Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu

Reklama na Instagramie. Poradnik w 5 krokach

Miriam Witych-Gusowska, Specjalista ds. Marketingu , Kwiecień 7, 2017

Reklama na Instagramie doskonale sprawdza się w branży B2C. Wszelkie usługi i produkty, które można przedstawić w postaci ciekawych grafik, są na Instagramie mile widziane. Koszty reklamy zależą od optymalizacji kampanii, a jej skuteczność można zwiększać – przedstawiam kilka sztuczek, które pomogą to osiągnąć.

 

reklama na istagramie
Reklamy na Instagramie można z łatwością tworzyć z wykorzystaniem tych samych narzędzi, co przy Facebook Ads. Proces wygląda podobnie, należy jednak uważać na kilka kwestii technicznych oraz przede wszystkim dobrej jakości grafiki. Jeśli ich rozdzielczość jest zbyt niska, system odrzuci je już w momencie kreacji reklam.

Konto reklamowe na Instagramie

Aby utworzyć nowe reklamy na Instagramie, należy mieć na Facebooku konto oraz stronę reprezentującą Twój biznes (fanpage). Do tworzenia reklam, których celem jest odsyłanie użytkowników poza serwis (np. do e-sklepu), wystarczy podstawowy fanpage – ze zdjęciem profilowym i w tle, podstawowymi informacjami (np. opis, nr telefonu, lokalizacja).
reklama na istagramie
Zdecyduj, czy w celach reklamowych podepniesz swoje istniejące konto na Instagramie do Facebooka – jeśli nie chcesz tego robić lub nie masz konta na Instagramie, Twoje reklamy reprezentować będzie Twój fanpage na Facebooku (jego nazwa i zdjęcie profilowe).

Aby podpiąć istniejące konto na Instagramie do konta reklamowego na Facebooku:

  • Zaloguj się na Facebooku i przejdź do Menedżera Firmy (więcej o tym narzędziu przeczytasz tutaj)
  • W lewej, górnej części rozwiń narzędzia i kliknij w sekcję Ustawienia Menedżera Firmy.
  • Wybierz opcję Konta na Instagramie.
    reklama na istagramie

 

  • Wybierz opcję Zgłoś prawa do nowego konta na Instagramie.
  • Wpisz nazwę Twojego konta na Instagramie i swoje aktualne hasło.
  • Wciśnij przycisk Dalej, zapisując zmiany.

Wskazówka: nazwa fanpage/profilu powinna jasno sugerować odbiorcy, czego dotyczy Twój biznes. Jeśli Twoja nazwa jest np. w innym języku, pochodzi od nazwiska albo zawiera w sobie zagadkę, po nazwie głównej możesz dodać 2 słowa wyjaśnienia. Np. Abscracto – Centrum Florystyczne. Nazwa nie powinna być oczywiście zbyt długa czy skomplikowana.

Wybór celu reklamy na Instagramie

Aby rozpocząć tworzenie reklam, przejdź do swojego konta reklamowego i kliknij przycisk Utwórz kampanię. Wyświetli się lista wszystkich dostępnych na Facebooku celów. Zwróć szczególną uwagę na to, że tylko część z nich pozwala na umieszczenie reklamy na Instagramie. Wybierz jeden z następujących celów:

  • Rozpoznawalność marki
  • Zasięg
  • Ruch
  • Instalacje aplikacji
  • Aktywność
  • Wyświetlenia filmu
  • Konwersje

 

reklama na istagramie

Po wyborze celu nazwij kampanię tak, żeby łatwo Ci było ją później odszukać. Przejdź dalej – do tworzenia nowego zestawu reklam.

Wskazówka: jeśli Twoim zamiarem jest skierowanie odbiorców do sklepu online, na blog czy inną stronę, wybierz cel Ruch. Wówczas koszty będą naliczane po kliknięciu w link (rozliczenie CPC jest dostępne dla osób, które na danym koncie reklamowym wydały co najmniej 20 zł na reklamy). Jeśli chcesz promować film zachęcający do kliknięcia, również możesz wybrać cel Ruch – decydując się na Wyświetlenia filmu zapłacisz za każde 3-sekundowe wyświetlenie. W przypadku tego celu niemożliwa jest jednak reklama w Relacjach. Opis pozostałych celów poznasz, najeżdżając na nie kursorem w Menedżerze Reklam.

Grupa odbiorców, umiejscowienia i budżet

Wybór grupy odbiorców to złożony proces, od którego zależy powodzenie kampanii. Wybierz dokładną lokalizację, która odpowiada umiejscowieniu Twoich potencjalnych klientów. Określ wiek i płeć (możesz utworzyć osobne zestawy reklam do młodszych i starszych odbiorców, albo z podziałem na płeć). Następnie wybierz zainteresowania, wpisując je po polsku i angielsku. Możesz wybrać też status związku, poziom wykształcenia, powiązania z konkretnymi szkołami czy osobami i wiele innych – kreatywność to podstawa. Jeśli Facebook sugeruje że grupa odbiorców jest zbyt ogólna, możesz ją zawęzić lub wykluczyć określone zainteresowania.
reklama na istagramie
Kolejny krok to umiejscowienia. Odznacz Facebook i Audience Network, zostawiając sam Instagram. Możesz wybrać, gdzie chcesz ulokować reklamy – w aktualnościach i relacjach (ta druga opcja jest dostępna przy celu Zasięg) bądź w jednym z tych umiejscowień. Reklama w relacjach to nowość, a testy na zagranicznych odbiorcach sugerują że to bardzo skuteczna i chętnie klikana forma dotarcia do odbiorców.
reklama na istagramie
Wysokość budżetu wpłynie na to, do ilu odbiorców z wybranej przez Ciebie grupy dotrze Twoja reklama. Narzędzie oszacuje średni zasięg reklamy. Możesz wybrać budżet dzienny, określając go na dowolną kwotę, lub całkowity – wówczas możesz wybrać dokładną datę zakończenia, a Facebook samodzielnie rozdzieli stawki na poszczególne dni.

Jeśli ta opcja jest dostępna, wybierz rozliczenie za kliknięcia (w określonych celach, takich jak zasięg, można rozliczać się tylko za wyświetlenia).

Przy budżecie testuj i sprawdzaj różne opcje, jeśli tylko są dostępne. W zależności od celu marketingowego istnieją różne opcje – na przykład możesz samodzielnie wprowadzić sugerowaną kwotę, którą Facebook ma pobierać za 1000 wyświetleń.
reklama na istagramie

 

Format, zdjęcia, teksty

Wybierz format – na Instagramie skuteczne są pojedyncze zdjęcia, filmy i pokazy slajdów. Utworzenie pokazu slajdów ze zdjęć jest niezwykle proste – potrzebujesz jedynie dobrych zdjęć. Możesz z nich stworzyć kilkusekundowy, dynamiczny film, z wykorzystaniem darmowej muzyki z bazy Facebooka. Zwróć uwagę na sugestie odnośnie zalecanego wymiaru obrazów.
reklama na istagramie
Wybierz swoje konto na Instagramie lub oznacz fanpage, który będzie reprezentował Cię w reklamie na Instagramie.

Wskazówka: Wybór nagłówka, tekstu, linków i przycisków do działania przebiega inaczej, niż w przypadku Facebook Ads. Możesz co prawda uzupełnić wszystkie te pola, ale w reklamie w aktualnościach na Instagramie odbiorcom ukaże się tylko to, co wpiszesz w sekcji „tekst”. Dlatego najlepiej, jeśli tekst rozpoczniesz od tego, co standardowo znalazłoby się w nagłówku. Przycisk z wezwaniem do działania znajduje się ponadto nad tekstem, więc symbol strzałki w dół czy zachęta do „kliknięcia w przycisk poniżej” nie sprawdzą się.

Na końcu, po dodaniu zdjęć, tekstów, przycisku i linku, do którego ma kierować reklama, sprawdź podgląd reklamy na Instagramie i kliknij w przycisk złóż zamówienie. Facebook może przetwarzać je do 24 godzin, jednak zazwyczaj akceptacja materiału reklamowego następuje w ciągu kilku chwil. Twoja reklama na Instagramie jest gotowa!

Monitorowanie efektów

Efekty z aktywnych kampanii możesz sprawdzać za pośrednictwem Facebooka, logując się do Menedżera reklam. Dostosuj kolumny w celu wybrania poszczególnych danych – aby to zrobić, kliknij w Kolumny: Wyniki i wybierz opcję „Dostosuj kolumny”. Jeśli chcesz na bieżąco mieć dostęp do wyników, możesz pobrać aplikację Menedżer Reklam od Facebooka na smartfon – obsługa narzędzia jest bardzo prosta i pozwala natychmiastowo monitorować i porównywać efekty, koszty, zasięg.
reklama na istagramie
W celu sprawdzania, która reklama na Instagramie najskuteczniej wpływa na odbiorców, możesz stosować testy A/B. Przeczytaj więcej o testach A/B.

Wskazówka: jeśli chcesz docierać do dużej ilości odbiorców na Instagramie bez inwestowania w reklamy, przeczytaj mój poradnik Jak zdobyć więcej followersów na Instagramie.

Powodzenia!

 

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać nowe poradniki, zapisz się do naszego newslettera. Przy okazji dostaniesz e-booka – formularz poniżej.