolejnej odsłonie chętnie odpowiemy na Wasze pytania.